Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii vin în special din Rusia, însoţite de o surpriză de proporţii. 

frolik.com

RUSIA

Nimic nu se compară cu foşnetul de dimineaţă al investiţilor. Se întâmplă şi în macrocosmosul startup rusesc, unde s-au anunţat câteva tranzacţii de mai multe milioane de dolari, dar şi un faliment cu totul şi cu totul neaşteptat.

 

Frolik, un filtru digital ce permite părinților să organizeze un mediu online și multimedia interesant pentru copii, împiedicându-le totodată accesul la conţinut nedorit, a atras 1,65 milioane de dolari de la grupul telecom MTT. Dezvoltată de Digital Prom, platforma este construită în jurul unei aplicații gratuite pentru Android – ce poate fi descărcată din Google Play, unde are un rating de 3,9 din 5 – şi se instalează pe smartphone-ul sau tableta folosită de copii. Din acest moment, tot conţinutul disponibil – inclusiv aplicații, jocuri, cărți, filme etc – poate fi “moderat” de către părinți prin intermediul unui centru de control online. Pentru a le da o mână de ajutor şi celor mai puţin familiarizaţi cu potopul de titluri din mediul online, Frolik a realizat un catalog cu jocuri, cărţi, desene animate etc considerate sigure şi recomandate de o echipă de psihologi şi pedagogi, disponibil gratuit  pe site-ul companiei. O versiune iOS a serviciului ar urma să fie lansată anul viitor, oficialii companiei estimând că până la sfârşitul lui 2015 ar putea ajunge la un total de peste un milion de download-uri.

 

RVC şi Softline Venture Partners, braţul investiţional al Softline Group, au investit un milion de dolari în BubbleGab, un startup din Rusia, fondat în 2011, ce lucrează la dezvoltarea unei platforme SaaS pentru construirea de site-uri şi reţele sociale. Co-fondatorul Roman Murazanov spune că produsul final va fi disponibil în primul trimestru al anului viitor, estimând că BubbleGab ar urma să devină profitabil în 2015 şi că RVC şi Softline şi-ar putea recupera investiţia în 2016. În luna aprilie a acestui an, BubbleGab a mai atras o finanţare, dar valoarea acesteia şi numele investitorului au rămas confidenţiale.

 14 – 16 mil. USD – investiţia totală a Rocket Internet în de pe acum falitul mebelrama.ru

 

Retailerul rus online de mobilă Mebelrama a anunţat recent că urmează să îşi închidă porţile. O ştire cu atât mai neaşteptată cu cât la sfârşitul lui decembrie 2012 Rocket Internet investise în 10 milioane de dolari, iar în 2011, anul lansării sale în .ru, îi finanţase operaţiunile cu alte 4-6 milioane de dolari. Manuela Stoll, co-fondator al Mebelrama şi Westwing.ru – un shopping club online susţinut financiar de acelaşi Rocket Internet, un grup german din portofoliul căruia mai fac parte fashion retailer-ul Lamoda.ru (în care holdingul Access Industries al miliardarului Leonard Blavatnik a investit luna trecută 130 de milioane de dolari) şi platforma de food delivery Foodpanda  –, spune că echipa de management şi investitorii au decis să se concentreze exclusiv pe dezvoltarea acestuia din urmă. “Evoluţia Westwing a fost extrem de promiţătoare în ultimul an şi jumătate şi credem că putem face progrese mai rapide concentrându-ne doar pe unul dintre cele două modele de afaceri ale noastre. Westwing va ajunge în curând la un milion de membri înregistraţi, cu o loialitate remarcabilă, demonstrată de statisticile de vânzări”, a mai spus Stoll, fără a intra în alte detalii. La final, rămâne o poveste care reaminteşte, dacă mai era cazul, că lansările impresionante şi investiţiile masive într-un produs nu se traduc întotdeauna şi într-o creştere susţinută sau de succes.

 

CROAŢIA

Un alt milion de euro al săptămânii merge către croaţii de la iStudio, care au anunţat că au atras aceşti bani de la fondul sloven de investiţii de risc RSG Capital. Deal-ul vine după şase luni de negocieri şi mai stipulează, printre altele, deschiderea a trei birouri în Europa de Vest în următoarele 12 luni. Fondat în 2009 de către Daniel Ackermann şi Tomislav Grubisic, iStudio este o agenţie de marketing social-media ce oferă asistenţă de brand şi management al paginilor de Facebook, consultanţă şi strategii social-media, dar şi dezvoltare de aplicaţii pentru Facebook; în momentul de faţă este un business cu peste 500 de clienţi, cu birouri internaţionale în Croaţia, Serbia şi Bosnia şi Herţegovina.

De cealaltă parte a investiţiei, RSG Capital îi mai are în portofoliu şi pe slovenii de la Celtra, cei care au obţinut la sfârşitul lunii februarie a acestui an o finanţare de patru milioane de dolari de la SoftBank. Într-o rundă anterioară, compania a mai atras alte cinci milioane de dolari de la GrandBanks Capital şi Fairhaven Capital. Celtra oferă o platformă web – AdCreator – cu ajutorul căreia brandurile şi agenţiile de publicitate îşi pot devolta un mediu mobil de advertising. Celtra îşi pregăteşte acum extinderea în Japonia şi SUA.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la  @natashastarkell.

Alte articole