Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii vin cu iz de vacanţă şi acurateţe de infografic. 

infogram

 

LETONIA

Chef mare la Infogr.am, serviciul letonian de creare de infografice interactive ce sărbătoreşte zilele acestea lansarea unei aplicaţii Excel, dar şi atingerea pragului de un milion de infografice create de la lansarea sa din februarie 2012 încoace.

 

Aflată încă în versiunea beta, noua aplicaţie poate fi descărcată gratuit şi permite crearea de infografice care pot fi integrate apoi în documentele Office, punând la dispoziţia utilizatorilor o bază de 30 de designuri şi tipuri de grafice.

 

Compania a fost fondată de către Uldis Leiterts și Raimond Kazhe, și a reuşit să atragă peste 500.000 de utilizatori, printre care şi nume grele gen Washington Post, Venture Beat sau The Next Web. La fel ca şi multe alte startupuri cu priză printre internauţi, Infogr.am s-a născut din nişte frustrări, din nevoia celor doi cofondatori ai săi, jurnalişti la origine, de a crea infografice de înaltă calitate. Serviciul poate fi folosit gratuit, dar există şi o versiune Pro, lansată la jumătatea acestui an, fi disponibilă la un preţ de 13,5 euro, care permite, printre altele, salvarea infograficele offline şi partajarea lor cu alte grupuri de utilizatori.

 

Infogr.am este considerat unul dintre copii teribili ai startupurilor est europene, fiind desemnat Cel mai bun nou startup al anului 2012, atât la Artic15, cât şi la hy! Berlin. În momentul de faţă are 3-4 milioane de vizitatori unici/lună, la o rată de creştere de la lună la lună de aproximativ 25% şi 100.000 de infografice create lunar, după cum spune Leiterts.

 

În piaţa infograficelor, Infogr.am este în concurență directă cu servicii cum ar fi Visual.ly – probabil şi cel mai cunoscut dintre ele -, Piktochart și Easel.ly.

 

RUSIA

Wheely, un serviciu rusesc “minicab” cu filiale în Londra şi Moscova, îşi anunţă extinderea în Istanbul şi Sankt Petersburg. Vă puteţi întreba, pe bună dreptate, care este legătura dintre arvunirea unei maşini cu şofer şi tehnologia 2.0. Ei, bine, veriga lipsă o reprezintă aplicaţia mobilă a serviciului, care îi permite să concureze pe piaţa londoneză cu nume cu tradiţie precum Uber şi Hailo.

 

Activă din 2011, compania a atras până acum 17.000 de clienţi fideli – 7.000 din Rusia, 7.000 din Marea Britanie şi 3.000 din alte părţi ale lumii. Flota auto este formată din Toyota Prius şi Mercedes – clasele E şi S, şi costă la Moscova 15 euro pentru primele 20 de minute şi 0,7 euro pentru fiecare minut, iar la Londra – 10,5 euro pentru primii  3,2km, 3,32 euro pentru următorii 12,9km, şi 3 euro pentru ceea ce depăşeşte şi acest prag.

 

Partea interesantă este însă aceea că maşinile pot fi închiriate şi prin intermediul unei aplcaţii mobile gratuite, descărată până acum de peste 40.000 de ori şi disponibilă pentru  iPhone (se lucrează acum la un upgrade pentru iOS 7), Android şi Windows 8. Odată instalată, utilizatorul introduce datele cardului său de credit şi este conectat la un cont al Wheely. Plata se face apoi în mod automat, în funcţie de criterile de tarifare ale serviciului.

 

Compania a fost finanţată din generoase surse FFF (Friends, Family, Fools) cu 1,73 milioane de euro.

 

IWheely

Tot în Rusia, un business de rezervări de bilete de avion OneTwoTrip, cunoscut în mediul online şi pentru investiţia de 16 milioane de dolari a Oamenilor de la Skype, Niklas Zennström şi Janus Friis, a cumpărat pentru o sumă rămasă confidenţială DealAngel, un portal care permite compararea serviciilor hoteliere. DealAngel permite utilizatorilor să selecteze un oraş şi intervalul de timp în care vor să rezerve o cameră şi apoi să aleagă dintr-o oferă faţă în faţă – preţ, stele, facilităţi etc, plus comentarii ale foştilor clienţi.

 

Fondată de Peter Kutis – care a făcut parte din echipa care a lansat portalul concurent AnywayAnyday, cu venituri de aproape 200 de milioane de dolari în 2011 – OneTwoTrip a avut creşteri explozive în cei doi ani de existenţă, raportând anul trecut venituri de 229 de milioane de euro, în condiţiile în care pentru 2014 estimează o triplare a încasărilor, până la 750 de milioane de euro. De altfel, OneTwoTrip este unul dintre startupurile minune ale Rusiei, reuşind încă de la lansare să atragă 25 de milioane de euro de la diferiţi investitori.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la  @natashastarkell.

Alte articole