Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startupuri online. Atracţiile săptămânii vin cu o grămadă de bani. 

Foto: vacuvita.com

 

RUSIA

Aveţi un startup, dar nu şi suficienţi bani pentru a vă pune ideile în practică? Ei, bine, nu trebuie decât să-i cereţi! Fondul rus de investiţii de risc Life.SREDA tocmai a anunţat lansarea SmartMarket, o plaftormă de crowdfounding dedicată businessurilor aflate în faza de început. Promovat ca un “eBay pentru acţionari”, noul serviciu le dă startupurilor posibilitatea de a strânge capital apelând direct la publicul lor ţintă. Din câte spune Nastya Pozdnyakova, PR al Life.SREDA, cei interesaţi de un anumit startup vor putea investi cel puţin 1.000 de dolari, urmând să primească în schimbul acestor bani o cotă parte din veniturile viitoare, cotă stabilită în funcţie de suma adusă în afacere.

 

Momentan, siteul se adresează în special publicului de limbă rusă, iar conceptual nu diferă de restul platformelor de crowd-sourcing. Fiecare startup îşi prezintă ideile şi atuurile care ar putea lua faţa concurenţei, termenii financiari ai parteneriatului cu viitorii acţionari, avansând şi un termen-limită de finalizare a proiectelor. Din câte spun cei de la SmartMarket, serviciul a fost utilizat până în momentul de faţă de peste 4.000 de potenţiali investitori, în condiţiile în care doar 11 startupuri şi-au prezentat oferta. Chiar dacă e devreme să vorbeşti despre poveşti de succes, organizatorul de nunţi “be married” dă semne că ideea începe să funcţioneze, reuşind să strângă 23.255 de euro, dintr-o ţintă de 60.300 de euro.

 

 100.000.000 USD – valoarea totală a transferurilor internaţionale gratuite intermediate de TransferWise

În termeni de concurenţă, Life.SREDA se poziţionează pe acelaşi segment cu SharesPost şi SecondMarketas. Da, nu trebuie uitat nici Kickstarter, probabil cea mai cunoscută platformă de crowd-funding a momentului, dar SmartMarket se distanţează de aceasta prin algoritmul veniturilor ulterioare. Iar din câte spun dezvoltatorii Life.SREDA, investitorii ar putea să-şi recupereze în cazul unui startup de succes de până la 200% suma investită.

 

ESTONIA

Să mergem un pic mai departe. Aveţi banii, îi plimbaţi între operaţiuni din alte ţări, dar nu vă încântă ideea taxelor de transferuri internaţionale. Se rezolvă şi asta! Taavet Hinrikus, unul dintre co-fondatorii serviciului estonian TransferWise, a anunţat demararea unei campanii prin care 1.000 de startupuri europene vor putea beneficia de transferuri internaţionale gratuite în limita a 100.000 de dolari/companie. Înscrierile se pot face până în 10 mai 2013, după principiul primul venit-primul servit. Există, totuşi, un criteriu de eligibilitate: sunt acceptate doar startupurile cu o vechime de cel mult doi ani.

 

Cei înscrişi vor primi un voucher valabil până în august 2014, iar numărul transferurilor făcute prin intermediul acestuia este limitat doar de atingerea pragului de 100.000 de dolari.

 

“Ideea acestei campanii s-a născut dintr-o experienţă personală”, a explicat Hinrikus, referindu-se la perioada în care a fost directorul de strategie al unu startup numit Skype. „În perioada în care începeam să punem Skype pe roate, aveam deja o operaţiune trans-naţională costisitoare. Iar în acel moment, fiecare liră, coroană sau euro conta enorm”.

 

TransferWise se poziţionează ca un “Skype al transferurilor monetare“ şi permite persoanelor fizice și juridice să trimită bani între țări la taxe mult sub cele percepute de bănci sau alte servicii tradiţionale de transfer, folosind un model peer-to-peer “crowdsourced” – în care banii destinaţi transferului nu ies în mod inutil din ţară -, pentru a obţine astfel cele mai bune rate de schimb. În momentul de faţă sunt asigurate transferuri în/între euro, dolar, liră sterlină, zlot polonez, coroană suedeză, daneză şi norvegiană.

 

Să mai spunem că această campanie este suţinută de peste 25 de antreprenori şi companii de primă mână din web 2.0, cum ar fi Niklas Zennström (CEO al Atomico şi co-fondator Skype), Peter Thiel (co-fondator PayPal), Richard Moross (fondator MOO), Sherry Coutu (antreprenor în serie), Jon Bradford (Techstars) sau Eileen Burbidge (partener la Passion Capital).

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole