Ce e nou la noul Office?

Odată cu lansarea noului Office, Microsoft pare să spună că are foarte multe lucruri de reformulat şi mai puţine de adăugat.

Steve Ballmer, CEO Microsoft

 

Sunt puține segmente în domeniul aplicațiilor software unde există atât de mult echivoc asupra celei care oferă cel mai complet set de instrumente, cum e în cazul pachetului Office al Microsoft. Folosit de un miliard de oameni la nivel mondial, Microsoft Office e un briceag elvețian pentru orice PCnaut cu muncă de birou. Să cunoști toate funcționalitățile din teacă e însă altă poveste. ”Office 2010 for Dummies”, un manual de utilizare al fostei versiuni publicat în celebra serie de manuale adresate începătorilor are 816 pagini. Şi asta fără să se intre în detalii ale detaliilor.

 816  – numărul total al paginilor ”Office 2010 for Dummies”

 

Ieri, Microsoft a lansat şi în România generația următoare a pachetului de software care include binecunoscutele Word, Excel sau PowerPoint, disponibil în magazinele de retail și online sub mai multe denumiri:

 

Office 365 Premium pentru Acasă

Office 365 pentru studenți

Office 2013 Acasă și pentru Școală

Office 2013 Acasă și la Firmă

Office Professional 2013.

 

Atenţie! Office 2013 nu este compatibil cu Windows XP sau Vista.

 

Dacă ultimele trei versiuni din această listă sunt pentru clienții tradiţionali de Office, gama Office 365 se adresează mai ales celor care așteptau de multă vreme trecerea în cloud. Office 365 vine cu suita deja cunoscută de instrumente Office, dar cu posibilitatea de a edita, salva și partaja documente online, prin SkyDrive.

 

”Cele mai importante noutăți sunt trecerea în cloud și adăugarea unor funcționalități noi în Power Point” – Ciprian Rusen, autor manuale Microsoft

Odată cu trecerea în cloud, Microsoft schimbă și modalitatea de plată pentru software, de la un preț fix la un serviciu pe bază de abonament anual sau lunar. Versiunea Office 365 Premium pentru acasă costă între 400 și 450 de lei anual și vine cu posibilitatea de a instala soft-ul pe maxim 5 device-uri, creșterea cu 20 GB a contului de SkyDrive pe care se salvează documentele și 60 de minute internaționale gratuit prin Skype (companie cumpărată de Microsoft) în fiecare lună. Office 365 vine cu același abonament ca pentru versiunea de bază, dar pe o perioadă nu de unul, ci de patru ani. ONG-urile pot primi aproape gratuit noul Office, prin intermediul TechSoup România.

 

”Cele mai importante noutăți sunt trecerea în cloud și adăugarea unor funcționalități noi în Power Point”, explică Ciprian Rusen, un român care lucrează chiar acum alături de alți 5 co-autori la scrierea unui manual în limba engleză pentru Noul Office, ce va fi publicat în curând de editura Microsoft Press. În noul Power Point se poate face zoom pe un cadru din slide, funcționează și pentru ecrane late , și pot fi făcute notițe sau highlight-uri pe slide în timpul prezentării, inclusiv folosind o tabletă. Power Point a fost, într-adevăr, cel mai bine ancorat în trecut dintre produsele Office și au început să apară şi alternative tot mai folosite la prezentările de evenimente, cum este Prezi, produsul unui startup din Budapesta.

 

Pentru mai multe detalii, vă propunem un interviu video cu Peter Halacsy, fondatorul Prezi.

 

Per ansamblu, noul Office pare să pună accentul pe ușurința în utilizare, și nu pe adăugarea unor funcționalități noi. Nu că acestea ar lipsi. Iată doar câteva:

– editarea de documente pdf în Word

– Excel-ul are o funcție numită Flash Fill, care înlocuiește procedurile complicate de definire a formulelor

– mai multe opțiuni de vizualizare dinamică a datelor dintr-un tabel, iar transpunerea cifrelor pe o hartă Bing poate aduce chiar o nouă perspectivă

– posibilitatea de a adăuga aplicații suplimentare realizate de dezvoltatori independenți, din afara Microsoft

– contactele dintr-un document pot fi apelate pe Skype prin simpla apăsare a unui buton

 

Grosul funcționalităților exista și până acum sub capota Office, dar cei mai mulți dintre utilizatori le folosesc doar pe cele de bază. Diferenţa majoră pe care o aduce 2013 e aceea că, dacă au nevoie de ele, le va fi mai ușor ca niciodată să le folosească.

”Acest număr va crește.” – Steve Baller, CEO Microsoft, despre miliardul de utilizatori Office

 


Steve Ballmer la prezentarea versiunii de evaluare a Microsoft Office, iulie 2012, San Francisco.

 

De ce această umanizare a celui mai complex și ubicuu set de unelte pentru birou? Un posibil răspuns vine direct de la Steve Ballmer, CEO-ul Microsoft, care într-un interviu pentru Bloomberg de acum 2 zile spune că miliardul de utilizatori de Office la nivel mondial nu reprezintă un platou pentru Microsoft. ”Acest număr va crește. Ăsta e unul din miracolele dezvoltării economice, nu-i așa? Din ce în ce mai mulți oameni lucrează cu informații și cunoștințe digitale.”

 

Dacă prezentul Office e acum omniprezent, Microsoft încearcă să se asigure că viitorul va însemna cel puţin acelaşi lucru. Schimbările aduse de noua versiune, trecerea la abonament în locul licenţei unice standard, utilizarea cloud-ului, utilizare adaptată tabletelor și telefoanelor, ”împrospătarea” Power Point-ului, vizualizări de cifre într-un format grafic ușor de înțeles, integrare de aplicații externe, susțin numele de ”Noul Office” pe care-l folosește Microsoft în comunicare. Microsoft Office rămâne cel mai complet set de instrumente digitale de birou. Poate că singurul lucru important care a rămas nemodificat în cursa trecerii barierei de un miliard de utilizatori ar fi acela că, în continuare, Office costă.

 

 

 

Alte articole