Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţia săptămânii vine din România şi-ţi (în)cântă urechea peste tot. 

Foto mashable.com

ROMÂNIA

Style Jukebox, un serviciu românesc de stocare de muzică fondat anul trecut, se conturează tot mai serios ca alternativă a mai sonorelor Google Music sau iCloud. E ”aplicația care îți stochează muzica în cloud și o sincronizează pe toate dispozitivele” sau ”un Dropbox pentru muzică”, o descrie cofondatorul Ionuţ Antiu.

Cum funcționează? Odată instalat pe calculator, Style Jukebox depistează orice fișier audio, chiar dacă e vorba de cel de pe un CD sau un stick USB, și o transferă în cloud, pe serverul Jukebox. De acolo poate fi transmisă în streaming către dispozitive Windows Phone, Android sau iOS (aplicația iOS va fi lansată la sfârșitul lunii). Toate setările se păstrează indiferent de dispozitivul folosit: playlist-uri, ordinea melodiilor sau reglajele egalizatorului de sunet.

Antiu spune că startupul pe care l-a înfiinţat împreună cu prietenul său Radu-Ionuţ Prescura a reuşit să atragă peste 35.000 de utilizatori, apropiindu-se de pragul de 40.000, în condiţiile în care speră să ajungă la un moment dat la 100.000 de useri. Din experienţa noastră de până acum, puţine companii în faza de startup reuşesc să dezvolte într-o primă instanţă servicii sau aplicaţii pentru mai mult de una-două platforme. Style Jukebox e una dintre ele, fiind disponibilă momentan pentru Windows, iPhone, Android și Windows Phone.

 

Când vine vorba despre finanţarea proiectului, Antiu preferă să nu intre în detalii şi spune doar că a beneficiat de o finanţare de 25.000 de euro de la un angel investor din Româna. L-am întrebat şi care ar fi mijloacele de monitezare ale proiectului şi mi-a răspuns că planulor lor este să ofere un serviciu premium, care ar însemna un spaţiu mai mare de depozitare, suport pentru fișiere audio de calitate superioară și integrarea cu o gamă mai largă de dispozitive.

Faţă de concurenţii deja amintiţi, Antiu spune că Style Jukebox are cel puţin două atuuri: este un serviciu cross-platform și este mai intuitiv de utilizat. Dar marea sa agăţătoare pare să fie spaţiul de stocare gratuit pe care îl pune la dispoziţia utilizatorilor, de până la 2.000 de melodii. Dacă nu vi se pare suficient, cei doi români au gândit un sistem de suplimentare gratuită a acestuia, ce constă în esenţă în promovarea servciului pe reţelele sociale, cu Facebook şi Twitter în cap de listă.

 6,6 mil. euro  – valoarea totală a investiţiilor atrase de  startupul rusesc online Workle

Să mai spunem că toată această muzică ajunge în cloud prin Windows Azure, cei de la Style Jukebox fiind membri ai programului Microsoft BizSpark pentru startupuri.

 

RUSIA

La doar un an de la înfiinţare, Bitrix24 este privită ca o nouă stea a firmamentului Estic de business online. Descris ca o combinaţie de Yammer (social enterprise), BaseCamp (project management), Dropbox (file-sharing ) şi Zoho (CRM), servciul a demonstrat în ultimele luni că are un potenţial serios de creştere. Din câte spune CMO-ul Dmitry Davydov, chiar dacă serviciul se află şi acum în fază beta, are în momentul de faţă peste 50.000 de clienţi, printre care Xerox, Samsung, Volkswagen, KIA, Gazprom, Vogue sau PC Magazine.

Atenţie: Bitrix24 este oferit gratuit startupurilor cu cel mult 12 angajaţi!

Totuşi, trebuie să spunem că Bitrix24 este un spin-off al unuia dintre cei mai cunoscuţi dezvoltatori de software din Rusia şi CEE, Bitrix, o companie cu o clientelă de peste 60.000 de businessuri. Aşa se face că, spre deosebire de alte startupuri care se zbat pentru finanţarea proiectelor, cheltuielile de până acum ale Bitrix24 au fost acoperite din veniturile generate de alte servicii, gen BitrixCMS sau BitrixIntranet.

 

Şi tot în Rusia, Workle, o platformă de recrutare online graţie cărora utilizatorii aflaţi în căutarea unui loc de muncă pot beneficia de cursuri de formare profesională pentru o anumită poziţie, a atras 2,68 milioane de euro de la fondul de investiţii Klever Internet Investments. Sumă care ar putea fi suplimentată cu alte 1,15 milioane de euro, până la finele trimestrului al doilea al anului.

Investiţiile masive nu sunt neapărat o noutate pentru cei de la Workle, care au beneficiat până acum de o primă rundă de finanţare de 2,18 milioane de euro de la diverşi oameni de afaceri din .ru, precum şi alte 668.000 de euro de la acceleratorul de afaceri Skolkovo, replica moscovită a Silicon Valley, pentru dezvoltarea căruia guvernul rus a alocat în urmă cu trei ani 2,8 miliarde de dolari.

În ciuda numelui, Workle e un portal integral în limba rusă, se concentrează exclusiv pe piaţa rusească a muncii, şi are în momentul de faţă peste 215.000 de utilizatori înregistraţi, iar estimările companiei spun că numărul acestora ar putea creşte la 500.000 până la sfârşitul anului în curs.

Pe termen lung, CEO-ul Vladimir Gorbunov spune că îşi propune să extindă Workle şi pe alte pieţe, în special în India şi Brazilia.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole