Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţia săptămânii vine din Polonia, cât ai spune SEO.

Search Engine Optimization

Avem un site, avem şi Page Rank. Ce facem apoi cu ele? Karolina Onufrowicz, de la  startupul polonez ColibriTool.com schiţează un răspuns.

 

Când vine vorba despre SEO, companiile recurg adesea la agenţii profesioniste cu experienţă în domeniu. Şi nu e nimic greşit în asta, să fim înţeleşi! Dar haideţi să aruncăm o privire şi la ceea ce se întâmplă ulterior. La început aşteptăm, o lună sau două, hai să zicem trei, pentru că ranking-ul Google ia de regulă ceva timp. Între timp, apar şi primele rapoarte şi începem să vedem că poziţia noastră creşte, iar în unele cazuri o face chiar vertiginos. Mai trece o vreme şi apărem în prima pagină a afişărilor motoarelor de căutare, iar mai apoi în primele trei poziţii.  E grozav! Acum suntem poziţionaţi foarte sus şi nu ne mai rămâne decât să ne menţinem acolo. Numai că timpul continuă să treacă, şi în ciuda faptului că suntem acolo, în vârful celui mai popular motor de căutare al lumii, mai nimic nu s-a schimbat. Traficul nostru nu a crescut, nu a crescut nici numărul de clienţi, iar veniturile nu se simt nici ele mai bine.

 

Întrebarea se conturează firesc: ce a mers prost? Răspunsul poate veni sub multe forme, dar toate par să aibă în cele din urmă un element comun – nu am analizat calitatea cuvintelor-cheie şi capacitatea lor de a genera trafic şi conversii. Iar genul ăsta de analize poate părea într-o primă fază un proces destul de ambiţios şi de multe ori poate lăsa o primă impresie că suntem încă departe de un rezultat credibil.

 În ciuda faptului că am ajuns acolo, în vârful celui mai popular motor de căutare al lumii, mai nimic nu s-a schimbat. Ce a mers prost?

 

E punctul în care ar putea interveni Colibri, un serviciu online care analizează o serie de indicatori astfel încât să evităm un scenariu de tipul celui de mai sus. Una dintre funcţiile sale de căpătâi este măsurarea traficului în funcţie de un anumit cuvânt-cheie, pentru că nu vom realiza niciodată nimic dacă suntem primii pe o pagină pe un cuvânt pe care nu îl foloseşte nimeni în căutări. Putem vedea nu doar numărul de căutări locale şi globale, dar şi rezultatele competitorilor pentru toate cuvintele-cheie. Graţie acestui fapt, se poate evita uşor o situaţie în care poziţionarea unui website e construită pe un cuvânt-cheie greşit.

 

Apare astfel şi posibilitatea de a anticipa momentul în care se va putea atinge o poziţie de vârf în ranking. Cu cât competiţie este mai mare, cu atât mai greu este să ajungi în prima pagină a rezultatelor de căutare. În plus, cu ajutorul unor instrumente specializate, putem prezice şi bugetul lunar necesar pentru un anumit cuvânt-cheie în AdWords. În acest punct, ai o alegere obiectivă a cuvintelor pe care să te concentrezi sau pentru care să plăteşti pentru o campanie AdWords.

 

După integrarea cu Google Analytics, Colibri sugerează cuvinte-cheie similare cu cele deja monitorizate, pe care utilizatorii le folosesc atunci când găsesc un anumit site. Avem dintr-o dată o nouă listă valoroasă de cuvinte-cheie, la care poate că nici măcar nu ne-am fi gândit. De aici un nou pas, evident, verificarea acestora. Colibri oferă instrumente cu ajutorul cărora putem vedea traficul şi conversia pe toate cuvintele-cheie pe care le folosim. Şi s-ar putea dovedi astfel că folosim cuvinte bune, în mod normal profitabile, dar care în cazul nostru nu au rata de conversie potrivită. Prin urmare, avem nevoie de o diagramă clară pe care să putem vedea dacă un anumit cuvânt a avut efectul anticipat  şi dacă clienții noștri folosesc într-adevăr cuvintele pe care noi credem că le-ar prefera în căutările lor.

 

O altă funcţie utilă este cuantificarea backlinking-ului. Putem vedea astfel cine scrie despre noi, unde apărem pe internet şi cât de valoros este un anumit link. Informaţiile se primesc şi prin notificări pe email, astfel că  nu vom rata în nici un moment o schimbare importantă.

 

S-ar putea spune acum că ştim şi ceea ce facem şi cum trebuie să facem, mai rămâne doar să ne uităm atenţi şi în ograda concurenţei. Se poate face şi asta, tot cu ajutorul Colibri, care asigură şi monitorizarea strategiilor de marketing şi SEO ale rivalilor direcţi. Rivali pe care nu doar că  îi identifică, dar le şi monitoriozează performanţele.

 

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole