… şi Graph Search pentru toţi

Zilele beta sunt de pe acum duse! Graph Search, motorul intern de căutare al Facebook, va fi integrat începând de astăzi în paginile utilizatorilor din Statele Unite, iar în restul reţelei în următoarele săptămâni. 

Mark Zuckerberg, la prezentarea Graph Search

Ar putea fi una dintre axiomele doipunctzero: dezvoltarea unui algoritm sofisticat şi performant de căutare este vital pentru succesul pe termen lung al Facebook, atât în ceea ce priveşte fidelizarea utilizatorilor, cât mai ales pentru atragerea atenţiei agenţiilor de publicitate şi implicit a bugetelor aferente.

 

Lansat la începutul acestui an într-o versiune de teste „destul de necoaptă”, după cum mărturisea la un moment dat Lars Rasmussen, şeful echipei de dezvoltare, Graph Search încearcă acum să umple acest gol. Sigur, rămâne mai vechea şi probabil etern deschisa dilemă a intimităţii utilizatorilor – deşi la acest capitol inginerii Facebook promit că “nimic nou nu va fi descoperit cu această căutare faţă de ceea ce s-a găsit şi înainte” -, dar când vine vorba despre rezultatele tehnice de până acum experţii spun la unison că acestea sunt impresionante.

 „Spre deosebire de un motor de căutare obişnuit, pe Graph Search rezultatele sunt unice pentru fiecare utilizator” – Lars Rasmussen

 

“Căutarea web are rolul de a căuta răspunsul la orice întrebare și de a oferi userilor link-uri care pot conține răspunsul la acea întrebare. Graph Search este conceput pentru a primi o întrebare precisă și de a da un răspuns, și nu link-uri care ar putea sau nu să conțină o soluție. De exemplu, puteți întreba: «Care dintre prietenii mei locuiesc în San Francisco»?”, explica Mark Zuckerberg diferenţa de concept dintre Graph şi motoarele să le spunem clasice de căutare. „Spre deosebire de un motor de căutare obişnuit, pe Graph Search rezultatele sunt unice pentru fiecare utilizator”, venea o completare a lui Rasmussen.

 

Practic, totul e construit în jurul utilizatorului individual, fie el X, Y sau Z, şi a conexiunilor sale, pentru a găsi răspunsuri la întrebări precum “Care dintre prietenii mei sunt fani Star Trek şi Star Wars?” – chiar dacă fanii înfocaţi ar putea vedea aici o întrebare capcană -, “Fotografii ale prietenilor mei la Tour de France” sau “Piesele preferate de la Metallica ale conexiunilor mele de pe Facebook”. Dar la fel de bine şi de (in)util se poate afla şi care sunt “prietenii căsătoriţi cărora le plac prostituatele” – asemănările cu realitatea au fost atent studiate.

 

O analiză a căutărilor făcute în perioada beta de aproximativ 20 de milioane de utilizatori arată că întrebările cele mai frecvente fac trimitere la căutările de persoane: prieteni, prieteni ai prietenilor, potenţiali parteneri de întâlniri sau oameni care locuiesc într-un anumit oraş. Căutările de fotografii vin pe locul secund, urmate de recomandările pentru restaurante şi baruri, hoteluri, magazine şi săli de sport.

 

În perioada imediat următoare, Facebook intenţionează să includă în baza de căutare şi cuvintele din status-uri, dar şi datele provenite de la terţe aplicaţii. În acelaşi timp, Zuckerberg & Co. experimentează un algoritm de predicţii, pentru a le oferi utilizatorilor sugestii de cărţi şi filme, de exemplu, făcute în funcţie de like-urile celor din listele de prieteni.

 

După cum există şi indicii potrivit cărora Facebook ar fi lucrat din greu în ultima perioadă la dezvoltarea unui sistem mai uşor de căutare şi tagging a conţinutului video.

 

O soluţie complexă de căutare ar putea însemna pentru Facebook nu doar mai mult timp petrecut de utilizatori pe serviciile sale, dar şi mai multe date, implicit mai detaliate, obţinute de la aceştia din urmă. Adică noi şi noi oportunităţi de afaceri. Un profil mai complex al utilizatorului înseamnă automat o ţintă optimă pentru un anumit tip de produs. Şi cum majoritatea oamenilor au încredere în recomandările prietenilor, companiile care apar în rezultatele de căutare ar putea fi tot mai atractive în ochii utilizatorilor. Iar toate astea înseamnă până la urmă un singur lucru – mai mulţi bani în joc!

Alte articole