România FreElance

Outsourcingul online a devenit treabă serioasă și în România. Nu batem încă țări asiatice cu tradiție precum India sau Pakistanul, dar IT-iștii și designerii români preferă uneori să lucreze direct cu străinătatea din vârful fotoliului.

Foto: mobilemarketingboston.com

 

“Nu știu dacă ai cont pe Elance.com, dar dacă nu, poate n-ar fi rău să-ți faci. Uite ce job a apărut azi și zici că e făcut pentru tine”, îmi scria acum vreun an o prietenă, care văzuse un oportunitate de lucru: să scriu texte de marketing pentru un site din Taiwan, totul intermediat de platforma Elance, de care nici nu auzisem până atunci. E unul dintre marii jucători din domeniul acesta, alături de alții precum oDesk sau RentACoder.

 

Am intrat atunci pe pagina Elance unde era postat anunțul, că mi se părea un part-time posibil. Era un job cu plata la oră, nu se specifica însă oferta de preț. Ar fi urmat să scriu texte SEO pentru un site taiwanez care vindea componente pentru biciclete. Mai erau alți doi înscriși, un britanic și un indian, și-am aplicat și eu, dar n-am mai primit nici un semn. Ceilalți doi aveau vechime pe site, fiecare cu peste 10 proiecte încheiate până atunci. Prietena mea mi-a spus că ea mai face câte un job de copywriting prin Elance, dar că trebuie luate mai multe proiecte în paralel ca să câștigi câteva sute de euro pe lună în acest fel. Și, mai ales, trebuie să aștepți câteva luni până se leagă un contract.

 

Fenomenul prinde şi în România, indiferent că vorbim despre Elance sau alte variațiuni pe aceeași temă. “Eu am lucrat puțin pe Rent a Coder, prin 2005. Pe Elance se plătește ca să poti licita și am preferat cealaltă variantă”, declară pentru Das Cloud programatorul bucureştean Adrian Matei. “Nu am stat însă mult, 10 proiecțele. Era un singur site mai măricel, de 800 de dolari. Tipul care mi-a dat asta a zis că are mai multe proiecte și i-am propus să lucrăm în afara Rent A Coder, pentru că din 800 dolari rămâneam cu vreo 500 de dolari de la taxe”.

 

În perioada 2007 – 2012, freelancerii online autohtoni au câştigat 16,4 milioane de dolari lucrând prin intermediul Elance.com (dintre care 5 milioane de dolari numai anul trecut). Din totalul înscriși celor peste 16.000 de români aici, doar aproximativ 1.000 au avut parte şi de câștiguri. Dar chiar şi aşa, suntem clasați pe locul 7 în lume în funcţie de veniturile obţinute de freelancerii Elance începând din 2007, după cum a arătat Kjetil Olsen, vicepreședinte pe Europa al Elance, într-o prezentare de azi, la București, a performanțelor freelencerilor locali.

 

IT-iștii, cei mai căutați

 

“România a devenit o piaţă-cheie pentru Elance datorită numărului mare de specialişti din domeniul IT, care au atras, în perioada analizată, peste 75% din veniturile totale obţinute de contractorii români pe Elance.com. Companiile din toată lumea care caută soluţii inovatoare pentru o dezvoltare rapidă, eficientă, găsesc pe piaţa românească forţa de muncă necesară”, nuanţează Olsen.

“În următorii cinci ani, companiile vor angaja mai mult de jumătate dintre profesionişti prin internet” – Kjetil Olsen, Elance

 

Cele mai căutate joburi sunt în domeniile IT & programare şi graphic design & multimedia, unde freelancerii români au câştigat 12,6 milioane de dolari, respectiv 2,8 milioane de dolari în perioada 2007-2012. Domenii în care freelancerii români au încasat, în medie, 15 dolari/oră. “Dacă ești dezvoltator de aplicații mobile, șansele de succes sunt maxime”, asigură Olsen, mărturisind că primul freelancer pe care l-a contactat pe Elance a fost o româncă. “Era un asistent virtual, care îmi planifica agenda zilnică. Știa patru limbi străine”, își amintește norvegianul.

 

Soli și în România

 

În topul câştigurilor pe Elance, România depăşeşte ţări precum Rusia, China, Germania sau Australia, însă la nivel european se află pe locul 3, după Ucraina (cu 38,21 milioane de dolari) şi Marea Britanie (18,11 milioane de dolari). Liderii acestui clasament sunt S.U.A. (cu 166,28 milioane de dolari), India (165,09 milioane de dolari) şi Pakistan (39,89 milioane de dolari).

 

Ca să atragă și mai eficient forța de muncă românească, reprezentanții Elance au cinci trimiși în teritoriu, denumiți “mobilizatori”, care susţin periodic workshopuri pentru cei care sunt interesați să facă outsourcing online din România. Momentul pare oportun, dacă e să îl ascultăm pe Olsen: “În următorii cinci ani, companiile vor angaja mai mult de jumătate dintre profesionişti prin internet”.

 

Urmăriți un slideshow al prezentarării susținute de Kjetil Olsen la București.

 


Alte articole