Passul lipsă dintre televizor și tabletă

Telespectatorii americani emigrează din fața televizoarelor către tablete cu un pașaport făcut în România.

La Olimpiada din 2012 NBC a difuzat prin aplicații de tabletă chiar și 40 de stream-uri simultan.

 

Cosmin Lehene, Ovidiu Eftimie și Adrian Tănase s-au uitat cu mari emoții anul trecut la Olimpiadă. Nu pentru că ar fi neapărat fani ai telesportului, ci pentru că a fost marele test tehnic al unei soluții la care lucrau deja de doi ani. ”Țin minte doar atât, 1,2 milioane de concurenți”, mărturiseşte astăzi Cosmin Lehene, iar termenul de concurenţi pe care îl pomeneşte se referă de fapt la numărul maxim de persoane din Statele Unite care au privit simultan la NBC transmisiunea via internet, pe calculator, tabletă sau telefon. O cifră în spatele căreia s-a aflat produsul dezvoltat de echipa din care au făcut parte cei trei ingineri software: Adobe Pass.

”În orice zi Netflix are 40-50% din US bandwidth și a depășit torentele de 2-3 ani de zile.” – Adrian Tănase, Adobe

 

Totul a început în urmă cu trei ani, când cei de la Turner Broadcasting System au contactat Adobe pentru a găsi o soluţie de tranziţie spre tablete şi calculatoare a publicului din faţa televizoarelor. Următorul pas a fost… România. Echipa din Statele Unite are mai multă experiență pe web, dar cea de aici stă mult mai bine la capitolul aplicaţii mobile. În plus, Adobe România a mai trecut prin realizarea unui întreg produs, nu doar feature-uri, așa cum se întâmplă de regulă în cazul filialelor marilor companii internaționale de software cu prezență în România. Un exemplu: Adobe Catalyst, ale cărui linii de cod au fost scrise integral din clădirea de birouri de lângă mall-ul bucureștean Plaza România.

 

 

Ce voiau, practic, cei de la Turner? Să aibă conținut video şi în zonele în care, nu cu mult timp în urmă, nici un telespectator nu a ajuns vreodată, pe alte ecrane decât cele din sufragerie. Telespectatorii Turner, adică ai unor posturi precum CNN, TNT, TCM sau Cartoon Network, plătesc indirect conţinutul furnizat de acestea, prin abonamentul către operatorii de cablu.

 

 

Turner trebuia să se asigure că abonaţii care plătesc deja pentru televizor pot urmări și de pe dispozitive mobile serviciul plătit. Era însă nevoie de o soluție software de autentificare, pentru a putea vedea cine plătește la cablu, astfel încât să primească acces şi pe aplicațiile posturilor TV de pe dispozitive mobile. Miza de aici: posturile TV obțin venituri din două surse, cele de la utilizatori, intermediate de cabliști, dar mai ales de la advertiseri. Iar cu cât audienţele sunt mai mari, cu atât pot creşte şi veniturile din publicitate. Doar că nu toți ochii mai sunt aţintiţi spre televizor.

 

Înapoi în actualitate, Adrian Tănase spune că ultimele evenimente sportive au atras în Statele Unite în jur de 15 milioane de telespectatori pe ecrane mobile. Raportat la aproape cei 300 de milioane care au rămas încă în faţa televizoarelor, poate părea o proporţie destul de timidă. Numai că baza de noi utilizatori crește cu fiecare eveniment major, așa cum sunt campionatele sportive.

”E glumă ce se întâmplă cu analytics-urile clasice de web de pe site-uri cu trafic mare. Când pui content video de eveniment sportiv live totul sare în aer” – Cosmin Lehene, Adobe

 

Apoi, mai e Netflix. De la un serviciu de închiriat DVD-uri prin poștă, compania și-a dezvoltat o impresionantă platformă tehnologică ce-i permite să livreze conținut video via internet. Statistic, indiferent de momentul zilei, aproximativ 40-45% din lățimea de bandă din Statele Unite e ocupată de streaming-ul Netflix. ”Abordarea lor a fost, nu contează, dacă e un ecran undeva, vreau ca Netflix să meargă pe acel ecran ca să îmi poată lua abonamentul de 8 dolari pe lună”, explică Adrian Tănase.

Dacă Netflix are avantajul tehnologic, canalele TV îl au pe cel al contentului nou. Iar cu Adobe Pass, producătorii de conținut video încearcă să șteargă cu buretele diferența tehnologică.

 

 

”E mișto să fi tester la Adobe Pass pentru că ai conturi la toți furnizorii de content din Statele Unite”, glumește co-dezvoltatorul Cosmin Lehene. În paranteză spus, aplicațiile de pe tablete, telefoane sau chiar Xbox-uri ale televiziunilor din Statele Unite nu pot fi urmărite din România. Dar cu adevărat interesant pentru inginerii Adobe din România este faptul că pot observa modul în care e consumat conținutul TV pe aceste dispozitive. Un conţinut, înainte de orice, mult mai bogat. Dacă la TV poți să vezi o singură probă dintr-un concurs sportiv, graţie aplicaţiei dedicate poți alege să urmărești o anumită probă din competiție care se întâmplă simultan cu meciul considerat principal.

 

Ce conținut atrage lumea în fața ecranelor de tabletă? În primul rând filmele și serialele, apoi evenimentele sportive, iar pe locul trei, surprinzător, desenele animate. ”Copiii n-au nici o treabă cu televizorul sau telecomanda. La desene animate, 90-95% din trafic e făcut de pe tablete iPad”, detaliază Tănase.

 

Ca și ecran de alegere, calculatorul (web) și device-urile Apple atrag cel mai mare public, şi contrar așteptărilor, tableta și televizorul nu se canibalizează – oamenii urmăresc televizorul cu tableta în mână.

 

Competițiile sportive anunțate au cele mai mari spike-uri de audiență. Într-un singur minut de la momentul începerii unui meci, audiența crește vertical de la aproape zero la sute de mii sau milioane de telespectatori. Adobe Pass e pus atunci la încercare. În cazul știrilor breaking news de la posturi ca CNN, curba crește în timp, pe măsură ce se propagă pe rețelele sociale (în principal Twitter). La restul conținutului video curba de consum urmează orare foarte clare în funcție de unde e privitorul, acasă sau la serviciu.

 

 

 

 

 

Alte articole