Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii reflectă interesul de moment al investitorilor. 

This is the answear

POLONIA

Fondul polonez de investiţii de risc MCI Management a preluat un pachet minoritar de acţiuni al Wearco, operatorul magazinului online de fashion the Answear.com. Compania a fost fondată în 2011 de către Krzysztof Bajolek şi oferă în momentul de faţă peste 200 de branduri ce însumează mai bine de 15.000 de produse.  Aceasta este cea de-a patra investiţie a MCI în piaţa europeană de e-fashion, după implicările sale anterioare în retailerul polonez de lenjerie Intymna.pl, clubul rusesc de shopping KupiVIP.ru şi magazinul german de bijuterii 21DIAMONDS.de.

 

Sylwester Janik, partener MCI, a explicat că banii investiţi în Wearco – toate detaliile financiare ale tranzacţiei au rămas deocamdată confidenţiale –  vor fi folosiţi pentru consolidarea şi creşterea cotelor retailerului pe piaţa poloneză, dar şi pentru extinderea în ţările din jur, prin creşterea ofertei de produse, îmbunătăţirea sistemului de expediţii şi comezi, precum şi prin lansarea unor mărci proprii de produse.

 

Recent, într-un parteneriat cu cehii de la OTA Invia, MCI a mai investit 5 milioane de euro în agenţia rusească online de turism Travelata. O agenţie despre care cofondatorul Alex Zaretsky spunea că aspiră să devină “un Amazon al pachetelor de turism”, şi enumera printre atuurile sale oferta diversificată asigurată prin intermediul a peste 120 de operatori parteneri, preţurile cele mai mici de pe piaţă şi experienţa plăcută de shopping online.

 

LITUANIA

Lituanienii de la ImpressPages, un CMS open-source cu o interfaţă drag-and-drop, au anunţat obţinerea unei finanţări de 200.000 de euro de la Practica Capital. Banii vor fi investiţi în upgradarea versiunii actuale, dar şi în dezvoltarea unui magazin online, ImpressPages Marketplace, prin intermediul căruia dezvoltatorii de plug-in-uri pentru ImpressPages vor putea să-şi vândă produsele. În 2011, ImpressPages  a fost desemnat “Cel mai promiţător proiect open source”, la Open Source Awards.

 

Soluţia lituanienilor le permite creatorilor de site-uri să lucreze pe paginile web din perspectiva unui vizitator, astfel încât să poată face schimbările de layout şi de conţinut printr-un banal drag-and-drop (o soluţie similară mai oferă şi letonienii de la Berta.me). Rezumat la extrem, este un serviciu CMS construit pe PHP5.3 şi MySQL, dar cel mai important este că poate fi folosit gratuit. Oferă o interfaţă în 32 de limbi şi o bază de teme şi plug-in-uri pentru personalizarea conţinutului.

Şi o scurtă demonstraţie video:

 

Fondat în 2011 de un grup de antreprenori şi experţi în finanţe din Vilnius, Practica Capital a devenit între timp unul dintre cei mai activi investitori lituanieni. Interesaţi în special de startupuri din IT, au finanţat, printre alţii, cu 185.000 de euro CGTrader, o piaţă de modele 3D pentru designeri şi arişti, şi cu alte 153.000 de euro serviciul de transfer bancar TransferGo, ce facilitează transferurile internaţionale la un tarif fix de 2,5 lire sterline, la un comison de rată de schimb de 1,5%, în condiţiile în care banii ajung a doua zi.

 

LETONIA

Şi a mai apărut un incubator de afaceri, de data asta în Letonia, la Riga. Orientat spre startupuri din IT,  Eegloo pune la bătaie o primă rundă de 200.000 de euro, bani care vor fi folosiţi pentru susţinerea financiară a 5-8 startupuri cu potenţial. Din câte spune fondatorul Jean Mauris, businessurile selectate vor avea o perioadă de graţie de 3-9 luni pentru a face tranziţia de la stadiul de idee la cel de produs final.

 

Cei selectaţi vor putea rămâne în incubator cel mult 12 luni, cu condiţia dezvoltării unui prototip funcţional în decursul primelor trei săptămâni de program. Aplicaţiile pot fi trimise oricând, iar background-ul în IT nu este neapărat obligatoriu. Mauris spune că este interesat de startupuri cu un model bine conturat de business şi cu potenţial de dezvoltare la scară largă.  În ceea ce priveşte detaliile financiare, Eegloo pretinde între 10 şi 30% din companie în cazul startupurilor cu un prototip şi o echipă în spate, între 40 şi 60% în cel al startupurilor cu un prototip şi un singur fondator, şi între 70 şi 90% în cazul celor care vin doar cu ideea.

 

Eegloo

 

În zona ţărilor baltice sunt active alte două acceleratoare, StartupHighway, Lituania, şi Wise Guys, Estonia. Luna trecută, cei de la StartupHighway au ridicat de la 14.000 la 30.000 de euro pragul investiţiilor în startupuri, graţie unui parteneriat încheiat cu fondul de risc de şase milioane de euro Practica Capital. Mai mult, dacă până de curând investiţiile se făceau în schimbul unui pachet de 10% din acţiuni, reprezentanţii incubatorului au anunţat diminuarea acestuia la 7,5%.

 

În Estonia, Wise Guys oferă sprinjin financiar între 5.000 şi 15.000 de euro/startup – în schimbul a 8% din business – şi un program de 10 săptămâni de mentorat, finalizat cu o zi de demo la Londra. Sprijinit de guvernul estonian, înţelepţii din Tallin au parteneriate cu acceleratoare şi organizaţii precum Springboard, Startup Incubator, Garage48, Startup Leaders, TechHub Riga sau Arctic Startup. Wise Guys a derulat până acum programe de accelerare pentru 15 startupuri din 10 ţări europene, iar la sfârşitul anului trecut a beneficiat de o investiţie de un milion de euro de la fondul estonian de investiţii de risc SmartCap.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la  @natashastarkell.

 

Alte articole