O lume mobilă, mobilă, mobilă

Moartea computerului personal e mai degrabă o exagerare. Dar venerabilul PC n-a avut nicicând de înghiţit o tabletă mai amară.   

Sursa: www.ibitimes.com

E o realitate de netăgăduit: gadget-urile de genul iPad vor continua să muşte la sânge din vânzările de calculatoare. Numai că, foarte probabil, dispozitivele mobile nu vor satisface niciodată utilizatorii dependenţi de ecrane multiple sau de precizia şi rugurozitatea  mouse-ului şi a tastaturii. Aşa cum nostalgia hârtiei şi a paginilor răsfoite în liniştea bibliotecii va fi întotdeauna mai puternică decât ecranul unui Kindle.

Există în schimb un curent de opinie tot mai puternic printre executivii de cursă lungă din industrie conform căruia relevanţa PC-ului se va diminua în mod constant. “Umila mea părere este că PC-ul, aşa cum îl cunoaşte noi,  este într-un declin continuu, regresând într-un dispozitiv utilitar pentru businessuri”, spunea recent Hector Ruiz, fostul CEO al AMD. O declaraţie ce reflectă de altfel o întreagă stare de spirit. Şi nu una dintre cele mai bune. Industria e strânsă în chingile recesiunii şi nu există deocamdată nici o soluţie magică de salvare.

Numai în trimestrul trecut, vânzările de PC-uri au scăzut la nivel mondial cu 11 procente – 76 de milioane de unităţi, faţă de 85 de milioane în aceeaşi perioadă a lui 2012 -, bifând al cincilea trimestru în care cifrele au cunoscut o singură direcţie – în jos. Să mai adăugăm că este cea mai gravă criză de la apariţia cu mai bine de 30 de ani în urmă a calculatoarelor personale?

 

Odată ca niciodată

 “Lansarea Windows 8 nu doar că nu a reuşit să impulsioneze vânzările, dar se pare chiar că ar fi încetinit piaţa” – Bob O’Donnell, IDC

Mikako Kitagawa, analist principal al Gartner, spune că, în pieţele mature, cum este cea americană, tabletele ieftine înlocuiesc tot mai mult segmentul PC low-end , în vreme ce în economiile emergente, China în special, dispozitivele mobile sunt prima opţiune a celor care ar putea cumpăra un calculatoar personal. Pentru cei de la IDC,  vânzările din ultima perioadă reflectă “o piaţă care încă se luptă cu trecerea la sistemele touch-based echipate cu Windows 8”. Un sistem care însă nu a reuşit să entuziasmeze piaţa şi în care nu puţini au văzut una dintre cauzele declinului din ultimele luni ale cifrelor de vânzări.

“Lansarea Windows 8 nu doar că nu a reuşit să impulsioneze vânzările, dar se pare chiar că ar fi încetinit piaţa. Dacă unii utilizatori au apreciat noutăţile aduse de Windows 8, schimbările radicale din interfaţă, renunţarea la butonul Start şi costurile mari presupuse de funcţiile touch au făcut din PC-uri o alternativă mai puţin atractivă faţă de tablete sau alte dispozitive competitive”, explica Bob O’Donnell, IDC Program Vice President, Clients & Displays. Kitagawa respinge însă acest scenariu.

Singura schimbare notabilă adusă de trimestrul al II-lea ar fi că Lenovo a devenit liderul pieţei la nivel mondial, depăşind la distanţă de o mustaţă HP, cu 12.677.265 unităţi, faţă de cele 12.402.887 ale fostului no 1, potrivit estimărilor Gartner. HP îşi menţine însă poziţia dominantă în SUA, cu 3.957.761 unităţi, în vreme ce Lenovo ocupă pe piaţa tuturor posibilităţilor doar locul 4, după Dell şi Apple. HP a avut un profit de 1,1 miliarde de dolari, în scădere cu 32% faţă de anul trecut, pe fondul unor venituri de 27,6 miliarde de dolari, mai mici şi ele cu 10%.

Cândva atotputernică, Dell a pierdut constat teren în faţa HP şi Lenovo, iar acum pare împotmolită în lupta cu acţionarii a fondatorului Michael Dell pentru delistarea de la bursă. Iar din câte se ştie până acum, odată răscumpărată, compania ar urma să treacă printr-un amplu plan de reorganizare, care va pune însă accent pe software, cloud computing şi servicii enterprise. Un vot al acţionarilor este aşteptat pentru zilele următoare.

La Apple, lucrurile bat pasul pe loc, în cel mai bun caz: compania din Cupertino a vândut trimestrul trecut 3,95 de milioane de Mac-uri, în scădere cu 1% faţă de cele 4,1 milioane de unităţi din trimestrul anterior, şi aproape de cele 4 milioane vândute anul trecut în acelaşi interval. Şi dacă tot am amintit numele Mărului, Steve Jobs spunea la un moment dat despre PC-uri că vor ajunge asemenea camioanelor sau cailor de povară. Mulţi oameni vor continua să le folosească, numai că acestea vor fi surclasate de automobilele tehnologiilor de business, tabletele.

 

Consumatori vs producători

În ultimul trimestru, vânzările globale de tablete au ajuns la 51,7 milioane de unităţi, în creştere cu 43% faţă de intervalul aprilie – iunie 2012, când s-au livrat 36,1 milioane de unităţi. Raportat la cele trei mari sisteme de operare, asta înseamnă 67% din piaţă pentru Android, 28,3% pentru Apple şi 4,5% pentru Windows, conform Strategy Analytics.

