Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Săptămâna aceasta, Rusia ne dă o nouă lecţie de business.

QR shopping în Seul

Aţi auzit de startupul încă nelansat a cărui valoare a fost evaluată la trei milioane de dolari? Se întâmplă în Rusia, unde Altair Capital a investit 450.000 de dolari în 15% din Goodwin, un serviciu încă în fază de proiect care combină shoppingul offline cu cel online, prin fotografierea produselor dorite şi cumpărarea lor prin două clickuri.

 

Din câte spune fondatorul şi CEO-ul Dmitry Shmakov, compania lucrează acum la dezvoltarea unor aplicaţii pentru iOS şi Android, intenţionând să transforme în vitrine virtuale suprafeţele libere din zone cu trafic intens cum ar fi gările, aeroporturile, parcurile, centrele comerciale sau staţiile de metrou.

 

Totul pleacă de la ideea ca viitorii clienţi să poată comanda un produs prin citirea unui cod QR, urmând ca acesta să fie livrat în aceeaşi zi, la adresa şi ora stabilită de cumpărător. Shmakov speră să monetizeze serviciul prin perceperea unui comision de 5-15%, în funcţie de valoarea fiecărui produs vândut.

 

Conceptul nu e neapărat revoluţionar: Tesco are încă din 2011 un astfel de magazin-QR în staţiile de metrou din Coreea de Sud, raportând o creşte cu 130% a vânzărilor online în primul an de la implementare.

 

În Internetul de Est, algoritmul a fost experimentat de cehii de la Mall.cz înainte de a fi preluaţi de Naspers, iar la o scară mai largă de polonezii de la Recognize.im, fostul SaveUp, cu menţiunea că acest serviciu este unul B2B. În Vest, gigantul retailului Target a anunţat anul trecut că va adăuga coduri QR la cele mai bine vândute 20 de jucării ale lui 2012 pentru a putea fi cumpărate direct de pe telefoane.

 

Showroom BABADU

 

Tot în Rusia, fondul de investiţii de risc Target Ventures a investit “câteva milioane de dolari” în BABADU, un retailer online specializat în produse pentru copii. Banii vor fi investiţi în marketing şi în câteva proiecte noi ale companiei. Fondată în 2009 de către Natalia Shkirtil şi Eugene Charikov, BABADU a raportat în fiecare an creşteri de peste 100% ale vânzărilor.

 

De altfel, piaţa rusească a produselor pentru copii pare să fie o adevărată mină de aur, fapt confirmat de alte două recente investiţii, una de 4,54 milioane de dolari făcută de  ru-Net în retailerul Eskz, şi o alta de 2,27 milioane de euro a fondului american Black Ocean în Bimbasket, un serviciu pe bază de subscripţie pentru părinţi.

 

Target Ventures este o prezenţă nouă pe piaţa de investiţii din .ru, fiind abia la a doua investiţie, după un debut cu o sumă rămasă confidenţială în producătorul rus de ciocolată Mixville.

 

Vtalkie, o aplicaţie de video-messaging, a ajuns pe prima poziţie în categoria “Social Network”  a App-Store.ru, cu o medie lunară de 60.000 de descărcări în cele trei luni de la lansare, şi cu un vârf de 30.000 în ultima săptămână.

 

Disponibilă pentru iOS (cea mai descărcată versiune), Android, Windows Phone şi Blackberry, Vtalkie permite trimiterea de mesaje text sau video push-to-talk. Din câte spune Anton Melnyk, CEO-ul dezvoltatorului Runfaces, principalul atu al Vtalkie este simplitatea cu care pot fi create şi trimise aceste mesaje.

 

Serviciul este gratuit, dar utilizatorii pot cumpăra şi opţiuni suplimentare, cum ar stickerele emoţionale care pot fi incluse în mesaje. Pentru a vă face o idee despre sumele pe care le poate genera o astfel de opţiune, să spunem că LINE, unul dintre competitorii Vtalkie, are numai în Asia venituri lunare de 3,75 de milioane de dolari.

 

Fondată în 2011, în Ucraina, Runfaces a obţinut până acum o finanţare de 150.000 de dolari de la ucrainienii de la Eastlab, şi o alta de 300.000 de dolari, de la un angel investor rus a cărui identitate nu a fost făcută publică. Compania a mai dezvoltat şi Addme.ee, un serviciu pentru promovarea profilurilor social-media, şi Runfaces, o platformă de video sharing pentru muzicieni.

 

Lansată în primăvara acestui an ca o platformă să-i spunem generalistă de video sharing, Runfaces s-a transformat într-un produs de nişă după eşecul competitorului său Airtime, care a fost obligat să se retragă de pe piaţă din cauza lipsei de interes a internauţilor.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la [email protected]

Alte articole