Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţia zilei vă atrage fără drept de apel în faţa rafturilor magazinelor.

Scan Me, Buy Me

 

RUSIA

Şi loialitatea se generează, nu-i aşa? Cel puţin asta speră să demonstreze ruşii de la Synqera odată cu lansarea pe piaţă a “Loyalty Generator”, o soluţie dedicată retailerilor care combină touchscreen-urile, dispozitivele Near Field Communication, motoarele semantice şi analiza Big Data în timp real;  totul pentru a construi o alternativă virtuală a clasicelor showroom-uri şi a atrage clienţii în magazinele din offline prin reclame interactive, servicii virtuale şi oferte speciale.

Fondată în 2010, Synqera e o companie din Sankt Petersburg ce şi-a extins recent operaţiunile în SUA, prin deschiderea în parteneriat cu Star Micronics a unui birou la New York. De altfel, soluţia propusă de ei a atras rapid atenţia investitorilor, atenţie concretizată  în 2011 într-o finanţare de patru milioane de dolari venită de la conglomeratul moscovit i-Free. Loyalty Generator e un spin off al produsului lor de bază, “Scenario Generation Engine”, pe care îl descriu drept o platformă de comunicaţii multi-channel.

De la teorie la practică, la intrarea într-un magazin partener, clientul găseşte un aşa-numit “generator de loialitate”, un dispozitiv cu touchscreen şi cititor magstripe, pe care îl poate accesa cu un card de fidelitate pentru a primi informaţii despre produsele din magazin, liste de cumpărături, cupoane, oferte targetate individual, anunţuri etc. Să mai spunem că generatorul Synqera poate detecta starea de spirit a clientului prin recunoaştere facială şi poate obţine în timp real datele existente pe internet despre preferinţele sale, inclusiv prin integrarea cu Facebook.

 7,5 mil. euro – cifra de afaceri vola.ro pe primele patru luni ale lui 2013

Desigur, Synqera nu e singura companie care încearcă să găsească o soluţie la spinoasa problemă a stimulări vânzărilor din magazine cu ajutorul noilor tehnologii. Walkbase, un startup finlandez fondat în 2011 şi care a obţinut recent o finanţare de la fondul de investiţii rus VC Projector Ventures, oferă companiilor o platformă de analiză care utilizează senzori pentru a obţine date despre mișcările fizice ale clienților lor. Deşi nu sunt competitori direcţi, atât Synqera, cât şi Walkbase, au la bază aceeaşi idee: folosirea Big Data pentru “citirea” şi apoi convertirea clienţilor-vizitatori în clienţi-cumpărători, plătitori.

Idee pe care o îmbrăţişează şi plonezii de la Mobberry, care au pus la punct un sistem de convertire în reduceri şi promoţii individualizate a like-urilor de pe reţelele sociale ale potenţialilor cumpărători.

 

Între timp:

 

ROMÂNIA

Creştere de venituri în turismul online românesc, unde vola.ro a anunţat venituri de 7,5 milioane de euro pe primele patru luni ale anului, la un volum total de peste 35.000 de tranzacţii. Potrivit unui infografic al companiei, cifra de afaceri a crescut de la 115.000 euro în 2007, la 15.5 millioane de euro în 2011, în condiţiile în care, de la lansarea din 2007, vola.ro a avut peste 6,8 milioane de vizitatori.  Rezultat al unui parteriat româno-polonez, vola.ro şi-a început expansiunea internaţională prin crearea unor site-uri soră în limba poloneză, FRU.PL (lansat în 2007) şi ucraineană, AVIA.UA (lansat în aprilie  2012).

Defalcat, cea mai mare creştere a veniturilor, de 206%, s-a înregistrat anul acesta pe segmentul de hoteluri şi city-break. În ceea ce priveşte biletele de avion, clientţii vola.ro au plătit o medie de 243 de euro, în creştere cu 19% faţă de intervalul ianuarie – aprilie 2012.

Vola.ro a ocupat locul 1 în ediţia 2012 a topului Deloitte 50 al celor mai dinamice companii de tehnologie din Europa Centrală, cu o creştere de 17,323% a veniturilor în intervalul 2007-2012.

 

UNGARIA

Cellum Group, dezvoltatorul unei soluţii mobile de plată, a anunţat că serviciul său “MasterCard Mobile” a depăşit pragul de 100.000 de utilizatori. Lansat ca o aplicaţie mobilă, acesta permite efectuarea de plăţi cu ajutorul dispozitivelor mobile către aproximativ 200 de comercianți, iar oficialii companiei spun că ar fi o metodă de plată 100% hack-proof.

MasterCard Mobile permite totodată şi încarcarea cartelelor prepaid astfel încât acestea să fie folosite asemenea unui cont bancar, dar şi efectuarea de plăţi prin scanarea unor coduri QR sau prin simpla folosire a numărului de telefon al utilizatorului. După cum o sugerează şi numele, serviciul a fost dezvoltat în colaborare cu  MasterCard, dar pe lista partenerilor Cellum se mai află şi companii precum T-Mobile, Telenor sau FHB Bank.

Pentru moment, Cellum ţinteşte poziţia de lider al pieţei maghiare, dar declaraţiile echipei de management vorbesc şi de o extindere în regiune, prin încheierea unor noi parteneriate cu alte nume importante din banking şi telecom.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole