Alegeri kondimentate

Alegerile se câștigă pe internet, chiar şi în Africa. O echipă românească de marketing politic a dovedit-o la ultimele alegeri din Ghana.

Credit: blogs.lse.ac.uk

 

Despre ultimele alegeri din Ghana, desfășurate la jumătatea lunii decembrie a anului trecut, nu s-a scris mai nimic în presa din România. Depărtarea geografică față de o țară africană, fie ea destul de înfloritoare, nu ne-a făcut curioși să aflăm că un anume John Mahama a devenit președinte al Ghanei. Câțiva români au fost însă trup și suflet alături de candidatul la președinție al Congresului Național Democratic și i-au dat o mână de ajutor să se apropie mai eficient de alegători cu ajutorul internetului. Fac parte din echipa Kondiment, o companie de marketing online pornită la București, acum cu birouri în SUA, Germania, Serbia, Cipru și Armenia.

 

În numai două luni, cei 12 strategi au reușit să kondimenteze cu 100.000 de fani pagina de Facebook a candidatului ghanez. Nu știm dacă ei au făcut diferența la urne, unde Mahama s-a impus cu vreo 150.000 de voturi în plus față de contra-candidatul său. Dar e o poveste exotică ce merită ascultată. Das Cloud a stat de vorbă cu Lucian Despoiu, fondator și general manager Kondiment, care a povestit câte ceva din culisele e-safariului electoral african.

Lucian Despoiu

 

Cum ați ajuns să faceți campanie electorală online pentru un candidat la alegerile generale din Ghana? De ce v-au ales pe voi în detrimentul unei echipe locale?
John Dramani Mahama era președinte interimar la momentul începerii campaniei și, în urma campaniei, a fost ales președinte. Totul s-a întâmplat pe bază de recomandări și rezultate – așa cum se întâmplă aproape mereu în lumea politică. Lucrurile se întâmplă puțin altfel decât în alte domenii, cercurile sunt mai largi decât ai crede la început. Nu este nici o surpriză faptul că rezultatele obținute până acum, spre exemplu la alegerile prezidențiale din Serbia, în care Kondiment a condus cu succes campania online și a lucrat alături de echipa lui Tomislav Nikolić, au contribuit la vizibilitatea noastră pe piață.

 

100.000 – Fanii Facebook ai preşedintelui Mahama, atraşi de campania online a Kondiment

Cât a durat pregătirea și desfășurarea campaniei? Ați avut pe cineva din echipa Kondiment prezent în tot acest timp acolo?
În mod obișnuit, o campanie politică online trebuie începută cu minim 6 luni înainte de alegeri. În Ghana, situatia a stat altfel. Serviciile noastre au fost solicitate spre finalul campaniei prezidențiale, pe măsură ce a devenit din ce în ce mai evident că online-ul poate face o diferență și că este nevoie de o echipă de specialiști pentru a asigura rezultatele dorite. Așa că am avut la dispozitie aproximativ două luni pentru a pune lucrurile în mișcare pe tot ce înseamnă online.

 

Singura modalitate de a fi operativ și eficient într-o perioadă atât de scurtă este să fii acolo, să simți pulsul și să te familiarizezi cu specificul target-ulului și cu infrastructura. În acest timp echipa noastră politică a fost relocată în Ghana și, pe parcurs, am trimis și alți oameni acolo. Am avut 12 oameni prezenți în Ghana în ultimele zile ale primului (și singurului) tur de scrutin.

 

Pagina de Facebook a președintelui John Dramani Mahama

 

Ce a presupus această campanie? Ce fel de canale ati utilizat? Penetrarea netului în Ghana este de doar 10%.
Ne-am orientat pe specificul targetului – spre exemplu, cel mai mare procent de utilizatori de Facebook este în capitală, iar jumătate dintre utilizatorii de internet accesează Facebook de pe mobil. Toate acestea sunt aspecte de care am ținut cont în strategie și deasupra cărora am construit. Mixul de canale a fost adaptat pieței și candidatului – Facebook Ads, Facebook apps, mobile apps, Google Display și Google Blast, iar în ceea ce privește tipul de mesaje, am folosit mesaje pozitive si de go-out-to-vote, promovând programul electoral al candidatului nostru. Contextul ne-a fost favorabil; John Mahama a ajuns președinte în urma morții lui John Evans Atta Mills – un președinte popular și perceput ca fiind un bun conducător. Mahama a continuat reformele propuse de Mills, acest lucru fiind unul dintre pilonii strategiei.

“Noi suntem convinși că internetul a contribuit semnificativ la câștigarea alegerilor – fie și numai dacă ne uităm la diferența mică de voturi între candidați” – Lucian Despoiu, Kondiment

 

Care au fost cele mai mari provocări ale acestei campanii?
Proiectul în sine a fost o provocare pentru echipa noastră politică. A fost pentru prima oară când am lucrat cu o țară africană, așa că am avut ocazia de a cunoaște un cu totul alt tip de public, altă cultură și alte reguli de comunicare. Într-o campanie politică, programul de lucru este departe de a fi unul fix, trebuie să fii la fața locului în permanență, să fii conectat la tot ceea ce se întâmplă. Iar în cazul online-ului, unde viteza de propagare a unei știri sau chiar a unui comentariu este atât de mare, cu atât mai mult trebuie să fii alert și să ai capacitatea de a anticipa și gestiona situațiile. Tot o provocare a fost și faptul că cei din Ghana, deși cea mai stabilă țară africană din punct de vedere economic și politic, nu aveau o echipă de online și nici infrastructura necesară pentru ca noi să putem muta munții din loc într-un timp atât de scurt. Da, și perioada scurtă de timp avută la dispoziție pentru a ne familiariza cu toate aspectele sociale și politice ale campaniei a fost de asemenea o provocare.

 

În ce măsură a contribuit internetul la câștigarea alegerilor de către candidatul vostru?
Noi suntem convinși că internetul a contribuit semnificativ la câștigarea alegerilor – fie și numai dacă ne uităm la diferența mică de voturi între candidați. În aceste situații, este greu să spui ce a cântărit mai mult, însă este evident că fără o campanie online eficientă situația ar fi putut sta altfel. Cu siguranță că o creștere de 100.000 de fani în două săptămâni, dialogul deschis pe pagina de Facebook, engagement de 10.000 per post în medie, interacțiunea permanentă a lui John Mahama cu susținătorii săi au avut un cuvânt greu de spus în câștigarea alegerilor.

 

 

 

Alte articole