Doi curcani şi-un vultur

Şi a venit şi răspunsul la una dintre întrebările perene ale industriei : de ce Nokia nu a ales Android când a decis să treacă Symbian pe linie moartă?  

Stephen Elop şi Steve Ballmer

Că Nokia a discutat ideea cu Google, dar nu s-a şi mers până la capăt, se ştie. Şi asta ne duce la un tweet al  lui Vic Gundotra,  Senior Vice President Google, care spunea după anunţul oficial al parteneriatului din februarie 2011 dintre Nokia şi Windows Mobile că “doi curcani nu fac un vultur”

 

E clar că ceva nu a mers bine atunci, mai ales dacă e să ne gândim la afirmaţia lui Anssi Vanjoki, fostul vicepreşedinte Nokia, că producătorii hardware care merg pe mâna Android sunt asemenea băieţilor finlandezi care fac iarna pipi în pantaloni pentru a se încălzi. Speculaţii au fost destule, nu şi declaraţii oficiale. Nu până la sfârşitul săptămânii trecute, când Stephen Elop, CEO-ul Nokia, a dat câteva explicaţii retrospective.

 

“Sunt foarte mulţumit de decizia pe care am luat-o în urmă cu doi ani. Pe atunci ne temeam că un singur producător de hardware ar putea să domine Android. Şi aveam şi o bănuială cine ar putea să fie, fiindcă avea deja resursele necesare, integrarea verticală, iar noi eram conştienţi că veneam destul de târziu. Mulţi alţii erau deja acolo. Pe repede înainte până în prezent, dacă examinăm ecosistemul Android observăm că există o mulţime de dispozitive perfomante de la diferiţi producători, dar unul singur dintre aceştia a devenit jucătorul dominant”, a declarat Elop pentru The Guardian.

 “A fost decizia corectă. Te uiţi la câţiva furnizori de terminale cu Android şi vezi că sunt prinşi în corzi” – Stephen Elop, Nokia

 

Din punct de vedere strategic, mai exact al negocierilor cu operatorii de telefonie, pentru Nokia este mai important în momentul de faţă statutul de companie care oferă o altă opţiune la sistemele de operare. “Când am stat de vorbă cu Ralph de la Vega (CEO-ul AT&T n.r.), primul pas a fost sublinierea faptului că noi nu suntem nici Apple, nici Samsung/Android – cândva era Android/Samsung, dar acum e vorba mai mult despre Samsung -, ci reprezentăm o a treia opţiune. Prin urmare, avem o poartă deschisă către AT&T şi orice alt operator al lumii, pentru că noi suntem calea către un alt ecosistem”, a mai spus Elop.

 

“Acum, e greu – este dificil, pentru că pornim din poziţia de challengeri şi trebuie să ne construim credibilitatea. Dar a fost decizia corectă. Te uiţi la câţiva furnizori de terminale cu Android şi vezi că sunt prinşi în corzi”. Pe cât de lapidar, răspunsul lui Elop e pe atât de clar: raţionamentul de atunci al Nokia a fost că Samsung va avea o poziţie dominantă datorită capacităiţilor sale de producţie şi a experienţiei din spaţiul mobil, ceea ce nu va lăsa loc la masă şi pentru alţii.

 

Cifrele din ultimele luni ale HTC ar putea fi o dovadă că logica lor a fost corectă. Cu un HTC One bine primit de piaţă – 5 milioane de unităţi vândute în primele 50 de zile de la lansare -, producătorul taiwanez a raportat pentru trimestrul II al acestui an vânzări de 2,35 de miliarde de dolari şi un profit de 41 de milioane de dolari, faţă de 3 miliarde de dolari venituri şi 246 de milioane de dolari profit în aceeaşi perioadă a lui 2012.  În iunie, vânzările HTC au căzut cu 24% faţă de luna anterioară.

 

Pentru comparaţie, cei de la Strategy Analytics estimează la 23,62 de miliarde de dolari vânzările Samsung pe segmentul smartphone în trimestrul I al acestui an, în creştere cu 952 de milioane de dolari faţă de trimestrul anterior. Nici cei de la Apple nu au dus-o prea rău, cu vânzări de 22,95 de miliarde de dolari, dar în scădere cu 7,71 de miliarde de dolari faţă de ultimele trei luni ale lui 2012.

 

Cât de inspirat a fost pariul pe Windows Mobile şi dacă va reuşi să devanseze BlackBerry şi astfel se impună ca al treilea mare ecosistem mobil, am putea afla joia aceasta, când Nokia îşi va anunţa rezultatele financiare pe trimestrul al doilea al anului. (Nokia a avut în primele trei luni ale anului venituri de  3,64 miliarde de dolari, urmată la scurtă distanţă de LG Electronics – cu 2,95 miliarde de dolari, potrivit datelor Strategy Analitics). BlackBerry a livrat în intervalul aprilie-mai 2013 aproximativ 6,8 milioane de unităţi; dacă Nokia s-a descurcat mai bine – iar previziunile analiştilor spun că ar fi făcut-o şi că ar fi vândut între 7 şi 8 milioane de unităţi –, credibilitatea sa ca potenţial al treilea ecosistem ar dobândi consistenţă.

 

Pe de altă parte, chiar dacă vor exista mai multe handset-uri Windows Phone 8 decât BB10, trebuie găsită metoda să depăşească cele 75 de milioane de abonamente BlackBerry la nivel mondial, în condiţiile în care s-au vândut până acum doar 30 de milioane de unităţi Windows Phone.

 

Cu toate că Apple nu a mai lansat un sistem de operare din noiembrie 2012, cota de piaţă a iOS a ajuns în luna mai la 59,49%, în creştere cu 0,45%, potrivit unui raport Net Applications. Pe de altă parte, lansarea blockbuster-ului Samsung Galaxy S4, scriu cei de la CNN Money, nu a avut nici un impact asupra cotei de piaţă a Android, în ciuda celor 10 milioane de unităţi vândute în mai puţin de o lună de la lansare. Mai mult, datele Net Applications indică o scădere a cotei la nivel global a Android, de la  26.02% la 24.4%.

 

Surpriza de final vine însă tocmai de la bătrânul Symbian, care se încăpăţânează să nu moară şi creşte în luna iunie la 2,06%, de la 1,73% în aprilie.

Alte articole