Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile zile vă pot aduce bani, mentori, dar şi animale de companie conectate la reţelele sociale.

Omul cu ideea din spatele Petcube, Alex Neskin, şi câinele său Rocky

ESTONIA

Băieţii înţelepţi de la Wise Guys vă aşteaptă să vă dea banii! Dacă aveţi un startup şi aveţi nevoie de sprijin să puneţi treburile pe roate, estonienii de la acceleratorul de afaceri Wise Guys anunţă o nouă rundă de înscrieri a programului de dezvoltare pentru startupuri. Aplicaţiile de admitere se pot depune până în data de cinci iulie, urmând ca programul efectiv să demareze la începutul lunii septembrie.

Aceasta este cea de-a treia rundă a programului, posibilă graţie unei finanţări de un milion de euro venită în toamna anului trecut de la fondul estonian de investiţii de risc  SmartCap. Wise Guys oferă sprinjin financiar între 5.000 şi 15.000 de euro/startup, în schimbul a 8% din business, şi un program de 10 săptămâni de mentorat, finalizat cu o zi de demo la Londra. Sprijinit de guvernul estonian şi cu o listă a mentorilor mult prea lungă pentru a fi prezentată aici, estonienii au parteneriate cu acceleratoare şi organizaţii precum Springboard, Startup Incubator, Garage48, Startup Leaders, TechHub Riga sau Arctic Startup.

Din câte spune managerul de proiect  Kadri Uljas, printre atracţiile de piaţă ale programului Wise Guys îi găsim pe polonezii de la Brandie (jocuri pe mobil de promovare a brandurilor), maghiarii de la Brickflow (media), ruşii de la TheTakes (producție de film), croaţii de la Monolith (monitorizarea comportamentului de shopping ofline) sau estonienii de la  VitalFields (gestionarea dăunătorilor și prognoze meteo precise pentru agricultori). În paranteză spus, VitaFields a reuşit chiar să atragă de la SmartCap o finanţare suplimentară de 250.000 de euro.

Cu sediul central în Tallin, Wise Guys a derulat până acum programe de accelerare pentru 15 startupuri din 10 ţări europene.

5 iulie – ultima zi a înscrierilor la preselecţia pentru o nouă rundă a programului Wise Guys

 

RUSIA

1,5 milioane de euro! E impresionant să obţii o astfel de finanţare, şi cu atât mai impresionant dacă eşti un serviciu online în fază beta. Se întâmplă în cazul ruşilor de la Flocktory, dezvoltatorul unei platforme SaaS (Software as a Servic) B2B de stimulare a vânzărilor prin intermediul recomandărilor venite din social media. Ilja Eisen, cofondator al companiei alături de Dmitri Matskevich și Simon Proekt, spune că a reuşit să atragă deja peste 200 de clienţi din comerţul electronic rusesc şi că au generat mai bine de 600.000 de recomandări în social media, concretizate într-o creştere cuantificabilă a cifrelor de vânzări.

Serviciul permite retailerilor să creeze un script în doar câteva minute, pe care acestea îl oferă apoi clienţilor. Ulterior, clienţii pot beneficia de promoţii şi reduceri dacă promovează brandul printre prietenii lor.Serviciile Flocktory sunt disponibile sub forma unor pachete personalizate, la preţuri între 26 şi 600 de euro pe lună. Câştigătoare a marelui premiu de 10.000 de euro a IDCEE 2012, Flocktory îşi dispută acest segment cu nume precum 500friends, un servicu cu baza de operaţiuni în SUA. Printre clienţii săi notabili îi regăsim pe cei de la Svyaznoy, S7 Airlines, Lamoda, Oktogo, Shoptime, Groupon, sau Mebelrama.

 

UCRAINA

Şi animalele de companie se distrează cu ajutorul gadgeturilor de ultimă oră, nu-i aşa? Se întâmplă şi în Ucraina, unde cei de la Petcube au prezentat oficial un dispozitiv cu ajutorul căruia utilizatorii sunt în contact permanent şi se pot distra de la mare distanţă cu prietenii lor blănoşi lăsaţi singuri acasă.

După ce vecinii i s-au plâns de mai multe ori de zgomotul făcut de câinele său nesupravegheat, cofondatorul Alex Neskin a decis că e timpul să găsească o soluţie. Iniţial s-a gîndit doar la un dispozitiv pentru uz proriu, dar în scurtt timp a recunoscut în problema sa o oportunitate de afaceri şi aşa s-a născut Petcube. Aflat deocamdată în fază de prototip, dispozitivul ucrainienilor a atras însă atenţia investitorilor, graţie unor materiale de presă ale NBC News, Wired UK sau CNET.

După cum sugerează şi numele său, Petcube este un cub cu dimensiuni cu puţin peste 10X10X10 cm, în care sunt încorporate un laser, o cameră foto şi un difuzor. Şi pentru că tot sunt omniprezente, echipa Petcube lucrează acum la integrarea unor componente social media în serviciul lor, inclusiv o reţea pentru proprietarii de animale, prin intermediul căruia utilizatorii vor putea face şi sharing virtual de dispozitive.

CEO-ul Yaroslav Azhnyuk spune că a primit deja 1.500 de precomenzi, care vor fi onorate în momentul în care vor fi puse la punct toate detaliile legate de producţie şi distribuţie, în funcţie de acestea urmând să se stabilească şi preţul final. Proiectul a fost realizat integral prin forţe proprii, cu o investiţie iniţială de aproximativ 30.000 de dolari. Pe termen scurt, compania pregăteşte şi o campanie pe Kickstarter, cel mai probabil la sfârşitul acestei veri, când se estimează că s-ar putea trece şi la faza de producţie în serie.

 

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole