Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţia zilei e plină de învăţăminte ca la carte.

Sursa Foto: upsidelearning.com

Loomideck, platforma de colaborare cu accent pe e-learning a lituanienilor de la Eruditus, care a reuşit să atragă 400.000 de dolari încă din stadiul în care era o simplă idee, se lansează oficial la începutul lunii viitoare. Povestea sa începe în 2010, când Mantas Ratomskis, CEO şi co-fondator al  Eruditus, a avut ideea unei platforme care să combine educaţia – mai exact învăţământul de la nivel de grădiniţă la cel liceal – şi social media, Facebook în speţă. Mai aveau nevoie doar de un partener, pe care l-au găsit în scurt timp în cei de la  Young Digital Planet (YDP), unul dintre liderii pieţei de e-content şi soluţii software pentru sectorul educaţional.

 

Spre surprinderea lor, cu atât mai mare cu cât în acel moment proiectul nu luase încă o formă palpabilă, Loomideck a fost inclus de YDP în platforma educaţională “myeverCLASS”, oferindu-i-se drepturile pentru pieţele din Polonia şi Marea Britanie. În consecinţă, şi-au regândit strategia iniţială, iar în septembrie 2011 au lansat o primă versiune. Rezultatul a fost, cum să o spunem mai elegant?, a fost un dezastru. O mărturiseşte chiar Ratomskis, care spune că, în ciuda faptului că produsul final era exact  cel pe care au vrut să-l obţină, impactul său în piaţă era undeva spre zero.  Situaţia părea fără ieşire, dar lucrurile aveau să se schimbe din nou, iar schimbarea venea de data asta sub forma unui e-mail de la  Global Learning, un serviciu libanez de e-learning interesat de încheierea unui parteneriat pentru Orientul Mijlociu.

 400.000 USD – finanţarea atrasă de Loomideck într-un moment în care era o simplă idee

 

Global Learning licenţiază soluţia lituanienielor, dar dezastrul loveşte din nou, conflictele armate din regiune ameninţând economia libaneză şi, implicit, Global Learning.  Redresarea e însă rapidă şi vine odată cu relocarea în Dubai a operaţiunilor grupului libanez. E punctul şi locul unde  Ratomskis începe o colaborare cu Universitatea Hamdan Bin Mohammed University, un proiect de e-learning numit Cloud Campus, care îşi propune să crească rata alfabetizării în Orientului Mijlociu. Ratomskis spune că acest proiect este construit pe tehnologia lor și ar urma ca pănă în 2014 să deservească întrega regiune. La fel de important, acestă colaborare le-a asigurat şi resursele financiare pentru devoltarea a ceea ce rămăsese hibridul Loomideck, un serviciu pe care Ratomskis îl rezumă drept “un Basecamp cu o structură e-learning”, care permite nu doar munca în echipă, dar şi instruirea noilor membrii în orice subiect. Pentru început, serviciile Loomideck pot fi contractate sub forma a trei pachete distincte, la preţuri de 15, 50 şi 100 de euro.

 

În termeni de concurenţă, Ratomskis se referă în primul rând la Basecamp şi Collab. Cu diferenţa notabilă că Loomideck are drept ţintă Orientul Mijlociu, nu piaţa americană, vizând într-o primă etapă o extindere a operaţiunilor în nordul Africii. Printre cei care folosesc Loomideck  în momentul de faţă se află Zain Group, Emirates National Bank of Dubai, ARAMEX, HBMeU sau Sharjah Islamic Bank, iar Ratomskis speră să ajungă la sfăritul anului la o listă de 500 de clienţi corporate.

 

Între timp:

 

RUSIA

Un alt serviciu de e-learning, Ya Klass, a primit o finanţare de două milioane de dolari de la Vesna Investment şi Data Pro Group. Ya Klass este o platformă prin intermediul căreia elevii din Rusia pot să-şi testeze cunoştinţele de algebră, geometrie şi limba rusă. Platforma a fost dezvoltată de Ya Klass Incorporated, în administrarea căruia se mai află şi siteul lituanian Uzdevumi.lv, dar şi platforma GenExis Pro, un servicu destinat profesorilor.

 

POLONIA

Agenţia poloneză Mobbery a făcut un studiu comparativ între piaţa telefoniei mobile din Polonia şi Germania. Rezultatul? Deutchland rămâne şi de data asta “über alles”. În timp ce peste 50% din populaţia Germaniei deţine un smartphone, în cazul Poloniei procentul scade la 25%. Iar dacă utilizatorii germani au descărcat în februarie 2013 peste 149 de milioane de aplicaţii, polonezii s-au oprit undeva la 38 de milioane. Dar principalul handicap al pieţei poloneze rămâne venitul mediu al utilizatorilor, de 850 de euro pe lună, faţă de 3.500 de euro în cazul Germaniei. Alte câteva cifre:  63% dintre posesorii polonezi de smartphoneuri folosesc Android, faţă de 53,4% în cazul celor germani, 25,6% iOS, faţă de 21,8%, şi 7% Symbian, faţă de 14,9%. Samsung este cel mai popular brand de telefon în ambele ţări, cu 40% în Polonia, şi 34% în Germania.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

 

Alte articole