iSamsung

Samsung Electronics a raportat un profit record pentru al şaselea trimestru consecutiv. Numai că rezultatul i-a dezamăgit pe investitori, care se aşteptau la câştiguri şi mai mari odată cu lansarea noului Galaxy S4. Între timp, şarpele îndoielii se insinuează şi în grădina Mărului din Cupertino.

Sursa: androidauthority.com

LA CAPĂTUL GALAXIEI

Statistic, cifrele Samsung arată bine: cel mai mare producător de smartphone-uri din lume a avut un profit net de 7 miliarde de dolari şi a vândut 72,4 milioane de unităţi în intervalul aprilie – iunie 2013, faţă de cele 31,2 milioane ale rivalilor de la Apple, spun estimările International Data Corporation. Şi pentru o mai bună imagine a vitezei cu care Samsung a înghiţit din piaţă, asta înseamnă de două ori mai mult decât vânzările sale din ultimul trimestru al lui 2011.

Numai că aceeaşi investitori care au aplaudat focurile de artificii ale creşterilor anterioare se tem acum că apetitul consumatorilor pentru smartphone-urile de top ar putea să ajungă la saţietate. Funcţiile de ultimă oră de ieri şi-au mai pierdut din strălucire, iar oferta de dispozitive cu procesoare rapide, camere puternice şi ecrane mari şi luminoase e tot mai diversificată.

 “Piaţa de acum înseamnă mai mult preţuri şi mai puţin viteză sau dotări” – Kevin Restivo, IDC

O potenţială sursă de creştere ar putea fi pieţele emergente, însă clasa medie din aceste ţări e interesată mai degrabă de smartphone-uri mai ieftine, adică mai puţin profitabile pentru Samsung şi Apple. Asta fără a mai pomeni concurenţa producătorilor chinezi, specializaţi pe astfel de handset-uri.

Samsung a vândut în intervalul aprilie – iunie 2013 aproximativ 24 de milioane de unităţi Galaxy S4, conform estimărilor TrendForce, din care 20 de milioane în primele două luni de după lansare. Chiar şi aşa, în 7 iunie 2013, JP Morgan reducea estimările de vânzări Galaxy S4 pe trimestrul II, iar efectul imediat avea să fie o cădere cu 6,2% a preţului acţiunilor producătorului sud coreean, a cărui valoare de piaţă scădea atunci cu 12,4 miliarde de dolari, până la 187,8 miliarde de dolari.

De la începutul anului, valoarea de piaţă a Samsung a scăzut cu 14%, echivalentul a aproximativ 30 de miliarde de dolari. Oficialii companiei au arătat cu degetul înspre criza economică şi investotorii străni care şi-au retras fondurile de pe piaţa asiatică, inclusiv Coreea de Sud. Dar mai mulţi analişti văd în spatele acestui vertij al preţului acţiunilor vânzările şi profitul sub aşteptări al liniei Galaxy.

E greu de spus cum vor arăta cifrele pe trimestrul trei, dar observatorii pieţei atrag de pe acum atenţia asupra câtorva factori de risc: modelele high-end lansate de Sony şi HTC sunt cel puţin la fel de atrăgătoare ca şi S4; zvonurile despre un iPhone mai ieftin şi un program de buyback Apple ar putea fi o ofertă de nerefuzat inclusiv pentru mulţi dintre utilizatorii actuali de Android; o posibilă saturare a segmentului high-end al pieţei smartphone.

 

OCUPATA LUME NOUĂ

La nivel mondial, piaţa telefoanelor mobile inteligente a crescut în trimestrul al doilea al anului cu 6% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2012 – de la 407,7 milioane de unităţi, la 432,1 milioane de unităţi. Per ansamblu, vânzările au fost mai bune chiar decât cele din ultimul trimestru al lui 2012 – 428,8 milioane de unităţi -, trimestru cu o perioadă a sărbătorilor de iarnă în care cifrele înregistrează în fiecare an creşteri considerabile.

Dar asta nu e singura anomalie. Creşterile vin în special din zona producătorilor din afara Topului 5, cum ar fi Alcatel şi Huawei, care au raportat majorări de două sau chiar trei cifre ale vânzărilor, efect al unei oferte de handset-uri pe bază de Android pentru pieţe emergente precum India şi China. Piaţa e dominată categoric de Samsung, cu o cotă de 30,4%, în scădere însă faţă de 2012, când a avut o cotă de 32,2%. Pe locul doi, Apple are o cotă de 13,1%, în scădere şi ea faţă de cele 16,6 procente din 2012.

Detalii în tabelul de mai jos:

Sursa date: IDC Worldwide Mobile Phone Tracker

“Chiar dacă Samsung şi Apple sunt jucătorii dominanţi, piaţa rămâne la fel de fragmentată şi există o mulţime de oportunităţi pentru producătorii de smartphone-uri cu oferte diferite. Oportunităţile de piaţă există pe toate segmentele, inclusiv pe cel high-end. Samsung şi Apple nu sunt singurii producători activi pe acest din urmă segment, iar recentele lansări, la fel şi cele preconizate, sunt semnalul care arată că tot mai mulţi vânzători vizează acest spaţiu. Etalon rămân iPhone-urile şi gama Galaxy, dar e tot mai clar că restul competitorilor refuză să fie reduşi la tăcere”, arată analiştii IDC  în raportul Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker.

