Algoritm în ritm de dans

Cum să faci algoritmii de calculator mai ușor de digerat pentru oricine? Simplu: îi pui pe ritm de dans popular. Au făcut-o doi tîrgu-mureșeni, iar video-urile de pe YouTube sunt un deliciu.

Foto: captură YouTube

 

“Cercetările făcute în știința educației au arătat de ce înțelegerea informației complexe este adesea dificilă. Multe domenii științifice tratează concepte abstracte pe care studenții le înțeleg cu dificultate. De multe ori, modelele științifice descriu fenomene pentru care studenții nu au referințe în viața de zi cu zi și încorporează factori invizibili și abstracți”.

 

Observația de mai sus o găsim într-o lucrare academică a doi cercetători maghiari de la Universitatea Sapientia din Tîrgu Mureș, profesorul de informatică Kátai Zoltán și studentul său Tóth László, şi a fost punctul de plecare al unui proiect pe cât de erudit, în aparență pe atât de absurd. Cei doi au ales să ilustreze funcționarea unor algoritmi de computer printr-un dans popular. Pentru a ușura învățarea informaticii, totul a fost filmat și urcat pe YouTube, unde cele șase video-uri cu dansuri algoritmice românești, maghiare, germane și țigănești, toate jucate de dansatori tîrgu-mureșeni, au strâns peste 1,5 milioane de vizualizări. De văzut le-au văzut şi cei de la The Atlantic, care s-au minunat de ingeniozitatea academică a celor doi informaticieni.

 

 

Pentru a intra în ritmul proiectul Algo-Rythmics, Das Cloud a stat de vorbă cu Kátai Zoltán.

 

“Tóth László mi-a fost elev în liceu, după care, când am devenit profesor universitar, mi-a fost și student. El și-a făcut lucrarea de licență în domeniul algoritmilor, astfel că am ajuns să lucrăm împreună la acest concept”, explică Kátai Zoltán cum a funcționat munca în echipă. “Recent am lansat chiar și un soft ce explorează dansurile tradiționale din punct de vedere didactic”.

 

Ideea dansurilor algoritmice le-a venit treptat celor doi, recunoaște Kátai Zoltán. “Tema tezei mele de doctorat a fost eficientizarea predării și învățării informaticii”, explică profesorul din Tîrgu Mureș primii pași înspre dansul de algoritmi. “Sunt interesat de antrenarea paralele a simțurilor umane în procesul de învățare al informaticii”.

 

Într-o primă etapă, a dezvoltat un soft “care antrenează auzul și tactilul în procesul de învățare a programării. Doream să fac un sistem interactiv, care să permită să auzi pulsul unui program de computer. Mai precis, prin sunete muzicale să se audă efectiv pulsul unui program”.

“Doream să fac un sistem interactiv, care să permită să auzi pulsul unui program de computer” – Kátai Zoltán

 

Ulterior, s-a gândit să antreneze și mișcarea în acest proces, “iar la dans avem pașii”. Algoritmul de sortare quicksort, folosit de computere, a căpătat în acest fel o ilustrare pur artistică, pe ritmurile unor dansuri tradiționale. “Acest algoritm de sortare este o strategie de comparare a elementelor și de schimbare a acestora”, descrie Kátai Zoltán pentru profani funcţionarea quicksort. Transpunerea în mișcări de dans s-a făcut simplu, principiul fiind ușor de translatat. “Am făcut această comparare prin pași de dans, cu dansatori care se poziționează față în față și se compară între ei prin dans. Iar dacă e cazul, își schimbă locul între ei”.

 

Până să ajungă la dansuri tradiționale autohtone, Kátai Zoltán și Tóth László au recurs la o serie de improvizații. “Prima dată am luat dansul irlandez, iar dansatorii erau amatori. Am contat doar pe soția mea și pe prietenele ei. Lucrarea științifică am publicat-o în acest fel”, se amuză Kátai Zoltán. “Am vrut apoi să dăm o culoare locală proiectului și am apelat la dansatori profesioniști locali. Am vrut să fie valoros și din punct de vedere artistic”.

 

Kátai Zoltán crede că mixul dans-ştiinţă poate duce la o mai bună învățare. “Știm cu toții că cele două emisfere ale creierului funcționează diferit. Cea stângă are a face cu privirea abstractă, fiind stimulată de activități precum programarea. Iar emisfera dreaptă are mai mult a face cu zona artistică. Învățarea este mult mai eficientă când cele două emisfere sunt antrenate în paralel”.

 

Lăsați bentițele tricolore acasă și să dăm, prin urmale, drumul la ceardaș!

Alte articole