Din Rusia, cu tehnologie

Estul “Sălbatic” invită la dans startup-urile de după Cortina de Fier.

Alfabetul rusesc. Credit: Olga Vasik.

 

Cu mulți ani în urmă, ne uitam cu un interes nedesimulat cum “Perestroika”  își “strivea corola de minuni”, marcând la începutul deceniului nouă dezintegrarea colosului numit URSS.  Se întâmpla la mai puțin de doi ani de la un moment de cumpănă 1989 care a marcat restart-ul democrației în Europa de Est și începerea valorificării potențialului științific și tehnic pe care această zona îl acumulase sub bagheta opresiunii sistemelor politice de guvernare. Era momentul în care toată această acumulare de know-how cu preponderență tehnic își putea materializa în sfârşit baza teoretică, în congruență cu pe atunci noul trend care începea să se contureze și peste Ocean: Internetul.

 

Înainte de 1991, URSS-ul a însemnat o uniune de mai multe state, aflate sub sfera de influență a Rusiei. Voluntar sau involuntar, se întâmplă şi acum, pentru că Rusia influențează în continuare zona politică, economică și culturală de la nivelul fostelor state membre, iar acest lucru se poate observa indirect și la nivelul companiilor tehnologice de produs pornite din zona Moscovei sau Sankt Petersburg-ului. Cu peste 100 de milioane vorbitori de limba rusă online, într-o piața de publicitate digitală a cărei valoare depășește 1,5 miliarde de euro – faţă de cea de aproximativ 30 de milioane de euro a României -, există o serie de jucători care domină spectrul online-ului chirilic, dar și un enorm potențial pentru startup-urile din regiune.

 

Google domină piaţa mondială a căutărilor, dar Rusia rămâne un teritoriu cucerit de Yandex, motorul de căutare fondat cu un an înaintea rivalului american şi care controlează peste 60% din piață. Mai mult, acesta are o poziție dominantă și în Ucraina, Kazakhstan sau Belarus, și o capitalizare pe Bursă de aproximativ opt milarde de dolari.

 

2004 a rămas în memoria colectivă drept anul apariţiei Facebook – bine, şi cel în care Grecia a câştigat Campionatul European de Fotbal -, un fenomen devenit între timp sinonim cu ideea rețelei de socializare completă. Nu însă şi în Rusia lui Vkontakte (în contact), reţeaua de socializarea fondată în 2005 de Pavel Durov, cu 46,8 milioane de utilizatori ruşi în mai 2013, faţă de 10,7 milioane în cazul Facebook, potrivit ComScore. Adițional, vin pozițiile dominante ale rețelei în Belarus, Ucraina și Kazakhstan, nemaivorbind de piețele din Georgia, Moldova sau Azerbaijan, dar care contează mai puțin din punct de vedere al cifrelor.

 

Pentru că e-mailul ne-a ușurat comunicarea odată cu apariția sa, iar Yahoo! și Google s-au mişcat excelent în această direcție, Mail.ru a știut la rândul său să valorifice acest potenţial, stabilindu-și supremația pe acest segment încă din 1998. Pe lângă acesta, Mail.ru deține procente semnificative din VKontakte și Odnoklassniki, o altă rețea de socializare populară în RuNet, dar și o serie de alte servicii cum ar fi Instant Messaging, Jocuri sau e-commerce. Dacă ar fi să facem o paralelă, Mail.ru este Yahoo!-ul rușilor, cu mențiunea ca mail.ru se ține excelent, datorită laturii investiționale accentuate a companiei.

910,6 milioane USD – valoarea investiţiilor de tip VC în startup-uri din Rusia în 2012

 

După cum putem vedea, WordPress-ul domină nenumărate piețe, nu doar zona de blogging, ci și în cea de creare a site-urilor, cu peste 50% cotă de piață globală. Nu şi în Rusia, unde există peste un milion de website-uri “powered by” uCoz, un produs SaaS de tip free website builder pornit în Ucraina din 2005 și care controlează piața vorbitoare de limba rusă. uCoz are și o variantă ce permite crearea website-urilor gratuite și în limba română, încă din 2011. Astfel, puțin atipic, un produs de tip CMS închis servește populației vorbitoare de limba rusă în demersurile ei de antreprenorizare online, pe partea de UCG (conținut generat de utilizatori).

 

Craiglist domină piața vorbitoare de limba engleză pe segmentul anunțurilor, dar ruşii vin cu replica Avito, în timp ce PayPal-ul este departe de a deține o poziție de leadership într-o piaţă în care WebMoney este cea mai populară metodă de plăți electronice încă din 1998.