Există însă şi observatori ai pieţei precum Michael Morgan de la ABI Research pentru care “zilele marilor creşteri din zona smartphone high-end sunt duse”. Statistic, preţul mediu al unui smartphone a scăzut de la 450 de dolari la începutul lui 2012 la 375 de dolari anul acesta. O cădere care a afectat deja marjele de profit ale Samsung şi Apple şi pe care unii o compară cu ceea ce s-a întâmplat pe piaţa PC-urilor la sfârşitul anilor ’90, când oferta producătorilor low-cost a dus la o scădere de la 1.898 de dolari a preţului mediu al unui PC în 1996, la 1.026 de dolari în 2002. “Piaţa de acum înseamnă mai mult preţuri şi mai puţin viteză sau dotări”, spune şi Kevin Restivo, analist IDC.

 

MĂRUL NECUNOAŞTERII

Analiştii au fost în general impresionaţi de rezultatele Apple pe trimestrul doi, mai ales că acestea au depăşit estimările iniţiale. Şi totuşi, investitorii aşteaptă o nouă generaţie de iPhone și iPad-uri care să fie un blockbuster de vânzări. Iar în piaţă, acţiunile Apple au rămas cu o scădere de aproape 20% pe anul în curs (până în 25 iulie).

Evoluţia acţiunilor Apple în ultimii ani. Sursa: Yahoo! Finance

Apple a avut vânzări de 35,3 miliarde de dolari şi un profit de 6,9 miliarde de dolari (7,47 dolari /acţiune), peste veniturile de 35 de miliarde de dolari şi profitul de 7,32 de dolari/acţiune prognozate de Wall Street. Totuşi, Apple a dezamăgit la vânzările de iPad – 14,6 milioane, faţă de 17 milioane estimate -, Mac – 3,8 milioane, faţă de 4 milioane estimate – şi iPod, fostul elixir minune al revirimentului vânzărilor Apple – 4,5 milioane, faţă de 6,8 milioane estimate.

 “Zilele marilor creşteri din zona smartphone high-end sunt duse” – Michael Morgan, ABI Research

Aşteptarea pare să fie de altfel noul cuvânt de ordine la Apple, care a raportat trimestrul trecut cea de-a doua cea mai scăzută rată de creştere a vânzărilor de iPhone din 2010 încoace. Iar o explicaţie avansată de observatorii pieţei ar fi aceea că potenţialii cumpărători au preferat să aştepte o nouă generaţie de iPhone, dată ca sigură de unii pentru această toamnă.

Pe de altă parte, mulţi văd în cele 31,2 milioane de unităţi vândute în ultimele trei luni  o infirmare a temerilor că iPhone-urile ar fi desuete în faţa unor rivali ce rulează Android, cu un exponent de vârf  în Galaxy S4. Cum există deja zvonuri că Apple ar testa ecrane (4,7 şi 5,7 inci pentru iPhone şi 13 inci pentru iPad) și opțiuni diferite pentru generațiile sale viitoare de produse, o astfel de mişcarea ar putea reflecta o ripostă directă, mai ales la contraoferta Samsung.

Chris Whitmore, analist Deutsche Bank, spune că, în ceea ce priveşte aşteptările de mai bine ale acţionarilor, lucrurile s-ar putea limpezi odată cu apariţia unei noi generaţii de produse. Iar mai bine, crede Brian Marshall de la ISI Group, ar putea însemna pentru Apple şi un iPhone cu un display mai mare, lansat cât mai curând. Bursa zvonurilor spune că Apple ar putea pregăti o schimbare majoră în ceea ce s-ar putea numi protocolul tradiţional al lansărilor iPhone, prin sistarea producţiei de  iPhone 5, pentru a se concentra doar pe livrarea noii generaţii 5s, precum şi a unui model de iPhone “lite”, mai ieftin şi cu o carcasă de plastic în mai multe culori.

Numai că CEO-ul Tim Cook spunea recent despre Apple No. 5 că este de departe cel mai popular model de iPhone şi că acesta ar genera aproape jumătate din vânzările totale de iPhone, urmat de 4s, cu 30%. În cazul iPhone 5, Apple a avut o marjă brută de 50%, faţă de 35% sau chiar mai puţin la modele mai vechi, explică Brian Marshall, analist ISI Group. Doar că marja brută a Apple a ajuns în martie 2013 la 37,5%, de la 47,4 în anul anterior.

Cum secretomania Apple nu mai e un secret pentru nimeni, informaţiile concrete sunt şi de data asta prea puţin concrete. Unii spun că producţia 5s ar fi început deja şi că noul iPhone ar urma să fie lansat în septembrie-octombrie, în vreme ce alţii cred că ar putea ajunge în piaţă abia în 2014. Despre detaliile tehnice “cunoscute” până în cele mai mici detalii nici nu are rost să mai vorbim.

În urmă cu aproape un an, Apple devenea cea mai mare companie listată din lume, cu un preţ maxim/acţiune de 700,10 dolari. De atunci a scăzut undeva la 440 de dolari, pe fondul temerilor că Apple şi-ar fi pierdut puterea inovatoare. Şi odată cu ea şi harul lui Midas de a transforma orice atingere în aur.

Alte articole