Mai multe detalii:

Sursa datelor: Strategy Analytics

 

Iar până la sfârşitul anului s-ar putea ajunge la un total de 200 de milioane de unităţi vândute, estimează cei de la Gartner, ceea ce ar face din 2013 primul an în care livrările de tablete le-ar depăşi pe cele de notebook-uri. Pentru 2014, analiştii NPD estimează livrări de 364 de milioane de unităţi la nivel mondial, faţă de 117 milioane de unităţi notebook şi ultrabook. Iar pe termen mediu, până în 2017, estimările avansează un total de 598 de milioane de tablete, în condiţiile în care notebook/ultrabook-urile nu vor trece de 176 de milioane de unităţi.

Şi pentru ca lucrurile să fie cu adevărat interesante, creşterile din segmentul procesoarelor mobile au generat un prim cutremur în piaţă. Potrivit datelor IC Insight, AMD a căzut anul trecut de pe locul doi – poziţie pe care o ocupa încă din anii ‘90 – pe locul patru în topul vânzărilor de microprocesoare, ajungând la o cotă de piaţă de 6,4%, în scădere cu 21% faţă de 2011. Nou veniţii în top trei sunt Qualcomm – creştere de 28% şi o cotă de 9,4% – şi Samsung – 78% creştere şi o cotă de 8,2%. El Lider Maximo, Intel, a pierdut 1%, ajungând la o cotă de 65,3%. Veniturile Intel au scăzut în trimestrul al doilea al acestui an cu 5%, până la 12,8 miliarde de dolari, de la 13,5 miliarde de dolari în aprilie – iunie 2012. Profitul a căzut şi el cu 29%, de la 2,8 miliarde de dolari, la două miliarde de dolari. AMD a avut venituri de 1,16 miliarde de dolari şi pierderi nete de 74 de milioane de dolari.Totuşi, veniturile sale au crescut cu 7% faţă de primul trimestru, dar chiar şi aşa rămân cu 18% mai mici decât cele din perioada similară a anului trecut.

Tabloul complet al pieţei MPU în tabelul de mai jos:

Sursa IC Insights

Un scenariu optimist spune că tabletele ar fi dat peste cap ciclul de înlocuire al produselor, dar că potenţialii cumpărători de PC-uri vor fi din nou pregătiţi într-un an sau doi pentru achiziţionarea unui nou calculator. Versiunea pesimistă spune că o mare parte din apetitul pentru PC-uri al consumatorilor e de pe acum bun dus. Daniel Huttenlocher, decan al Cornell University, crede că PC-urile s-au vândut atât de bine în anii ‘90 deoarece nu exista atunci nici un dispozitiv mai bun pentru a te putea conecta la internet. Dar PC-ul, adaugă el, s-a pretat întotdeauna mai bine muncii de birou, producţiei, în vreme ce tabletele s-ar potrivi mănuşă consumului de conţinut online. Concluzia sa: “Există mai mulţi consumatori decât producători. Punct. Chiar şi într-o lume cu o grămadă de conţinut generat de utilizatori”

 

“Există o tehnologie mai bună”

Răspunsul pieţei la toate aceste schimbări, în special al Microsoft şi Intel, e aparent simplu: redefinirea “tablet-like” a PC-ului. Windows 8 e pasul cel mai evident. În zona hardware, Intel a dezvoltat o nouă generaţie de procesoare despre care spun că ar aduce o creştere cu 50% a autonomiei bateriei, care ar putea ajunge în unele cazuri la 10-13 zile în regim stand by. Iar autonomie înseamnă înainte de toate mobilitate. Practic, febra modificărilor de design a început să estompeze graniţele dintre tabletă şi PC. Notebook-urile sunt deja echipate cu ecrane tactile şi se pot transforma în tablete prin rotirea sau desprinderea display-ului.

“Ceea ce vom vedea în următoarele luni de la producătorii de PC-uri va fi mai ales design”, anticipează  Adam King, unul dintre directorii de marketing ai Intel. Parafrazând analogia lui Jobs, Frank Shaw, purtător de cuvânt al Microsoft, spune că industria auto e şi acum împărţită în subcategorii, inclusiv modele de lux şi automobile electrice. “Se poate spune că acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul computerelor”.

Există însă şi observatori care sunt cel puţin sceptici că toate aceste tentative de hibridizare a pieţei vor reuşi să reteze din avântul marilor producători de tablete. Marc Benioff, CEO al Salesforce.com şi critic cunoscut al Microsoft, spune că dispozitivele precum Surface au fost primite cu indiferenţă de către cumpărători. “Motivul pentru care acestea nu au o creştere accelerată e foarte simplu: există o tehnologie mai bună”, e verdictul lui Benioff.

E clar că lucrurile se schimbă. Şi odată cu ele şi relaţiile dintre companii. HP, de exemplu, recomandă Windows, dar produce şi un notebook pe platformă Chrome (Pavilion Chromebook) şi o tabletă Android – Slate 7, anunţată la un preţ de retail în SUA de 170 de dolari. Lenovo are vânzări mari de smrtphone-uri şi tablete Android, mai ales în China. Într-o eră de pe acum trecută a computerelor, toate astea ar fi fost considerate acte intolerabile de lipsă de loialitate.

Între timp, Microsoft s-a zbătut să-şi menţină influenţa în sfera dezvoltatorilor de software, care au gravitat în număr tot mai mare în jurul tehnologiilor mobile Apple şi Google. Aaron Levie, CEO al Box, dezvoltator de software pentru Windows 8, spune că influenţa a fost odată atuul cel mai puternic al Microsoft. Astăzi, însă, “Microsoft e într-o lume cu totul diferită“.

Alte articole