Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii se învârt tot în jurul banilor. Lit lituanian makes the world go round!

Robotul croitor fits.me

 

LITUANIA

La nici şapte luni de la lansare, portalul lituanian de travel-booking Altebo anunţă venituri de peste o jumătate de milion de euro. Dacă vă gândiţi că ar avea în spate un concept mai special, există riscul să vă înşelaţi – potenţialii clienţi pot alege între aproximativ 500 de destinaţii de vacanţă disponibile pe siteul startupului, pe care le pot plăti fie pe loc, fie în rate lunare, cu sau fără plata unui avans.

Compania a fost fondată în 2012 de către Solvita Abarone (cu mai vechi legături cu industria turismului) şi Ance Rancane (fost manager de marketing al Cherry Media Group), care şi-au propus încă de la început să facă rezervările de vacanţe la fel de simple ca şi cele de avion sau hoteliere. Cu 1.000 de clienţi constanţi în momentul de faţă şi un meniu doar în rusă şi lituaniană, Altebo speră să ajungă în următorii doi ani în topul 3 al agenţiilor de turism din Ţările Baltice. Până la sfârşitul anului, cele două cofondatoare anticipează încasări de 2,5 milioane de euro, estimând pentru finele lui 2014 venituri de 10 milioane de euro.  În ceea ce priveşte sursele de venituri, compania percepe un comision atât pentru plăţile integrale, cât şi pentru fiecare rată în parte.

De altfel, sistemul de plată în rate reprezintă principala sa sursă de venituri, în condiţiile în care peste 70% dintre clienţi au optat pentru această variantă.

 

Tot în Lituania, Infogr.am, startupul susţinut financiar încă de la lansarea din februarie 2012 de către fondul german de investiţii Hackfwd, scoate pe piaţă o versiune Pro a serviciului său online de generare de infografice.

Compania a fost fondată de către Uldis Leiterts și Raimond Kazhe, și a reuşit să atragă peste 300.000 de utilizatori, printre care şi nume grele gen Washington Post, Venture Beat sau The Next Web. Potrivit companiei, versiunea Pro poate fi testată gratuit până în iunie 2013, dar e nevoie de o înscriere prealabilă pe site,  înainte de 1 mai.  La fel ca şi multe alte startupuri cu priză printre internauţi, Infogr.am s-a născut din nişte frustrări, din nevoia celor doi cofondatori ai săi, jurnalişti la origine, de a crea infografice de înaltă calitate.

Versiunea Pro va fi disponibilă la un preţ de 14 euro, iar utilizatorii vor avea, printre altele, posibilitatea de a salva infograficele offline şi de a le împărtăşi cu alte grupuri de utilizatori. În piaţa infograficelor, Infogr.am este în concurență directă cu servicii cum ar fi Visual.ly, Piktochart și Easel.ly.

 10 mil. euro – estimarea pentru 2014 a veniturilor startupului lituanian Altebo

 

UNGARIA

Ce-aţi spune de un premiu de 10.000 de dolari? Nu e o întrebare retorică. Startupul maghiar de securitate-online Tresorit  – care a reuşit până în momentul de faţă să atragă investiţii de peste 1,3 milioane de euro – pune la bătaie aceşti bani şi îi oferă ca premiu celui care va reuşi să spargă soluţia sa de criptare. Totul se întâmplă online, iar rezultetele vor fi anunţate în data de 9 mai. Marele premiu va ajunge în buzunarele unui singur concurent, dar compania este dispusă să plătească până la 2.000 de dolari pentru fiecare vulnerabilitate descoperită.

 

ESTONIA

Cabina de probă virtuală Fits.me a mai primit o finanţare de patru milioane de euro de fondul de investiţii SmartCap şi partenerii săi Conor Venture Partners, Fostergate Holdings Ltd şi The Entrepreneurs Fund. În ianuarie 2012, SmartCap mai investise în serviciul estonian o primă rundă de 1,5 milioane de euro. După cum i-o arată şi numele, Fits.me încearcă să-i ajute pe clienţii retailerilor online să-şi dea seama înainte de a da click dacă le sunt sau nu bune hainele pe care vor să le cumpere. Retururile de haine cumpărate online sunt „o problemă de 7,4 miliarde de lire sterline la nivel global”, spun reprezentanţii Fits.me, startup care a intrat pe o piaţă disputată de pe acum de zeci de companii, printre care Virtusize, True Fit, Metail, Clothes Horse sau Fitiquette.

Estonienii intră în pielea clientului cu ajutorul unor manechine robotizate cu muşchi artificiali, ce pot simula, spun ei, aproape 100.000 de tipuri diferite de forme ale corpului.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole