e-Cooperativa românească de creație

Vechi de vreo câțiva ani la nivel mondial, crowdfunding-ul pe net prinde, în sfârșit, rădăcini și în România. Câteva platforme din .ro se luptă cu neîncrederea și lipsa de spirit de cooperare autohtone și adună deja primii bani pentru proiecte comunitare îndrăznețe.

Credit: Behance

 

“Banda desenată la care lucrez acum are eroi autentici, într-un spațiu fantastic românesc și are nevoie de susținere pentru a putea prinde viață”. Așa își vinde desenatoarea Maria Surducan talentul celor interesați să contribuie cu sume cuprinse între 10 și 400 de lei la albumul de benzi desenate ce-l are erou pe Prâslea cel Voinic. O face cu ajutorul Creștem Idei, una dintre cele câteva platforme de crowdfunding care au apărut de vreme puțină și în România. Mai are aproape două luni să adune 10.000 de lei, sumă care i-ar permite să tipărească o carte de benzi desenate de 80 de pagini, în care Prâslea, Negru Împărat, Prințesa și Pasărea Măiastră vor prinde contur vizual, cum i-ar plăcea inclusiv lui Petre Ispirescu să vadă. A adunat aproape 1.500 de lei de la 17 susținători, așa că e timpul să-i dați o mână de ajutor dacă v-a fermecat și pe voi.

 

 

La fel ca Maria Surducan mai sunt o mână de români care caută sprijinul comunității pentru a-și duce la îndeplinire visele. Până de curând au făcut-o pe platforme de afară precum Kickstarter sau Indiegogo, cu mai mult sau mai puțin succes. Das Cloud a scris anul trecut un articol despre proiectele românești de pe Kickstarter, când în România nu exista încă o alternativă locală la celebra platformă care are deja trei ani de când funcționează. Kickstarter a adunat anul trecut peste 250 de milioane de dolari pentru aproape 20.000 de proiecte câștigătoare, se laudă cu 17 proiecte care au strâns fiecare peste 1 milion de dolari, iar două dintre filmele finațate prin Kickstarter au fost deja nominalizate la Oscar. Acum Kickstarter face pui peste tot în lume.

 

Cu 60% mai multe perechi de mâini întinse

 

Toată industria de CFP (acronimul pentru Crowdfunding platforms) este pe val, se vede cu ochiul liber. Apariția acestor CFP-uri se petrece într-un ritm accelerat, arată cu date concrete un raport realizat în vara anului trecut de Crowdsourcing.org, un website dedicat acestei industrii emergente. Până la sfârșitul lui 2012 se estima că vor exista peste 530 de astfel de inițiative în întreaga lume, cu 60% mai mult decât în 2011. Peste 2.800 de milioane de dolari se estimează că au fost adunați numai anul trecut prin intermediul platformelor de tip CFP.

 

Răspândirea platformelor de crowdfunding (CFP) în lume în 2012. Credit: Crowdsourcing.org

 

În acest moment, în peisajul online autohton există deja trei platforme de crowdfunding de care noi, cel puțin, avem cunoștință: Multifinanțare.ro, Mindfruit.ro și Creștemidei.ro. Nu se pot încă lăuda cu vreun proiect câștigător, dar promit că în maxim un an, după ce vor fi învățat, pas cu pas, românii să fie mai colaborativi, vor avea și profit. La nivel european politicienii și-au exprimat la sfârșitul lui octombrie susținerea pentru crowdfunding ca soluție alternativă pentru redresarea economică comunitară, așa că vânt din pupă există. Das Cloud a stat de vorbă cu o parte dintre inițiatorii lor pentru a afla pentru ce fel de idei creative cer românii bani semenilor din online.

