Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Astăzi, MyEmotions şi răspunsul la întrebarea cât costă să dezvolţi o aplicaţie mobilă. 

MyEmotions

Aveţi un startup şi vreţi să faceţi o aplicaţie mobilă de top? Să trecem atunci la costuri, şi o facem cu ajutorul lui Dennis Wittmann, Executive Producer al Yordapps, creatorul unei aplicaţii pentru iOS numite MyEmotions, ce pretinde că poate identifica emoţiile cu o acurateţe de 90%, pe baza unei selecţii de imagini.

“Când lume mă întreabă câţi bani presupune dezvoltarea unei aplicaţii, răspunsul meu sincer e că de la 200 de dolari în sus. Numai că la un astfel de cost, aplicaţia va afişa un banal HELLO WORLD pe ecranul telefonului şi va fi respinsă din start de App Store. Dar va funcţiona! E adevărat, mulţi dezvoltatori au reuşit să creeze cu doar 3.000 de dolari aplicaţii aprobate de Appstore, dar există şi o groază de poveşti asemănătoare celor cu zâne şi spiriduşi, cu designeri şi muzicieni ce apar de nicăieri şi lucrează pe gratis la realizarea unei adevărate opere de artă, în vreme ce programatorii îşi petrec nopţiile scriind linii de cod perfecte, cu o modestie pe care până şi Cenuşăreasa ar invidia-o de moarte”, spune Wittmann

Dar să lăsăm unicornii şi domniţele în primejdie şi să vedem o estimare de costuri bazată pe exemplul real al MyEmotions, o aplicaţie de 104 MB gratuită, ajunsă la versiunea a doua. Şi după cum explică Wittmann, citatele din restul textului îi aparţin, tarifele în cauză sunt cele ale pieţei profesioniste, deşi există oricând şi varianta de a găsi pe cineva dispus să lucreze doar pentru pizza şi bere. Poţi face şi aşa aplicaţii, dar nu va funcţiona niciodată dacă eşti un studio.

 

Designul aplicaţiei: 13.000 de dolari

Tarife individuale: designer – 20 de dolari/oră, art director – 30 de dolari/oră, project manager – 15 dolari/oră (part-time).

“Înainte de a începe lucrul la un proiect, ai nevoie de acel proiect, ai nevoie de o biblie artistică definitorie pentru întregul  concept, de un stil unitar, de schiţe, de mostre de conţinut etc. Cu cât ai mai multe, cu atât mai bine. Să tai din costuri în această fază e cea mai mare greşeală pe care o poţi face. În cazul nostru, etapa asta a durat cinci săptămâni standard, de 40 de ore de lucru”.

Grafica: 35.000 de dolari

Tarife individuale: artist 2D – 20 de dolari/oră, artist 3D – 25 de dolari/oră

“Matematica e necruţătoare: am avut nevoie de 62 de imagini finale pentru proiect – să mai spun şi câte dintre ele au fostr refăcute? -, aşa că la o medie de lucru de 20 de ore/imagine şi un tarif de 20 de dolari/oră am cheltuit 25.000 de dolari. Deşi nu am avut multe astfel de scene, realizarea animaţiei 3D a mai înghiţit 210 ore de lucru, iar finalizarea întregii părţi grafice a mai necesitat alte 250 de ore”.

 206.000 USD  – costurile finale de dezvoltare ale jocului MyEmotions, al Yord Apps

 

Dezvoltarea: 45.000 de dolari

Tarife individuale:  Senior programmer – 35 de dolari/oră

“Am observat o tendinţă stranie: dacă întrebi un programator de cât timp are pentru a scrie un produs relativ complex îţi va răspunde, invariabil, două-trei luni. Nu contează platforma sau limbajul, de fiecare dată sunt două-trei luni. Dar cu adevărat surprinzător e că acest termen e chiar adevărat şi vei primi un prototip funcţional al aplicaţiei. Numai că, ulterior, vei descoperi că implementarea tuturor funcţionalităţilor necesită de 3-4 ori mai mult timp. În cazul nostru a durat 8 luni şi ne-a costat 45.000 de dolari”.

Conferirea unui caracter unic: 10.000 de dolari

“AppStore are în momentul de faţă mai multe aplicaţii decât populaţia Bostonului (cel puţin fără suburbii), iar asta înseamnă că o aplicaţie standard nu ar fi de nici un interes, nici pentru useri, nici pentru revieweri şi nici chiar pentru Apple. O aplicaţie bună trebuie să aibă ceva care să o scoată din mulţime. Şi indiferent ce ar fi acel ceva, va lua timp şi va costa bani. Noi am făcut un studiu pe 500 de oameni din peste 25 de ţări şi a trebuit să plătim pentru metodologia de studiu – realizată şi condusă de experţi ai Facultăţii de Psihologie din Sankt Petersburg  -, să angajăm oameni care să proceseze datele şi să recruteze subiecţii interviurilor”.

Textul aplicaţiei: 5.000 de dolari

“Aplicaţia noastră are 5 user-modes şi 62 de rezultate posibile. Multiplicate, generează 310 interpretări pline de înţeles, utile şi bine scrise. E aproape un roman împărţit în capitole scurte. Textele nostre au fost scrise de o echipă de pshihologi, în colaborare cu Svyatoslav Loginov, un cunoscut autor de literatură SF”.

Muzică şi efecte: 1.000 de dolari

“Într-o aplicaţie mobilă, fiecare mişcare a utilizatorului ar trebui să fie însoţită de un sunet anume. 43 de acţiuni MyEmotions presupun 43 de sunete.  Dar mai e nevoie şi de un fundal muzical care să reflecte atmosfera de ansamblu. Aplicaţia nostră are o coloană sonoră de 20 de minute, compusă special pentru noi”.

Lustrul de final:  17.000 de dolari

“E un proces nasol, în timpul căruia toată lumea o ocupată, şi care nu schimbă mai nimic în aplicaţie. La noi a durat aproape o lună şi jumătate, şi a presupus munca unui artist, a unui programator şi a unui manager de proiect. Şi chiar şi aşa au scăpat câteva mici hibe”.

Marketing:  50.000 de dolari

“O realitate tristă: dacă nu eşti pregătit să spargi o grămadă de bani pe marketing, şansele să ieşi din anonimat sunt foarte-foarte mici”.

Management: 30.000 de dolari

Tarif individual: Project manager –15 dolari/oră

“Toţi aceşti oameni şi toată această muncă au nevoie de control şi supraveghere constantă, pas cu pas. Cum proiectul a durat un an, calculele se transformă într-un horror Hollywood: 15 dolari/oră, 40 de ore/săptămână, 50 de săptămâni … şi poţi să-ţi cumperi o maşină decentă”.

Total: 206.000 de dolari

Sfârşitul poveştii: “Da, am fi putut să o facem mai ieftim. Mult mai ieftin. Am fi putut economisi pe ici pe colo şi am fi putut renunţa la unele lucruri. Dar ar mai fi meritat atunci tot acest efort? Nu pretind că deţin secretul succesului, dar sunt convins că trebuie să facem lucruri cu care, la un moment dat, ne putem mândri”.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole