Mr. Musk, engage!

Dacă aţi crezut că ideea unei călătorii de ordinul minutelor între două oraşe îndepărtate e mai degrabă o fantezie Science Fiction à la Jetsons, oare ce aţi mai putea spune după ce auziţi de Hyperloop, misteriosul proiect al lui Elon Musk, omul pe care mulţi îl consideră cel mai mare antreprenor al momentului.

Elon Musk, omul din viitor Sursa: SpaceX

Invitat la o recentă conferinţă All ThingsD, Elon Musk a avut un discurs criptic despre o formă revoluţionară de transport, pe care a descris-o o parte Concorde, o parte railgun şi o parte masă de air-hockey. Ceva ce, a mai spus el, ar putea schimba pentru totdeauna ideea tradiţională de transport.

Ce se ştie însă concret despre Hyperloop? Esenţa proiectului, aşa cum a descris-o Musk, este aceea a unei formule super-rapide şi super-eficiente de transport, graţie căreia un pasager din Los Angeles ar putea ajunge în mai puţin de 30 de minute în San Francisco. Şi dacă e adevărat, asta înseamnă că ar putea parcurge cei aproape 600 de kilometri dintre cele două oraşe de trei-patru ori mai repede decât cu trenurile de mare viteză. Şi tot Musk mai spunea în noiembrie anul trecut despre Hyperloop nu va avea un orar fix şi că pasagerii îl vor putea folosi în orice moment, că este o metodă de transport 100% singură şi că eventualele accidente sunt excluse din start.

Fondator al SpaceX şi co-fondator al Tesla Motors şi PayPal, Musk a promis că va reveni cu mai multe detalii după 20 iunie.

 

Până atunci, cum ar putea funcţiona?

 Viitorul transportului?: o parte Concorde, o parte railgun, şi o parte masă de air-hockey

Jay Yarow de la Business Insider spune că, cel mai probabil, Musk s-ar fi putut inspira dintr-o lucrare din 1972 a unui fizician al Rand Corporation. Sub un nume dezarmant de simplu, “The Very High Speed Transit System,” R.M. Salter propunea atunci un tub subteran prin care un pasager ar fi putut ajunge de la New York la Los Angeles în exact 21 de minute. Mai mult, lucrarea în cauză vorbea chiar despre o vastă reţea naţională de astfel de tuburi, care ar fi urmat să facă legătura între diferite puncte de plecare, respectiv de sosire. Totul prin intermediul unui sistem ce combina levitaţia electromagnetică, tuneluri vidate şi viteze nemaiauzite de peste 14.000 de mile/oră.

Cum Elon Musk a respins ideea utilizării de tuneluri vidate în cazul Hyperloop, ce opţiuni i-ar mai rămâne? Brian Dodson de la Gizmag a făcut un inventar al ideilor asemănătoare care ar putea fi punctul de plecare al Hyperloop, cum ar fi Lofstrom Loop (un sistem pentru lansarea de încărcături pe orbită) sau Pneumatic Transport System (PTS).

 

Dar cine poate ştii?

Cum Elon Musk şi SpaceX s-au implicat la greu în dezvoltarea unor noi tehnologii dedicate călătoriilor şi explorărilor spaţiale, nu e exclus să fii descoperit o nouă tehnologie de transport la mare viteză. Un astfel de concept “din afara acestei lumii” poate fi considerat şi motorul cu ioni de xenon dezvoltat de NASA, despre care inginerii Agenţiei spun că ar putea propulsa la viteze de până la 200.000 de mile/oră navete spaţiale controlate de roboţi. Adică de 10 ori mai mult decât viteza maximă teoretică posibilă în momentul de faţă.

Desigur, nu e exclusă nici varianta că Hyperloop ar putea fi doar o idee-nebună, o răbufnire megalomană a unui antreprenor în serie. Dar să nu mergem încă atât de departe şi să ne imaginăm varianta că ideea lui Musk este chiar fiabilă. Cum ar fi dacă Hyperloop chiar poate fi construit? Şi cum ar fi dacă Hyperloop ar integra cumva automobilele electrice Tesla, o reţea naţională de staţii de reîncărcare şi actuala infrastructruă de transport în ceva complet nou şi diferit?

Un lucru e sigur: infrastructura actuală are minusurile ei, indiferent dacă vorbim despre automobile, avioane sau trenuri. Iar dacă cineva poate depăşi aceste minsuri pentru a ne duce într-o minunată lume nouă a transporturilor rapide, sigure şi ieftine, Elon Musk ar putea fi acela.

 

Alte articole