 

Conotația negativă a colaborării

 

Mirel Borodi, un clujean rodat mai bine de 15 ani în zona bursieră autohtonă, a pus pe roate prima astfel de platformă de crowdfunding din România. Multifinanțare.ro a pornit în luna octombrie a anului trecut, după care au urmat discuții pe idei, concursuri de proiecte, după cum declară Borodi pentru Das Cloud. “Execuțiile însă au fost mai puține”, admite acesta: numai un proiect (vezi video mai jos) e în acest moment afișat pe site. “Începând cu 21-22 ianuarie se va putea face susținerea tuturor proiectelor pe care le-am selectat”, dă însă asigurări Borodi.

 

 

Cele trei categorii de finanțare posibile în acest moment prin intermediul site-ului lansat de Borodi sunt donațiile, recompensele și investment. “În cazul donațiilor, nu preluăm nici un fel de comision, funcționează doar ca un instrument de lucru. Categoria de recompense funcționează după modelul Kickstarter. Iar la categoria investment așteptăm să se înscrie proiecte de capital. Există exemple de acest gen în țări precum Franță, Olanda, Germania (vezi Lumo-France sau CrowdAboutNow). Am văzut proiecte de energie regenerabilă în Germania și cred că vor funcționa și în România”, explică Borodi lor.

 

”Crowdfundingul este, în fapt, o formă de colaborare, însă istoria recentă a României ne arată că nu prea știm să colaborăm” – Mirel Borodi, Multifinanțare.ro

Antreprenorul clujean este conștient că e nevoie în primul rând de educarea publicului înainte de a-l convinge să susțină orice fel de proiect scos la adunat de bani pe platforma sa. “În prima fază sperăm să se înțeleagă conceptul. Crowdfundingul este, în fapt, o formă de colaborare, însă istoria recentă a României ne arată că nu prea știm să colaborăm. Cooperația are o conotație negativă din perioada comunistă. În România dezvoltarea crowdfunding-ului nu se petrece foarte repede, se va prinde cheag cam într-un an, însă vom arăta că se poate”, spune el.

 

A făcut deja eforturi în direcția asta: “Am fost în jurizare la un concurs organizat la Universitatea Tehnică. Oamenii mai tineri sunt însă mai conectați, își înving mai ușor teama și lipsa de încredere. Ideile sunt foarte multe, însă de la idee până la proiect este un pas mărișor. Jumătate dintre cei care prezintă ideile se pierd în a următoarea etapă, cea de susținere a proiectului”.

 

Până vom vedea mai multe proiecte înscrise pe Multifinanțare.ro, Borodi face câteva spoilere, fără să îi dea însă de gol pe cei care se află în spatele lor: “Printre categoriile cele mai căutate de către potențiali interesați de a înscrie proiecte la noi se numără muzica, filmul, sportul (o campanie de readucere a copiiilor pe terenul de sport, un campionat de squash, un proiect de rugby), zona medicală (echipamente)”.

 

Crowdfunding pe propria piele

 

Tot de pe malul Someșului vine și CreștemIdei.ro, operă a trei clujence: Cătălina Amihăiesi, Oana Man și Judit Katona. Ideea platformei e în incubație de doi ani, dar abia la sfârșitul anului trecut a căpătat viață. “Activez de patru ani în mediul universitar, unde mă ocup de fund raising, mai precis de zona de burse”, prezintă pentru Das Cloud Cătălina Amihăiesi background-ul care a ajutat-o în lansarea proiectului Creștem Idei.

 

A vrut să facă totul ca la carte, așa că inclusiv lansarea platformei s-a făcut prin finanțare comunitară: “Am făcut o campanie proprie pentru a testa funcționarea sistemului pe propria piele. Scopul a fost de a construi platforma aceasta în fază beta. Ne-am stabilit ca target să adunăm 1.000 de euro și ne-am dat un termen de patru săptămâni. Am reușit performanța de a aduna 1.076 de euro în 27 de zile de la un total de 42 de persoane. Am făcut toate astea pentru a găsi bani de susținere a proiectului, dar și pentru a testa conceptul, pentru a putea spune cu mâna pe inimă că se poate”. Este, prin urmare, convinsă că având “o campanie bine pusă la punct, cu un plan bun, cu o echipă de cel puțin trei persoane se pot aduna câteva mii de euro în 90 de zile”.

