The Startups Bay

Webantreprenori din toate țările, uniți-vă pe luciul oceanului! Cei care tânjesc la Silicon Valley, dar nu au viză de SUA, sunt așteptați la bordul USS Blueseed, compania plutitoare printre ai cărei căpitani e şi românul Dan Dăscălescu.

Una dintre machetele navei Blueseed. Foto: Blueseed

 

“Jos pălăria pentru Max și Dario pentru că visează lucruri mari și pentru că încearcă să facă un lucru nemaiîntâlnit în lume”, scria în mai 2011 Cyan Banister, de la Tech Crunch, despre Blueseed, compania plutitoare fondată de Max Marty și Dario Mutabdzija. Lansată la apă în 2011, Blueseed l-a luat încă de atunci la bord și pe Dan Dăscălescu, un român trecut anterior pe la Yahoo! şi uns mai apoi CIO.

 

Cei trei turează acum moroarele pentru a putea sparge în vara anului viitor sticla de șampanie de prora unui Silicon Valley purtat de valuri. Gălățeanul Dan Dăscălescu și colegii săi vor să transforme Blueseed într-un incubator de afaceri în apele internaționale, nu departe de coasta pacifică a Statelor Unite. Gândul lor este să încurajeze antreprenoriatul defavorizat în clipa de față de legislația americană, iar peste 1.200 de antreprenori din toată lumea stau deja la coadă pentru a programa în ritmul curenților din Pacific.

Dan Dăscălescu, CIO Blueseed

 

Das Cloud a stat de vorbă pe Skype cu Dan Dăscălescu, coborât pe țărm, în Silicon Valley, pentru a afla în ce stadiu se află proiectul Blueseed și cine sunt cei care aşteaptă permisiunea să urce la bord.

 

În ce stare se află în clipa de față proiectul?

 

Din punct de vedere al finanțării bănuiesc că este cel mai interesant de spus ce mai e nou. Proiectul are asigurată circa o treime din fondurile necesare lansării, cu condiția ca noi să obținem restul de 18 milioane prin alte moduri de finanțare. Ne uităm în acest moment după investiții care să totalizeze această sumă. În total, sunt necesari 27 de milioane de dolari pentru a porni proiectul.

 

Din punct de vedere al clienților, avem 384 de startup-uri care au aplicat până acum, cu un total de peste 1.240 de antreprenori, din 66 de țări. Din acești antreprenori, 24% sunt din Statele Unite. Este vorba de startup-uri care operează în America.

 

Pe toți cei care aplică îi întrebăm dacă au probleme cu vizele. Dintre cei care nu întâmpină astfel de dificultăți, motivația principală pentru care vor să vină la bord este legat de viața într-un spațiu cu puternică orientare tehnologică.

 

Ce poți să îmi spui despre profilul general al companiilor care vor să se mute la bord?

 

Trendul general pe care l-am observat este că se reproduc oarecum modelele din Silicon Valley. Industriile cele mai populare sunt social, mobile și e-commerce, indiferent de unde vin aceste startup-uri. În termeni de echipă, cele mai multe au doi antreprenori (circa 30% dintre acestea) sau trei (21%). În general, sunt 80% bărbați și 20% femei, ceea ce este o problemă în momentul de față, chiar dacă raportul acesta e similar celui din Silicon Valley. Vrem să echilibrăm balanța.

 

În termeni de vârstă, în general sunt oameni între 25 și 35 de ani, foarte puțini au copii (între 1 și 5%). Acesta e un lucru important, pentru că dacă ar fi să acceptăm copii pe navă, va trebui să implementăm măsuri suplimentare de siguranță, servicii de child care, grădinițe, iar lucrurile devin mult mai complexe.

27 milioane USD – estimarea costurilor iniţiale pentru demararea proiectului Blueseed

 

Ați trecut printr-un prin proces de triere a acestor startup-uri?

 

Procesul de pre-aplicare l-am deschis în noiembrie 2011, iar între timp am primit o grămadă de aplicații, dintre care, periodic, a trebuit să eliminăm câteva pentru că startup-urile nu au avut destul progres între timp. Altele nu dezvoltă procesul de la idee la produsul prototip. Considerăm că dacă până acum n-au făcut treaba asta, nu o să o facă nici în următorul an. Cele 384 de startup-uri sunt deja filtrate, prin urmare.

 

După ce vom avea nava finisată, va trebui să-i filtrăm mult mai atent, pentru că cei care au venit până acum au venit fără nici un efort de marketing din partea noastră, totul fiind pe bază de word of mouth și acoperire în presă. Nu am plătit nici un dolar pe marketing. Probabil că în momentul în care vom avea nava gata vor exista de zece ori mai mulți doritori decât are nava capacitate să găzduiască. Vom avea o comisie formată din cinci investitori care ne va ajuta să selectăm startup-urile, după ce trec de primul filtru. În total, vom rămâne la 200 – 300 de startup-uri, în funcție de nivelul de evoluție al acestora.

 

Nava nu este încă achiziționată. Ați început căutările?

