DreamHack 2013

Interviu cu unul dintre organizatorii suedezi ai DreamHack, evenimentul care a adus 10.000 de pasionați de jocuri sub același acoperiș. 

Dreamhack 2013, Bucharest from Das Cloud on Vimeo.

 

A început ca un hackaton al programatorilor dar a ajuns imediat un festival de jocuri pe calculator iar acum e un campionat internațional în toată regula cu competiții în mai multe țări din lume. Weekendul trecut 10.000 (zece mii) de pasionați de StarCraft, League of Legends și DOTA 2 au venit să-i urmărească pe cei 290 de jucători profesioniști veniți din toate colțurile lumii sau să dea o raită printre standuri cu calculatoare obscen de puternice și mouși sau tastaturi speciale pentru jocuri. DreamHack, numele evenimentului care își are rădăcinile în Suedia, a strâns și anul trecut la ediția din București mai mult de 4000 de participanți. Așa că suedezii care dețin licența de organizare a Dream Hack au bătut palma cu Silviu Stroie, organizatorul român, ca începând de anul viitor tot el să fie cel care va duce evenimentul în alte 6 țări din Europa de Est. Am stat de vorbă cu Tomas Hermansson, Head of eSports al DreamHack, despre cum România e cea mai bună poartă către restul Europei de Est dar și dacă există vreo corelație între numărul mare de dezvoltatori și cel de jucători.

 

 

 

Das Cloud: Când a început totul și cum?

Tomas Hermansson, DreamHack: Când a început în 1994, Dreamhack era doar un Lan party. Îți aduci propriul computer și stai în același loc 4 zile cu oameni ca tine cu care programezi, te distrezi și faci schimb de cunoștințe. Ediția din ’94 s-a întâmplat într-o  cafenea mică a unei școli din Suedia, erau 50 de participanți și numărul a crescut permanent în fiecare an, deodată aveam 5000 de oameni și apoi a trebuit să facem 2 evenimente într-un an, fiecare cu vreo 25.000 de participanți iar apoi am început să facem același lucru și în alte țări.

 

Das Cloud: Ce jocuri erau atunci, ce se jucau cei care veneau la Dreamhack?

Tomas Hermansson, DreamHack: La început nici măcar nu era orientat pe jocuri, oamenii veneau mai degrabă să programeze, eram ceea ce astăzi ai numi ”hackaton”. Și apoi la câțiva ani după ce am început au apărut Quake, Doom și restul de jocuri clasice și toți au vrut să se joace.  Nu am fost un eveniment de sporturi electronice de la început.

 

Das Cloud: Care e modelul de business al evenimentului?

Tomas Hermansson, DreamHack: Principalele venituri sunt din bilete. De exemplu ca să vii cu calculatorul tău la eveniment și să ai și un loc unde să dormi costă în Suedia în jur de 100 de euro. Există bineînțeles și venituri din sponsorizări și tot felul de alte activități business-to-business.

 

Das Cloud: Am înțeles că tocmai ați înmânat o licență organizatorului din România, Silviu Stroie, care-i permite să organizeze evenimentul în toate țările din jurul României.

Tomas Hermansson, DreamHack: Da, avem o înțelegere de 3 ani cu Silviu pe care probabil o vom prelungi pentru că ne-am convins că el și echipa lui de la PGL (Professional Gamers League) știu să organizeze evenimentul foarte bine. Silviu Stroie va începe să organizeze competițiile din Bulgaria, Ungaria, Serbia… în total 6 țări.

 

În ce ordine v-ați extins?

Am început să ne extindem la început de tot în restul țărilor nordine: Finlanda, Norvegia, Danemarca. Cred că la nivelul maxim de dezvoltare aveam 15 evenimente distincte dar acum am restrâns totul ca să avem colaborări mai strânse și mai puternice. Diferența e că înainte nu trimiteam pe nimeni la evenimentele organizate în alte țări, acum de exemplu la București suntem 20-30 de oameni veniți din Suedia. Vrem să fim mai implicați în organizarea evenimentului?

”Bucureștiul e un fel de combinație între Barcelona și Fallout 3″ – Tomas Hermansson, DreamHack

 

La ce v-ați uitat când ați luat decizia să vă extindeți în Europa de Est prin Silviu Stroie? La numărul de gameri?

Prin tradiție Europa de Est este o regiune foarte interesantă când vine vorba de jocuri, compuetere, internet și toate aceste lucruri. România în particular are o lungă tradiție de jucători cu performanțe remarcabile la nivel internațional. Vâzând cum joacă românii la competițiile pe care le ținem în Suedia sau Franța am știut că aici există o comunitate puternică. Dar am aflat că nu există o înțelegere a fenomenului aici, că e-sporturile nu sunt văzute drept sporturi și că asta se datorează faptului că nu există o scenă potrivită, un eveniment ca DreamHack. Vedem România ca un hub pentru restul țărilor. Cred că anul viitor evenimentul din București va avea 10-15.000 de participanți. Nu știu dacă ai fost și anul trecut dar erau mult mai puțini oameni.

Imagine din Fallout 3

Imagine din Fallout 3

 

Ai avut timp să vizitezi Bucureștiul?

Da, și mi-a plăcut, e un fel de combinație între Barcelona și Fallout 3. Iar oamenii sunt foarte prietenoși.

 

România e și un mare hub pentru producătorii de jocuri. Avem mai multe studiouri aici. Crezi că există vreo legătură între numărul mare de developeri și numărul mare de playeri?

Da, la fel e și în Suedia. Și mulți dintre developeri vin la evenimentele noastre și înțeleg mai bine ce trebuie să facă în versiunile următoare.

 

Știi dezvoltatori buni care sunt în același timp și buni jucători?

E o întrebare bună…Nu cred. Probabil că trebuie să ai skill-uri diferite.

 

Care sunt cele mai bune țări din lume în funcție de locurile ocupate în clasamentele de jocuri?

Depinde de joc dar Coreea de Sud e de regulă cea mai bună din lume, în special datorită StarCraft dar acum au devenit buni și la League of Legends. Dacă te uiți la DOTA, țările din Estul Europei ca Rusia și Ucraina sunt mai bune. Dar și echipele suedeze și americane…De regulă țările mari sunt puternice.

 

 

 

Nota redacției: Dacă te interesează subiectul, citește și “Citius, ALT-ius, Fortius“, materialul făcut de Das Cloud la ediția DreamHack de anul trecut. 

 

 

 

 

 

 

 

Alte articole