Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii vin la pachet.  

Sursa foto: hepdata.com

Vârf de sezon în turismul online rusesc: serviciul de booking hotelier Oktogo a preluat portalul de rezervări de bilete de avion travel.ru într-o tranzacţie de 4,5 milioane de dolari, anunţă iLiftTV. Achiziţia vine la câteva zile după ce unul dintre rivalii săi direcţi, OneTwoTrip, business cunoscut în mediul online şi pentru investiţia de 16 milioane de dolari a Oamenilor de la Skype, Niklas Zennström şi Janus Friis, a cumpărat pentru o sumă rămasă confidenţială DealAngel, un portal care permite compararea serviciilor hoteliere.

 

În luna aprilie, Oktogo a beneficiat la rândul său de o rundă de investiţii de 11 milioane de dolari de la fondurile cu capital de risc Ventech Capital, Mangrove Capital Partners şi VTB Capital. Fondată în 1998, travel.ru are în momentul de faţă un trafic lunar de 1,5 milioane de vizitatori unici şi aleargă cot la cot cu OneTwoTrip şi Ostrovok pe o piaţă estimată la 60 de miliarde de dolari/an. Ostrovok este una dintre atracţiile din .ru, reuşind încă de la început să intre în vizorul unor peşti mari precum Shervin Pishevar sau Edward Kaufman. Online de la sfârşitul lui 2010, a atras de atunci finanţări de peste 38 de milioane de dolari, cu 13,6 de milioane de dolari în doar primul an de la lansare. Portalul înregistrează în fiecare lună peste un milion de vizitatori unici şi are o bază de peste 25.000 de hoteluri din Rusia.

 

Totuşi, pe segmentul lor nu sunt de neglijat nici Travelmenu, portalul de turism finanţat de Runa Capital şi Almaz Capital, Travelata – dezvoltat de cehii de la agenţia Invia – sau Booking.com. În momentul de faţă, Oktogo poate intermedia rezervări în peste 10.000 de hoteluri din Rusia şi alte 250.000 din întreaga lume.

 

uGift

 

Desemnat cel mai bun serviciu de e-commerce la gala premiilor The Next Web Ukrainian Startup 2013, uGift, un serviciu ucrainean gift-card, a obţinut sprijin financiar de la Happy Farm şi angel investor-ul Semyon Dukach, pregătindu-şi acum extinderea în ţările din regiune. Rezumat în cât mai puţine cuvinte, spune fondatorul Andriy Zhyvolovich, uGift simplifică dăruirea şi primirea de cadouri fizice, via offline, sau electronice, sub forma unor carduri virtuale, via email, SMS sau Facebook. Cardurile sunt disponibile direct pe uGift, dar şi pe siteurile partenere sau în reţelele fizice ale acestora, şi acoperă o gamă diversă de produse şi servicii, de la electronice la restaurante şi wellness. M-am uitat şi eu pe site şi am găsit inclusiv un card de cadou pentru o călătorie cu un balon cu aer cald. Oferta completă poate fi consultată în acest catalog.

 

Din câte spune Zhyvolovich, uGift are în momentul de faţă câteva mii de clienţi fideli şi o reţea de peste 300 de retaileri parteneri, printre care şi nume de primă mână precum Matrix şi Foxtrot. Veniturile sunt încă modeste, aproximativ 10.000 de dolari pe lună, dar să nu uităm că e vorba despre un business lansat de scurt timp pe o piaţă pe care şi-o dispută cu alte trei nume: BodoDariYou şi Emozzi.

 

Rusia investeşte în America, şi o face prin fondul de investiţii de risc Life.SREDA, care a anunţat prima sa investiţie străină – două milioane de dolari, în startupul new yorkez Moven. Poziţionat ca un servicu de money-management, Moven e activ din 2011 şi a mai atras în august 2012 o finanţare de 2,41 milioane de dolari de la Anthemis Group şi Raptor Ventures.

 

Ideea din spatele său e simplă: Moven îşi ajută utilizatorii să-şi gestioneze fondurile punându-le la dispoziţie un cont în care îşi pot transfera banii de la bancă, pentru a face apoi diverse plăţi prin intermediul telefonului mobil. Fiecare plată este însoţită de o chitanţă virtuală, completată de o statistică detaliată a cheltuielilor, în funcţie de categorii de produse, servicii etc. În plus, Moven intermediază aceste plăţi şi prin intermediul e-mailului şi a contului de Facebook.

 

Serviciile sunt monetizate printr-o taxă lunară de 5,95 dolari, programe de loialitate desfăşurate prin intermediul unor parteneri, dar şi schimburi monetare sau percepere de dobânzi. La sfârşitul anului trecut, Life.SREDA a investit 2,6 milioane de dolari în analogul rus al Square, Life-Pay, un startup fondat cu doar trei luni înaintea tranzacţiei.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la  @natashastarkell.

Alte articole