Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile zilei fac cu ochiul investitorilor şi au un potenţial serios de creştere.

Sursa foto: yfsindia.com

UCRAINA

E oficial: e-commerce-ul e segmentul cu cea mai rapidă creştere din economia ucraineană – 45% în ultimul an şi aproape 300% din 2010 încoace -, ajungând anul acesta la o valoare de 1,23 miliarde de euro. Statistic, în .ua există în momentul de faţă peste 8.000 de retaileri online, în condiţiile în care primii 300 dintre aceştia deţin o cotă însumată de piaţă de 80%.

Dar să aruncăm o privire comparativă şi înspre pieţele din jur: anul trecut, e-commerce-ul din Germania a ajuns la 28 de miliarde de euro, cel din Rusia la 12 miliarde de euro, cel din Turcia la 7,3 miliarde de euro, cel din Polonia la 4,5 miliarde de euro, iar cel din Cehia la 1,8 miliarde de euro. La polul opus se află Ungaria, cu 950 de milioane de euro, România, cu 600 de milioane de euro, şi Bulgaria, cu o piaţă de doar 120 de milioane de euro.

Raportat la aceste ultime trei valori, una dintre explicaţiile creşterilor ucrainiene ar putea fi găsită în chiar statisticile privind populaţia, de 45,7 milioane de locuitori, faţă de 19,04 milioane  de locuitori în cazul României, ţară care s-a confruntat în ultimul deceniu cu o scădere a populaţiei de peste 2,6 milioane de persoane.

Pe de altă parte, în cazul Poloniei, o ţară cu 38,21 milioane de locuitori în 2011, estimările oficiale guvernamentale avansează pentru 2013 o creştere de peste 20 de procente a segmentului e-commerce, ce ar urma să treacă de pragul de 6 miliarde de euro. O creştere de valori apropiate, de 17-20%, este estimată şi în cazul retailului online din .ru.

Şi pntru a sublinia, dacă mai e cazul, potenţialul de creştere al pieţei .ua, să mai spunem că, în momentul de faţă, doar 40% dintre ucrainieni folosesc internetul.

 1,23 mld. euro – valoarea segmentului e-commerce ucrainean în 2012, în creştere cu 40% faţă de 2011

 

SLOVENIA

Dezvoltatori ai unor produse dintre cele mai diferite, startupurile slovene Lumu, ONDU şi MUSGUARD au strâns bani frumoşi graţie unor campanii desfăşurate pe Kickstarter.

Cei de la Lumu lucrează la crearea unui exponometru pentru fotografii aflaţi în căutarea cadrului perfect, ataşabil iPhone-urilor care rulează de la iOS 5.0 în sus, şi au reuşit până acum să atragă atenţia a mai bine de 1.650 de mici finanţatori, care au susţinut proiectul cu peste 118.000 de euro. Pe termen scurt, cei de la Lumu îşi mai propun să realizeze o versiune pentru Android şi o carcasă de protecţie a exponometrului lor.

La fel ca şi Lumu, şi cei de la ONDU sunt implicaţi în fotografie. Numai că asemănările se opresc aici. Creat de Elvis Halilovic, startupul se concentrează pe “pinhole photography” şi pe producerea de camere obscure din lemn de calitate, care ar putea fi cumpărate dintr-un magazin online a cărui lansare este preconizată pentru sfârşitul acestui an. Înainte de lansarea campaniei, Halilovic spera să strângă 10.000 de euro, dar proiectul a fost atât de bine primit încât i-a adus la final 83.700 de euro, bani pe care spune că îi va investi în lemn şi echipament de prelucrare de performante.

În fine, cei de MUSGUARD au pus punct unei campanii de strângere de fonduri pentru dezvoltarea unor apărători portabile pentru roţile de bicicletă, uşor de transportat şi eficiente la protejarea cicliştilor în caz de ploaie şi noroi. Chiar dacă au strâns mai puţini bani , 34.600 de euro, campania a fost un succes şi pentru fondatorii MUSGUARD, care spun că se vor concentra şi pe viitor pe crearea de noi accesorii pentru biciclete.

Chiar dacă Kickstarter pare să fie orientat mai mult înspre artă, muzică şi alte proiecte creative, obținerea de sprijin financiar prin crowdfunding pare să fie tot mai uşoară, mai ales că există şi variante precum AngelList, StartupValley sau nou venitul rus SmartMarket.

 

RUSIA

Agenţia online de turism Travelata a obţinut o finanţare de 5 milioane de euro de la fondul polonez de investiţii MCI, în parteneriat cu cehii de la OTA Invia. Cofondatorul Alex Zaretsky spune despre Travelata că aspiră să devină “un Amazon al pachetelor de turism”, şi enumeră printre atuurile companiei oferta diversificată asigurată prin intermediul a peste 120 de operatori parteneri, preţurile cele mai mici de pe piaţă şi experienţa plăcută de shopping online.

În termeni de concurenţă, Zaretsky identifică trei tipuri de competitori: agenţiile offline, tour operatorii şi alte startupuri. Împotriva rivalilor din offline, cofondatorul Travelata crede că agenţia sa are avantajul suportului pentru clienţi şi al paşilor simpli de achiziţie, dar şi a faptul că portalul său oferă o garanţie împotriva falimentului operatorilor parteneri – concret, dacă unul dintre aceştia dă faliment, clienţii primesc o altă vacanţă în locul celei plătite.

În ceea ce priveşte celelalte două categorii de competitori, Zaretsky mizează pe lângă preţurile mici şi pe marketingul online in-house, dar şi pe forţa investiţională şi experienţa de business a MCI şi Invia.

 

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la  @natashastarkell.

Alte articole