Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii par să se repete, să se repete, să se repete, să se repete, să se repete, să se repete …

Sursa foto: wallpoper.com

LITUANIA

 

IQPolls, un serviciu interactiv de sondare a gradului de satisfacţie al clienţilor a intrat în atenţia publică odată cu lansarea unei inedite campanii de măsurare a nivelului de fericire al locuitorilor din Vilnius, extinsă ulterior la alte 49 de oraşe din diferite părţi ale lumii.

Din perspectiva utilizatorului, “Happy Barometer” este o declinare cât se poate de simplă – sign in şi vot -, menită să arunce o privire obiectivă în ceea ce s-ar putea numi dispoziţia colectivă a marilor oraşe. Şi pe cât e de simplu de folosit, pe atât poate fi de nostimă. Ca să nu mai spunem că arată şi foarte bine.

În esenţă, spune Arturas Jonkus, cofondator al companiei împreună cu Rytis Lauris, IQPolls este un serviciu de tip public-display ce le permite utilizatorilor să-şi exprime gradul de satisfacţie prin intermediul telefoanelor mobile. Şi pentru că o prezentare video poate face mai mult decât o mie de cuvinte, IQPolls a realizat un material promoţional nu doar al proiectului “Happy Barometer”, dar şi ale mecanismelor din spatele său.

 

 

Lansat în luna martie a acestui an, startupul celor doi a atras atenţia presei internaţionale în momentul în care au decis să afle care este nivelul de fericire al locuitorilor din capitala unei ţări recunoscute pentru rata mare a sinuciderilor. “Vrem să încurajăm oamenii să zâmbească mai des şi să-şi împărtăşească stările de bine. Peste tot în lume există diferiţi parametrii ai fericirii, dar majoritatea au la bază criterii economice. Numai că, în lumea reală, dispoziţia noastră se modifică zilnic, dacă nu chiar de la oră la oră. Aşa că, în lumea interactivă de azi, de ce să nu contorizăm aceste schimbări în timp real”, spune Jonkus.

Potrivit datelor unui recent sondaj Gallup, lituanienii s-ar afla printre marii nefericiţii ai lumii (54% dintre ei se declară astfel), într-o listă în care mai apar Singapore (46%), Armenia (49%, Irak (50%), Georgia (52%), Yemen (52%), Serbia (52%), Belarus (53%), Madagascar (54%) şi Afganistan (55%). La polul opus, al fericirii maxime, se află Panama (85%), Paraguay (85%), El Salvador (84%), Venezuela (84%), Trinidad – Tobago (83%), Thailanda (83%), Guatemala (82%), Filipine (82%), Ecuador (81%) şi Costa Rica (81%).

În prima săptămână a sondajului IQPolls, în Vilnius s-au înregistrat peste 5.000 de voturi, cu o medie a fericirii de 6,1, pe o scală de la 0 la 10. Între timp a mai crescut până la 6,5. Serviciul a fost finanţat cu 50.000 de euro de către cei de la fondul de investiţii de risc Oxygen Venture Capital şi a fost deja inclus în programul BizSpark al Microsoft.

Happiest vs Saddest

 

RUSIA

Coub, un serviciu short looping video de maximum 10 secunde, a obţinut o finanţare de un milion de  euro de la Phenomen Ventures şi VentureBrothers. Startupul a fost fondat anul trecut de către fraţii Anton şi Igor Gladkoborodov, cunoscuţi în mediul online rus pentru Look At Me, un serviciu pe care îl descriu drept o revistă pe internet despre industriile creative.  Pentru cei care încă nu şi-au dat seama, numele serviciului vine de la Cobb, personajul lui Leonardo DiCaprio din filmul “Inception”, pe care au trebuit să-l modifice în Coub deoarece domeniul omonim de internet fusese deja luat.

În ultimele luni, scrie Tech Crunch, site-ul celor doi fraţi a început să atragă peste un milion de vizitatori pe zi – de la nici măcar unul la începutul anului -, cu o medie lunară de vizitatori unici ce se apropie vertiginos de 10 milioane.

 

 

Cum Coub nu face încă nici un ban, milionul de euro al celor două fonduri de investiţii va fi folosit pentru dezvoltarea produsului şi atragerea de noi utilizatori. Anton Gladkoborodov spune de altfel că serviciul a fost gândit astfel încât să poată fi monetizat odată cu atingerea unei mase critice de utilizatori, dar fără să dea şi alte detalii.

Dacă e să ne gândim la competiţie, primele nume care ar ieşi în evidenţă ar fi Vine. Numai că Anton spune că, deşi cele două servicii pot părea similare, Coub nu are competitori direcţi, şi subliniază faptul că, spre deosebire de Vine, Coub a fost gândit pentru manipularea unui conţinut video deja existent, şi nu pentru crearea acestuia cu ajutorul telefoanelor mobile.

La celălalt capăt al filmului acestei tranzacţii, Phenomen Ventures este unul dintre numele grele ale pieţei de capital din Rusia, cu investiţii în valoare totală de peste 300 de milioane de dolari în businessuri precum Delivery Hero, Foodpanda, Virool, Fab sau OneTwoTrip.

 

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la [email protected]

Alte articole