Mikrosoft

Achtung! Achtung! Microsoft face o mişcare surpriză pe piaţa 2.0 şi anunţă preluarea diviziei hardware a Nokia. 

Stephen Elop şi Steve Ballmer

Termenii tranzacţiei, care ar urma să fie finalizată până în primul trimestru al lui 2014, sunt clari: Microsoft va plăti un total de 7,17 miliarde de dolari, din care 4,99 miliarde pentru businessul în sine şi alte 2,18 miliarde pentru patentele Nokia. Totodată, 32.000 de angajaţi ai companiei care a fost odată cel mai mare producător de telefoane mobile al lumii, inclusiv cei 4.700 din Finlanda primordială, vor intra în echipa de pe acum extinsă a Microsoft.

 

S-ar putea spune ceva de genul “Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship”, numai că relaţia de prietenie Nokia-Microsoft a început în urmă cu mai bine de doi şi jumătate, când finlandezii au decis să tragă mărfarul numit Symbian pe o linie secundară şi să înceapă producţia de smartphone-uri echipate cu Windows Phone.

7,17 mld. USD – preţul plătit de Microsoft pentru Nokia

 

O decizie surprinzătoare pentru unii şi prea puţin explicată oficial la acea vreme, mai ales că Nokia luase în calcul atunci şi integrarea Android, ajungând chiar într-o fază avansată a discuţiilor cu Google. Un Google al cărui Senior Vice President, Vic Gundotra, a comentat în februarie 2011 parteneriatul cu Microsoft printr-un tweet în care spunea sec că “doi curcani nu fac un vultur”.

 

Ceva a fost putred atunci, şi nu în Danemarca, dacă e să amintim şi o declaraţie a fostului vicepreşedinte Nokia, Anssi Vanjoki, care spunea că producătorii hardware care merg pe mâna Android sunt asemenea băieţilor finlandezi care fac iarna pipi în pantaloni pentru a se încălzi.

 

Mai aproape de zilele tranzacţiei, Stephen Elop, CEO-ul Nokia, declara pentru “The Guardian”: “Sunt foarte mulţumit de decizia pe care am luat-o în urmă cu doi ani. Pe atunci ne temeam că un singur producător de hardware ar putea să domine Android”. Şi adăuga că, prin parteneriatul cu Microsoft, “avem o poartă deschisă către orice operator de telefonie al lumii, pentru că noi suntem calea către un alt ecosistem”.

 

Nokia/Microsoft au produs deja o gamă Lumia – cu un vârf într-un 1020 echipat cu o cameră despre care mulţi spun că e mai bună decât oricare alta existentă până acum pe un telefon mobil -, dar vânzările nu au fost întotdeauna pe măsura aşteptărilor. Cu Nokia sub propriul acoperiş, Microsoft are acum şansa unui restart fără mesaje de eroare şi să devină astfel un producător hardware complet, ce oferă o experienţă unificată de utilizare.

 

În trimestrul II al anului, vânzările de telefoane mobile au ajuns la nivel mondial la 435 de milioane de unităţi, în creştere cu 3,6% faţă de trimestrul II al lui 2012. Dar marea creştere vine de pe segmentul smartphone – 46,5% faţă de 2012 -, cu 225 de milioane de unităţi livrate.

 

Cu 210 milioane de unităţi vândute, modelele feature au pierdut 21 de procente. Iar căderea vine exact pe segmentul dominat cândva categoric de Nokia, companie ale cărei vânzări au continuat să scadă şi în intervalul aprilie – iunie 2013,  la 61 de milioane de unităţi, de la 83 de milioane de unităţi anul trecut. Au crescut în schimb vânzările Lumia, cu 112,7%, pe fondul diversificării gamei. La nivelul întregii pieţe, finlandezii aveau în trimestrul II o cotă de 14% – de la 19,9% în acelaşi interval al lui 2012 – dintr-o piaţă îngenuncheată de cele 24,7 procente ale Samsung, potrivit datelor Gartner.

 

Pe de altă parte, vânzările cumulate de smartphone-uri echipate cu Windows Phone reprezintă doar 3,3% din piaţa trimestrului II, în condiţiile în care Microsoft ţinteşte la o cotă de 15% la nivel mondial până în 2018. Veste bună din spatele acestor cifre pentru Micrososft este că Windows Phone a reuşit în premieră să smulgă locul trei rivalilor de la BlackBerry – o companie care “exploreză acum mai multe opţiuni strategice”, inclusiv vânzarea -, a căror felie de piaţă a scăzut la 2,7 procente. Pentru comparaţie, BlackBerry avea în acelaşi interval al lui 2012 o cotă de 5,2%, iar Windows Phone de 2,6%.

3,3% – cota de piaţă a Windows Phone în trimestrul II 2013

 

Important: noul statut de producător de telefoane mobile, nu înseamnă că Microsoft va înceta să furnizeze Windows Phone către alţi producători de telefoane. În plus, Redmondienii preiau odată cu Nokia şi brandul Asha, o familie de telefoane smart & feature din segmentul low spre mid-end, care ar putea reprezenta pentru Windows Phone poarta de acces către milioane de clienţi din pieţele emergente.

 

În paranteză spus, producători din afara Cercului Celor Cinci Mari – Samsung, Apple, LG, Lenovo şi ZTE -, cum ar fi Alcatel şi Huawei, au raportat anul acesta creşteri de două sau chiar trei cifre ale vânzărilor, efect al unei oferte de handset-uri ieftine pentru ţări precum India sau China.

 

Odată cu preluarea Nokia, Microsoft dobândeşte şi dreptul de a folosi pe toate produsele sale HERE Maps, ceea ce ar putea fi un nou atu.

 

Cotat drept unul dintre favoriţii la preluarea frâielor companiei după retragerea lui Steve Ballmer, Stephen Elop se întoarce la Microsoft în calitate de Executive VP al diviziei Devices & Services, în vreme ce atribuţiile sale de la Nokia vor fi preluate de actualul preşedinte al Consiliului de Adminstraţie, Risto Siilasmaa.

 

Microsoft estimează la 600 de milioane de dolari costurile de integrare pe primele 18 luni de la încheierea tranzacţiei. “Este un pas îndrăzneț în viitor – un win-win pentru angajați, acționari și clienţii ambelor companii”, a spus Steve Ballmer.

 

Doi curcani nu fac un vultur. Dar nu e obligatoriu ca lucrurile să rămână aşa.

Alte articole