 

Toată această evoluție în paralel SUA/Rusia a antrenat în mod natural și dezvoltarea unui ecosistem de startup-uri și investitori. Doar în 2012, peste 50 de grupuri de Angel Investori și fonduri noi de investiții au apărut în Rusia, în timp ce valoarea investițiilor de tip early-stage este rar sub 300.000 de dolari pentru un procent ce variază între 15 și 35%. Cumulat, valoarea anuală a investițiilor de tip early-stage este de peste 300 de milioane de dolari, cu o creștere anuală proiectată de 20-25%.

Yuri Milner, rusul care a bătut acasă fondurile de investiții din Silicon Valley.

 

Tot în 2012, conform RusBase, valoarea investițiilor de tip Venture Capital în startup-uri a fost de 910,6 milioane de dolari, cu 792 de milioane investite în companii de tehnologiedublu față de 2011. Ca și profil, predomină investițiile în e-Commerce, Aplicațiile Mobile, Cloud și proiecte care se află în zona educației, financiară, turism și sănatate. (O analiză completă și detaliată a activității fondurilor de tip Venture din Rusia în 2012 poate fi citită chiar pe site-ul asociației fondurilor VC.) Printre cele mai cunoscute fonduri de investiții în tehnologie se numără DST1 și DST2 (Digital Sky Technologies) conduse de Yuri Milner, fostul CEO al Mail.ru, omul care a făcut doar în ultimul an un profit brut de peste 1,7 miliarde de dolari în urma investițiilor sale anterioare din Facebook, Groupon sau Zynga.

 

Chiar dacă poate părea natural ca aceste investiții să fie centrate pe o piață vorbitoare de limba rusă ce crește constant – cu peste 100 de milioane de utilizatori din 300 de milioane potenţiali -, ei bine, o bună parte din investiții sunt direcţionate spre proiecte dedicate vorbitorilor de engleză, după exemplul DST. Astfel, acest lucru înseamnă o excelentă oportunitate pentru startup-urile care vin de după fosta Cortină de Fier, arătându-și zâmbetele inovației la scară globală. Dacă ești un startup cu fondatori români, să spunem, ai două variante: fie lansezi pe English Speaking, o mişcare mai naturală datorită înclinației autohtone spre limba lui Edgar Allan Poe, fie poți încerca să te împrietenești în Rusia cu un partener local (asta dacă nu există deja un co-fondator vorbitor de limba rusă) și sa lansezi acolo.

 

Indiferent de varianta aleasă, odată ce ai început să sondezi piața respectivă, fii sigur că este destul de uşor să te faci auzit, cât timp ai un MVP cu ceva utilizatori și traction. Spre deosebire de English Speaking, competiția în Russian Speaking este încă moderată, ceea ce face ca șansele de succes să crească indirect, fără nevoia unor investiții susținute și constante de tip VC care să transforme competiția într-una de tipul cine este mai bine finațat câștigă.

O variantă bună de început pentru obținerea unei investiții din Est este și înregistrarea pe Gust, platforma de intermediere a investițiilor de tip Seed, care a semnat în 2012 un acord cu Asociația Naționala a Business Angel-ilor din Rusia, cea din urmă facilitând implicarea Angel Investorilor locali în startup-uri cu viziune internațională. Lista tuturor investitorilor care știu chirilică poate fi găsită și pe Angel.co.

 

Mai mult, RusBase, varianta CrunchBase locală, poate fi de mare ajutor oricărui startup care își caută finanțator, co-fondator sau dorește o analiză locală a pieței.

După ce Edward Snowden a oferit informații presei referitoare la PRISM, programul de spionare NSA, acesta a plecat spre Rusia, unde, odată ce a obținut azil politic, VK i-a oferit un job în cadrul diviziei interne de securitate. Nu știm dacă l-a acceptat încă, dar cert e că acesta este doar un exemplu de IT-ist care a dat SUA pe Rusia, iar numărul acestora, care vin beneveol, a început să crească semnificativ.

 

Lumea s-a deschis, a devenit tot mai conectată, iar totul i se datorează evoluției Internetului, care a dus aproape spre dispariție punctele cardinale de pe harta dezvoltării și investițiilor.

 

 

 

Lucian Avădani este manager de localizări și dezvoltare internațională la uCoz și un bun cunoscător al zonei ex-sovietice din perspectiva startupurilor în tehnologie. E deschis oricând să ajute cu un sfat și scrie uneori în publicații ca Das Cloud, The Kernel sau Whiteboard.

 

 

 

 

 

Alte articole