Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Oferta zilei: o comprimare statistică a pieţei ruse a dezvoltatorilor de app mobile, dar şi câteva mii de licenţe gratuite pentru aplicaţii Wiondows & Mac OS de top.

Credit: JACK GUEZ/AFP/Getty Images

Apps4All, comunitatea rusă a dezvoltatorilor de aplicaţii şi a pasionaţilor de tehnologie mobilă, a făcut publice datele preliminare ale unui raport despre (bună)starea industriei, pentru realizarea căruia au fost intervievate peste 150 de companii considerate reprezentative pentru acest segment.

O primă concluzie prin extrapolarea cifrelor existente până acum: dezvoltarea de aplicaţii mobile din Rusia n-a ieşit încă din faza de pubertate – 42% dintre businessurile analizate s-au înfiinţat în urmă cu cel mult doi ani, în vreme ce doar 14% au o vechime mai mare de cinci-şase ani. Ca dimensiune, 57% dintre acestea au echipe de cel mult opt angajaţi, la polul opus, 6%, aflându-se companiile cu peste 100 de angajaţi.

În ceea ce priveşte algoritmul de business, 74% dintre companii dezvoltă pentru sine aplicații mobile,  în condiţiile în care 46% dintre acestea apelează la outsourcing. Deloc surprinzător, platformele preferate ale dezvoltatorilor ruşi sunt iOS, cu un procent de 85%, şi Android – cu o rată de 76%. La distanţă de o prăpastie, pe locul trei se situează Windows Phone, cu 26%.

Geografic, aproape jumătate dintre companiile intervievate,  mai exact 48%, au baza centrală de operaţiuni la Moscova, acelaşi sondaj relevând faptul că aproximativ 75% dintre companii au filiale în diferite oraşe, cele mai populare dintre acestea fiind Moscova, Londra şi Sankt Petersburg. De altfel,  45% dintre companiile-eşantion ale acestui studiu s-au fondat la Moscova și Sankt Petersburg, restul provenind din alte oraşe ale Rusiei sau din fostele state ale URSS.

Referitor la aplicaţiile pe care le dezvoltă, cea mai populară categorie este cea a jocurilor pentru telefoane mobile, 48%, urmată de cele de entertainment, 34%, şi cele de business, 32%. Urmează apoi, într-o ordine aleatorie, educaţie, cărţi, life style , travel, rețele sociale şi sănătate.

 500.000 de euro – finanţarea obţinută de cavalerii “templateieri” Quote Roller, un startup din Belarus

 

Între timp:

 

Mai aveţi două săptămâni să câştigaţi licenţe gratuite pentru mai bine de 2.000 de aplicaţii, printre care Adobe Photoshop, Kaspersky Antivirus, Avast Pro Antivirus sau Nero 12, graţie unui concurs gândit pe modelul unei vânători de comori organizat de polonezii de la SoftFinder. Pentru a participa trebuie să vă înscrieţi pe siteul companiei prin email sau contul de Facebook. Înscrierea este obligatorie pentru primirea indiciilor necesare pentru descoperirea unor voucherer care vor fi convertite la finalul concursului în licenţe pentru aplicaţiile scoase la bătaie. SoftFinder este parte a RedSky – companie fondată în 2007 şi cunoscută mai ales pentru Filestube şi Social Doe -, şi are în momentul de faţă aproximativ 500.000 de vizitatori unici lunari şi un catalog cu peste 200.000 de aplicaţii pentru Windows şi Mac.

 

În Belarus, Quote Roller, un serviciu ce oferă templateuri de business, a primit o finanţare de o jumătate de milion de euro de la mai mulţi investitori – printre care Kima Ventures şi Altair Capital -, bani pe care îi va folosi pentru extinderea pe piaţa americană. Serviciile Quote Roller pot fi testate gratuit timp de două săptămâni, iar în funcţie de opţiunile selectate costă între 12 şi 23 de euro. Pachetul de bază oferă semnături electronice, statistici şi acces via o aplicaţie dedicată iPhone, în timp ce varianta premium include un manager de cont, o bibliotecă de conţinut, integrare SalesForce şi SugarCRM etc. Potrivit oficialilor companiei, serviciul poate fi integrat cu Google Apps, Box, Basecamp Classic, Highrise, Xero, Capsule CRM, Podio, printre altele. Compania a fost fondată în 2011 şi are în momentul de faţă peste 25.000 de clienţi.

 

Din Ungaria vine DJ Player, aşa cum o sugerează şi numele, o nouă aplicaţie pentru DJ-i, promovată drept cea mai completă aplicaţie de resort existentă în momentul de faţă pe piaţă. Dezvoltată de cei de la iMect, aplicaţia a fost descărcată până acum de aproape 600.000 de ori şi are aproximativ 160.000 de utilizatori zilnici, după cum spune CEO-ul Gabor Szanto. DJ Player este disponibilă doar pentru iOS şi cel puţin deocamdată nu există intenţia portării acesteia pe Android, Windows Phone sau orice altă platformă. Iar argumentul lui Syanto vine sub forma unui procent: 90%, reprezentând rata muzicienilor şi DJ-ilor care, spune el, folosesc în momentul de faţă iOS. Aplicaţia are o versiune trial ce poate fi descărcată gratuit, dar versiunea full costă 19,99 dolari, plus alţi 0,99 dolari pentru fiecare update. Competitorii săi ar fi KORG iELECTRIBE, djay sau DJ Mixer Pro.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole