Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre businessuri online. Săptămâna aceasta, Internetul este mama învăţăturii, dar şi a videodivertismentului.

Education

 

O să încep cu o mărturisire: nu doar că îmi place Flipps, dar e şi o aplicaţie pe care o folosesc mult. Lansată iniţia sub numele de iMediaShare este o aplicaţie a unui startup din Bulgaria care permite utilizatorilor să redea conţinut video de pe internet, inclusiv Youtube, direct pe ecranele televizoarelor via smartphone.

 

Disponibilă pentru Android şi iOS, popularitatea sa a cunoscut o adevărată explozie după includerea în AppStore Amazon, cu un vârf de aproximativ 150.000 de downloaduri într-o singură zi. O rată ce a propulsat-o în topul Amazon al aplicaţiilor cu cele mai multe descărcări, înaintea Angry Birds, Netflix sau Facebook. Cu opt milioane de instalări în momentul de faţă, e depăşită doar de Apple TV şi ai săi 13 milioane de utilizatori.

 

Opt milioane de motive pentru Timothy C. Draper, fondatorul  fondului de investiţii Draper Fisher Jurvetson, să investească în aplicaţia bulgarilor o sumă rămasă confidenţială. Cunoscut pentru implicarea sa în companii inovatoare, care forţează barierele tehnologiilor momentului, Draper a mai investit de-a lungul timpului în Hotmail, Digidesign, Baidu, Skype sau Tesla.

 

Trei caracteristici-cheie ale Flipps: odată pornit stream-ul către Smart TV puteți să folosiți smartphone-ul la orice altceva doriți, calitatea nu este afectată, merge excelent pe YouTube – are funcții de căutare -, iar alegerea următorului material care va rula nu e condiționată de terminarea celui încă vizionat.

 

În plus, spre deosebire de serviciile similare din piaţă, gen  Chromecast, Flipps nu are nevoie de nici un dispozitiv adiţional. Funcţionează fără hardware, cabluri sau adaptoare suplimentare şi e compatibil cu peste 4.000 de modele de televizoare, ceea ce înseamnă o bază de 250 de milioane de potenţiali utilizatori..

 

Flipps structurează conţinutul pe categorii – ştiri, muzică, filme, educaţie, sport etc -, dar permite şi redarea conţinutul foto şi video stocate în telefoane, precum şi conţinut Facebook şi albume Picasa.

 

Aplicaţia este disponibilă în două versiuni, Lite (gratuită) şi HD (4,99 USD). Flipps are o rată lunară de creştere de 15% şi a mai atras finanţări anterioare de 350.000 de euro – 200.000 de euro de la acceleratorul bulgăresc de afaceri LAUNCHub, iar restul de la diverşi angel investors.

coursmos.com

 

Abia ieşiţi din programul de accelerare al Happy Farm şi proaspeţi beneficiari ai unei investiţii de 150.000 de dolari, ucrainienii de la Coursmos au lansat pentru cei aflaţi mereu pe fugă o aplicaţie iOS de mini-ghiduri online de genul “Cum să”.

 

Ideea din spatele startup-ului fondat de Roman Kostochka, Pavel Dmitriev şi Mikhail Kartamyshev e simplă: să le dea o mână de ajutor celor care doresc să înveţe dar sunt prea ocupaţi să o mai facă, astfel încât să aibă mereu accesul la informaţie relevantă, selectată şi sintetitzată, pe care o pot consulta indiferent dacă sunt în metrou sau în aşteptarea unei şedinţe.

 

Partea interesantă este că aceste ghiduri/cursuri sunt create de (alţi) utilizatori, astfel că aplicaţia e de fapt una de tip peer-to-peer, ceva în genul Udemy. Ceea ce face însă diferenţa este însă abilitatea de structurare a cursurilor, astfel încât acestea să devină tot mai specializate, pentru a le da celor interesaţi posibilitatea de a aprofunda anumite subiecte sau de a descoperi altele noi din aceeaşi sferă de interes.

 

E încă devreme de vorbit despre modelul de business care ar trebui urmat pentru monetizarea aplicaţiei, mai ales că, pentru a percepe comisioane din vânzările de cursuri sau pentru a vinde publicitate, Coursmos va avea nevoie de un conţinut bogat, diversificat şi de calitate. Dar e singur, în schimb, că ideea are potenţial şi că există o nişă şi un public-ţintă pentru aşa ceva.

 

Un exemplu care începe să funcţioneze este cel al rivalilor berlinezi de la How.Do, care oferă în esenţă acelaşi lucru, într-un layout foarte atrăgător. Dacă e să păstrez vreun semn de întrebare, acesta e legat de măsura în care Coursmos va reuşi sau nu să convingă comunitatea crowdsource să genereze conţinut de calitate şi, odată cu el, să construiască astfel popularitatea serviciului.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la  @natashastarkell.

Alte articole