Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţia săptămânii vine din Bulgaria şi dă valoare lucrurilor uitate prin cine ştie ce colţuri sau sertare. 

unioncy.com

BULGARIA

Cu rădăcini bulgare, Unioncy este un serviciu lansat recent care încearcă să rezolve problema, hai să-i spunem, risipei, prin intermediul unei platforme unde utilizatorii îşi pot valorifica lucrurile nefolosite.

Ca argument, compania invocă un studiu potrivit căruia numai valoarea articolelor casnice neutilizate din Marea Britanie ar ajunge undeva la 90 de miliarde de lire sterline. Practic, Unioncy este un loc unde utilizatorii nu doar că pot afla valoarea reală a lucurilor lor, dar le şi pot vinde dacă vor să o facă.

Când am aflat de acest serviciu, am fost tentată să văd în el o piață online, cum ar fi eBay sau Craigslist. Cum ambele sunt foarte populare și bine înfipte în piaţă, l-am întrebat pe cofondatorul Victor Bodin cum ar putea concura cu astfel de nume. Se pare că m-am înșelat și că Unioncy este ceva mai mult decât o posbilitate de a vinde sau a cumpăra prin intermediul unui singur click.Esența Unioncy este aceea de a ajuta oamenii să conştientizeze valoarea lucrurilor pe care le au.

Cu un sediu central în Londra şi un punct de lucru la Sofia, compania a primit deja o finanţare de 25.000 de euro de la fondul bulgar de investiţii Eleven. De altfel, Unioncy şi Eleven negociază acum o a doua rundă, de 200.000 de euro, în condiţiile în care şi alţi investitori sunt interesaţi de un procent din afacere.

Graţie unui parteneriat cu Google şi Amazon, utilizatorii Unioncy au acces la informaţii despre aproximativ 80 de milioane de articole. Plecat de la stadiul de idee în octombrie 2011 şi finalist al Camp Berlin Startup 2013 și Intel Business Europe Challenge 2013, portalul a fost lansat în versiune beta privată în februarie 2013 şi a atras până acum peste 1.000 de utilizatori din 17 ţări.

 

RUSIA

Serviciul rusesc online de booking hotelier Oktogo a primit o rundă de investiţii de 11 milioane de dolari de la fondurile de investiţii Ventech Capital, Mangrove Capital Partners şi VTB Capital, dar şi de la expertul în marketing online Victor Sazhin. Din câte scriu cei de la The Next Web, Oktogo are un trafic lunar de aproximativ un milion de vizitatori unici şi are drept competitor direct Ostrovok, de pe acum fostul lider în materie de atragere de investiţii. Dacă e să ne uităm la datele Alexa, cele două siteuri sunt destul de apropiate ca poziţie. Totuşi, pe segmentul lor nu sunt de neglijat nici Travelmenu, portalul de turism finanţat de Runa Capital şi Almaz Capital, Travelata – dezvoltat de cehii de la agenţia Invia – sau Booking.com.

 11 milioane de dolari  Investiţia atrasă de portalul rusesc de booking hotelier Oktogo

Nu sunt multe de spus despre încrengăturile serviciilor online de rezervări hoteliere. În Germania, de exemplu, cei de la HRS.de fac jocurile de ani buni. Numai că în Rusia e mai puţin obişnuit ca hotelurile din afara marilor lanţuri să aibă propriile pagini web, astfel că runda anterioară a finanţărilor Oktogo a fost folosită pentru a asigura prezenţa în .ru a peste 10.000 de hoteluri din Rusia. În momentul de faţă, Oktogo poate intermedia rezervări în peste 250.000 de hoteluri din întreaga lume.

Cele 11 milioane de dolari vor fi folosite pentru extinderea şi creşterea notorietăţii brandului, dar principala sa provocare rămâne atragerea clienţilor agenţiilor din offline spre rezervările online. O provocare cu atât mai mare cu cât, în cazul Rusiei, agenţiile offline intermediază şi obţinerea vizelor de călătorie. Cu alte cuvinte, un adaos de valoare greu de ignorat de rusul de rând dornic să călătorească.

 

Pentru a mai rămâne puţin în zona fondurilor de investiţii şi a proiectelor cu potenţial, fondatorii TexDrive, Alexander Zhurba şi Maxim Shekhovtsov, au pus bazele unui nou fond de invesiţii, Genezis Capital, dedicat businessurilor din Rusia, CSI, Europa, Statele Unite şi Asia. Cei doi sunt dispuşi să investească între 25.000 şi 25.000 de dolari în proiecte preponderent IT, dar şi robotică, energie verde sau biotehnologie, indiferent de mărimea lor sau de stadiul în care se află.

 

Şi tot din Rusia, o ştire mai puţin cotidiană. Top managementul portalului vedetă de rezervări de bilete Anyway Anyday, adică CEO, COO, CFO, CTO şi CMO, a demisionat  în masă, în urma unui conflict cu acţionarul majoritar Kirill Podolsky despre viitorului companiei. Plecările vin într-un moment delicat pentru companie, aflată în faza premergătoare listării pe bursă, şi după ce alţi doi directori Anyway Anyday au trecut în urmă cu două luni în tabăra rivalilor de la OneTwoTrip. Potrivit unor surse interne, compania a avut un an 2012 grozav, ce a adus şi o dublare a veniturilor, care au urcat spre 400 de milioane de dolari, dar se pare că recompensele pentru aceste performanţe nu ar fi fost pe măsura aşteptărilor.

 

POLONIA

Polonezii de la serviciul online de procesare a plăţilor PayLane au încheiat un parteneriat cu Bank BPH, ING, KB Kredyt Bank, BZ WBK şi Getin Bank, ajungând astfel la o reţea de 14 bănci-partenere. Recent intrată pe piaţa bancară din Germania, compania pregătete acum o serie de servicii adaptate specificului local. În cazul Poniei, de exemplu, transferul bancar rămâne în continuare una dintre cele mai populare formule de plăţi online. Ula Lachowicz, Brand Manager PayLane, spune că, deşi clienţii polonezi sunt atraşi de ideea folosirii cardurilor de credit, preferă în continuare să-şi mişte banii prin metodele tradiţionale.

Câştigătoare a secţiunii “Best E-Commerce”  a ediţiei de anul acesta a The Next Web Poland Startup Awards, PayLane a fost fondată în 2005, ca departament intern al Implix. Din 2011 funcţionează ca şi companie independentă, acceptă operaţiuni în 160 de valute şi gestionează aproximativ 1.000 de conturi.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole