Get Smart

Pentru prima oară în istoria telefoniei mobile, smartphone-urile au ajuns mai populare decât modelele feature, pe care mulţi le descriu astăzi drept tălâmbe. 

Sursa: cute-wallpaper.com

Dacă aţi ţinut până acum cu dinţii de ciudăţenia de telefon cu clapetă şi fără cameră foto, a cam venit timpul să vă gândiţi serios să vă cumpăraţi un smartphone. Telefoanele “bătute-n cap” au fost depăşite, de data asta şi numeric, de smartphone-urile ieftine, majoritatea cu Android ca sistem de operare.

 

În trimestrul al doilea al acestui an, arată un raport Gartner, smartphone-urile au reprezentat 51,8% din vânzările totale de telefoane la nivel mondial. O premieră absolută pentru o piaţă în care s-au vândut în  intervalul amintit 435 de milioane de unităţi, în creştere cu 3,6% faţă de trimestrul II al lui 2012. Dar marea creştere vine de pe segmentul smartphone – 46,5% faţă de 2012 -, cu 225 de milioane de unităţi livrate. Cu 210 milioane de bucăţi vândute, modelele tradiţionale au pierdut 21 de procente.

 

Geografic, creşterile cele mai mari ale segmentului smartphone vin din Asia/Pacific – 74,1%, America Latină – 55,7% şi Europa de Est – 31,6%. Samsung îşi menţine poziţia dominantă, cu o smartcotă de 31,7%, în creştere de la 29,7% în aprilie-iunie 2012.  Creşterile din Asia nu mai surprind pe nimeni, pe măsură ce pieţe uriaşe precum China sau India se alătură Revoluţiei mobile.

 

De altfel, la nivel de producători, creşterile cele mai însemnate vin de la numele din afara Topului 5 – Samsung, Apple, LG, Lenovo şi ZTE -, cum ar fi Alcatel şi Huawei, care au raportat majorări de două sau chiar trei cifre ale vânzărilor. Creşteri-efect-direct ale unei oferte de handset-uri ieftine pe bază de Android, dezvoltate special pentru pieţe emergente precum China şi India.

 

Segmentul smartphone, aprilie - iunie 2013, sursa Gartner
 1,82 miliarde – estimare Gartner a numărului total de telefoane mobile vândute în 2013

Clasamentul sistemelor de operare aduce şi el o surpriză, cu un Microsoft care a reuşit pentru prima oară să depăşească BlackBerry, adjudecându-şi o cotă de piaţă de 3,3%.  Pe viitor, sugerează analiştii Gartner, “Microsoft ar trebui să concentreze pe creşterea şi atragerea interesului dezvoltatorilor de aplicaţii mobile, astfel încât, odată cu ei, să crească şi interesul consumatorilor pentru produsele sale”.

 

Dar să vedem cum arată piaţa şi din perspectiva viitorului Celor patru cavalei ai Apocalipsei inteligente mobile.

 

Samsung: Îşi consolidează statutul de cel mai mare producător de telefoane mobile al lumii, indiferent de categorie, cu o creştere totală a livrărilor spre utilizatorul final de 19%. “Cererea pe piaţa premium smartphone vine mai ales din segmentul său low-end, al preţurilor medii de aproximativ 400 de dolari. Va fi critic pentru Samsung să-şi intensifice jocul şi să aibă o prezenţă mai agresivă pe pieţele emergente. Inovările nu pot fi limitate doar la nivelul high-end”, spune Anshul Gupta, analist principal Gartner.

 

Nokia: Cererea tot mai slabă de telefoane feature şi competiţia agresivă de pe segmentul smartphone au afectat încă odată vânzările Nokia, care au scăzut în trimestrul 2 la 61 de milioane de unităţi, de la 83 de milioane de unităţi anul trecut. Au crescut în schimb vânzările Lumia, cu 112,7%, pe fondul diversificării acestei game. “Cu un Lumia 1020 în aşteptarea lansării, Nokia şi-a construit un portofoliu diversificat de modele, cu niveluri diferite de preţ, ceea ce ar trebui să ducă la o creştere a vânzărilor Lumia şi în a doua jumătate a anului. Cu toate astea, Nokia se confruntă cu o competiţie dură a dispozitivelor Android, mai ales a producătorilor chinezi, care sunt mult mai agresivi în ceea ce priveşte preţurile practicate”, spune acelaşi Gupta.

Piaţa telefoniei mobile aprilie - iunie 2013, sursa Gartner

 

Apple: Tim Cook spunea recent despre 5 că este de departe cel mai popular model de iPhone şi că acesta ar genera aproape jumătate din vânzările totale de iPhone, numai că preţul mediu de vânzare al telefoanelor Apple a ajuns la cel mai scăzut nivel din 2007 încoace. Aparent paradoxal, o scădere cu sursă directă într-o creştere semnificativă: cea a vânzărilor de iPhone 4, pe fondul unor reduceri semnificative de preţ. “Cu toate că scăderea preţului mediu indică nevoia unui nou model-stindard, este riscant pentru Apple să lanseze un produs nou cu preţ scăzut. Chiar dacă acesta s-ar vinde la un preţ de 300-400 de dolari, potenţialul de canibalizare va fi mult mai mare decât ceea ce se întâmplă acum cu iPhone 4, în ciuda faptului că ar putea fi văzut ca un frate mai puţin costisitor”, crede Gupta.

 

Lenovo: Vânzările sale de telefoane au crescut cu 60,6%, până la 11 milioane de unităţi, o performanţă alimentată la maxim de livrările de smartphone. De altfel, creşterea de 144% faţă de anul trecut de pe acest segment este cea care a propulsat Lenovo pe locul patru în piaţa telefoanelor inteligente. Lenovo domină categoric piaţa din China, care generează peste 95% din vânzările sale. Provocarea sa principală rămâne extinderea în afara Chinei şi odată cu ea consolidarea atât a vânzărilor directe, cât şi a relaţiilor cu furnizorii de servicii de comunicaţii.

 

Alte articole