 

Nava este în serviciu, în sensul că face curse de croazieră în zona Gibraltar. Nu putem dezvălui încă numele navei și al operatorului, dar planul este să o închiriem în regim charter în vara anului viitor. Are o capacitate de 1.400 de persoane, dintre care vom folosi 1.200 pentru a avea ceva spațiu de respiro. Dintre aceștia, vom avea în jur de 1.000 de antreprenori, restul fiind furnizori de servicii (emigrare, business development, public speaking, public relation), cât și un număr de freelanceri (dezvoltatori, designeri, experți în social media). Ce am văzut că lipsește startup-urilor de aici este acest gen de talent, iar cei vreo 200 de experți în aceste domenii vor face diferența dintre noi și alte acceleratoare de startup-uri.

 

De-a lungul timpului s-a tot amânat data lansării. Care au fost cauzele și care va fi data lansării?

 

Motivul pentru care s-a produs decalajul ține de Peter Thiel, un venture capitalist din Silicon Valley, destul de faimos, a investit inclusiv în PayPal. A investit inclusiv într-un think tank pentru un institut non-profit, care se numește Seasteading Institute. Scopul acestui institut este să studieze comunități plasate pe ocean, platforme plutitoare pe care se pot încerca tipuri noi de guvernare și tipuri noi de organizare socială. Singurele locuri unde se mai pot înființa acum noi guverne sunt în afara teritoriilor statale. Ideea aceasta, seasteading, este să creeze un set de comunități plutitoare, care vor concura pentru cetățeni. Pe o asemenea platformă, vei avea un apartament modular, iar dacă regimul devine neplăcut, te poți muta pe o platformă cu un regim similar, dar puțin diferit. Să spunem, de la democrație socială la democrație puțin mai capitalistă.

Poziționarea pe hartă a navei Blueseed.

 

Peter Thiel a donat 1,5 milioane de dolari acestui institut, și misiunea lui e foarte aproape de cea pe care o are Blueseed. Noi suntem prima încarnare for profit a acestui sistem sea steading. De aceea Peter Thiel a fost primul dintre investitorii pe care i-am abordat. El ne-a promis că va finanța proiectul, cu condiția să găsim și alți investitori. Procesul acesta a durat mai mult decât ne așteptam, așa că în momentul în care am reușit chestia asta, în august anul trecut, Peter Thiel ne-a spus că s-a răzgândit, lucru care ne-a derutat foarte mult. Între timp, am revenit și am găsit alți investitori, printre care Floodgate Fund, Correlation Ventures.

 

În ce fel veți face profitabilă afacerea?

 

Startup-urile care vor fi pe navă vor plăti chirie. Cei care vor participa la programe de accelerare, vor contribui, la rândul lor, cu procente din acțiuni (în jur de 6%). Altfel spus, startup-urile care au succes, ajung la IPO sau sunt cumpărate, ne vor plăti 6% din acțiunile lor.

 

Alimentarea cu energie cum se va face?

 

Centralele eoliene vor acoperi 20% din necesar. Vom mai folosi o tehnologie, fuel cells (pile de combustibil), care este nouă în domeniul maritim. Acestea se folosesc pentru iahturi și nave mai mici, dar sperăm să le putem integra și pe nava noastră. La început o să funcționăm și pe carburanți convenționali, dar vrem să devenim cât mai verzi cu putință.

“În general, vom avea legile din California, dar vom putea să eliminăm vizele de emigrare” – Dan Dăscălescu

 

Veți arbora steagul Bahamasului. De ce?

 

Când alegi sub ce pavilion navighezi pe ocean, trebuie să ții cont de câteva criterii: cât costă să menții o navă cu acest steag pe ea, care este taxa ințială pentru a obține steagul și care sunt cerințele în privința proprietarului. Majoritatea țărilor cer ca deținătorii navei să aibă cetățenia țării respective. Bahamas nu cere acest lucru. Bahamas mai are un avantaj: are un sistem legal similar cu cel al Marii Britanii.

 

Ce va înseamna practic lucru acesta? Evident, că forțele de poliție din Bahamas nu vor veni pe navă să facă legea, ci vom avea o oarece libertatea de a ajusta sistemul de legi californiene. În general, vom avea legile din California, dar vom putea să eliminăm vizele de emigrare. Deci, dacă vrei să angajezi pe cineva, nu va trebui să obții viză de muncă pentru el pe navă.

 

Principalul motiv pentru care arborăm steagul Bahamas este să nu avem a face cu restricțiile de emigrare ale SUA.

 

Care sunt planurile de viitor pentru companie Blueseed?

 

După ce vom arăta că modelul funcționează, plănuim să ne extindem. În primul rând, în zona Los Angeles-ului, unde sunt probleme similare cu vizele pentru startup-uri. Apoi pe coasta de est, în Boston și New York. Avem interese exprimate și din alte țări precum Marea Britanie, Franța și Japonia.

 

 

Dacă ești sigur că ai următoarea idee mare de startup, te-ar putea interesa Innovation Labs, un proiect al TechSoup România și Tech-Lounge, realizat în cadrul inițiativei YouthSpark a Microsoft România. Începând din februarie 2013, Innovation Labs sprijină studenți din facultăți tehnice să creeze proprietate intelectuală românească originală.

innovation labs

Alte articole
  • Alexandru AMOQ

    Very interesting.