e-Shopaholismul românesc, peste media est-europeană

Românii sunt printre marii e-shopaholici est-europeni, arată un studiu PayPal. Electronicele, articolele vestimentare și bijuteriile sunt principalele bunuri pe care internauții autohtoni au cheltuit 220 de milioane de euro anul trecut.

Foto: gfktechtalk.com

 

Peste o treime din românii care au un cont de PayPal au plătit mai mult de 900 de lei pentru diverse bunuri cumpărate de pe internet. Sumă care ne situează pe un loc fruntaș în Europa de Est, la egalitate cu Slovacia (tot 39%), înaintea Cehiei (33%), Ungariei (26%) și Poloniei (22%).

 

Românii care își fac un cont de PayPal sunt interesați, evident, să achiziționeze lucruri la care nu au acces pe piața locală, fie că vorbim de ultimul iPhone sau de vreo pereche de ghete de baschet adidas din noua colecție 2013. Potrivit unui recent studiu PayPal (.pdf), brandurile preferate ale românilor care fac sesiuni de shopping pe dot com-ul cel mare sunt adidas, Nike, Emporio/Giorgio Armani, Ralph Lauren, Hugo Boss, Chanel, Dior, Diesel, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Casio, Apple și Samsung.

 

Defalcat pe tipuri de produse, românii sunt interesați în principal de electronice: “În afară de produsele diverse (55%), românii cumpără cel mai mult electronice (37%), produse digitale și software (31%), îmbrăcăminte (17%), bijuterii și ceasuri (13%), dar și parfumuri și produse cosmetice – sub 10 %”. Trendul este, de altfel, confirmat și de un studiu realizat de 2Parale&2Leva: în martie anul trecut, valoarea plătită în medie de internauți pentru produsele electronice achiziționate s-a apropiat de 900 de lei.

 

Femeile vin din urmă

 

”Vorbim deja de multe femei – tinere, mămici, soții – care cumpără tot mai mult online, de la produse fashion la articole pentru copii și cosmetice” – Dorin Boerescu

Produsele electronice sunt deja de mulți ani în topul preferințelor cumpărătorilor online din România, observă Dorin Boerescu, CEO 2Parale&2Leva. “Varietatea mare de produse, posibilitatea de a compara prețuri și opțiuni, accesibilitatea din toate punctele de vedere sunt doar câteva dintre motivele acestor obiceiuri de consum. Trebuie să ținem cont și de profilul primilor cumpărători online; bărbații cu înclinații și interese de natură tehnică au fost mult timp principalii cumpărători online. Lucrurile s-au schimbat între timp, vorbim deja de multe femei – tinere, mămici, soții – care cumpără tot mai mult online, de la produse fashion la articole pentru copii și cosmetice. Cărțile reprezintă un alt segment în creștere accelerată în ultimul an, la fel și reducerile colective”, spune Boerescu.

 

De ce aleg românii să cumpere mai degrabă din străinătate decât din România? Motivele evidențiate de PayPal sunt previzibile și oarecum aceleași pentru care marile capitale europene sunt periodic destinații preferate pentru turismul de shopping autohton: prețuri mai mici și lipsa acestor produse de pe piața românească. Aproape jumătate dintre cei chestionați spun că preţurile sunt mai mici, în timp ce aproape 20% spun că produsul nu este disponibil în România.

 

pie chart paypal

 

O treime dintre românii care folosesc PayPal (32%, mai precis) fac cumpărături online o dată pe trimestru, în timp ce o cincime (18%) cumpăra online o dată pe semestru. 17% fac achiziții online mai des decât o dată pe lună.

 

În clipa de față, în România există 500.000 de utilizatori de PayPal. Dintre aceștia, spun reprezentanții locali ai companiei de plăți, doar 20% accesează internetul de pe dispozitive mobile. Procentul redus al consumatorilor de mobil este, totuși, asemănător mediei europene.

 

La nivel național, volumul plăților online a ajuns la 220 de milioane de euro, cu 38% mai mult decât în 2011, după cum arată un studiu Romcard, principalul payment gateway din România. Potrivit Romcard, în 2012 s-au înregistrat 4,1 milioane de tranzacții pe siteurile din .ro. O Aceste cifre nu ia însă în calcul banii puși în circulație prin PayPal și totodată nu descriu o stare de fapt ce caracterizează comerțul online din România, unde 90% dintre “vânzările” online se soldează cu plata ramburs.

 

Citiți și prezentarea referitoare la mobile marketing și mobile commerce făcută de Das Cloud în cadrul AdRev 8.

Alte articole