 

Colegi pentru Prâslea

 

”În SUA, donația medie pentru astfel de proiecte este de 30 de dolari, la noi este mult mai mică” – Cătălina Amihăiesi, CreștemIdei.ro

Spre deosebire de colegii de la Multifinanțare.ro, Amihăiesi și colega sa s-au limitat la zona industriilor creative. “Există 15 domenii pe care le acoperim, iar tehnologia, grafica și designul sunt cele mai efervescente”. O altă abordare diferită este faptul că echipa sa își declară disponibilitatea de a se implica activ în oferirea de consultanță celor care doresc să își înscrie un proiect pe platformă. “Cei care folosesc platforme de crowd funding din afară se plâng că nu li se oferă consultanță. Noi facem acest lucru, chiar dacă efortul poate însemne până la două luni de muncă. Cu toate acestea, procentul pe care îl reținem la sfârșit din suma adunată este de doar 7%”, spune Amihăiesi.

 

Persistenta problemă a lipsei unei culturii pentru astfel de inițiative nu le e străină nici fetelor de la Creștem Idei: “În România nu există o tradiție în strângerea de fonduri pentru proiecte creative”. Tocmai de asta îi e peste mână să spună când proiectul de care se ocupă va fi și profitabil: “E greu de spus. Depinde de rata de succes a proiectelor, de donația medie în România pentru un proiect creativ. E nevoie de cel puțin șase luni, un an. În SUA, donația medie pentru astfel de proiecte este de 30 de dolari, la noi este mult mai mică”.

 

Cătălina Amihăiesi nu se împotmolește însă în calcule de profitabilitate, ci are altă preocupare: să mai adauge lângă Prâslea cel Voinic și alte idei curajoase care să obțină finanțare. “Până la sfârșitul lui ianuarie o să avem înscrise proiecte din domeniul foto, de comunitate (îmbunătățirea imaginii unui oraș), tehnologie, film documentar, sport”.

 

Sănătate prin milostenia maselor

 

Mindfruit, o altă platformă de crowdfunding, lansată fix pe 1 decembrie anul trecut se deosebește de celelalte două amintite atât prin faptul că își are operațiunile în București, cât și pe o orientare mai accentuată în zona socială și, mai ales, medicală. “În unele țări, prin crowdfunding se strâng fonduri pentru diverse cazuri medicale mai dificile, care necesită sume mari. Mindfruit intenționează în cel mai scurt timp să dedice o astfel de rubrică destinată susținerii cazurilor medicale, unde românii cu probleme de sănătate își pot desfășura propriile campanii de strângere de fonduri”, declară pentru Das Cloud Eugen Nan, inițiatorul proiectului.

 

Deocamdată pe Mind Fruit, la fel ce pe restul suratelor sale, nu e mare înghesuială de proiecte. Sunt doar două înscrise, una dedicată unui joc pentru platforme mobile (vezi mai jos video cu prezentare) și alta ce are în plan să adune fonduri pentru o revistă de povestiri. E doar vârful de aisberg, asigură însă Nan: “Avem în plan și o secțiune dedicată evenimentelor muzicale și artiștilor, dar nu mai spunem nimic”.

 

 

Deschiderea șampaniei pentru primul proiect finanțat printr-o platformă românească de crowdfunding nu mai are mult de așteptat, prin urmare. Un nou model de finanțare care a făcut deja carieră în străinătate are toate șansele să spargă gheața și în România. Răsfoiți paginile proiectelor de pe Multifinanțare.ro, CreștemIdei.ro și MindFruit.ro și alegeți-vă preferatul.

Alte articole
  • Mircea

    FinanteazaProiecte.ro este un nou site de crowdfunding care permite atat campanii fixe cat si flexibile. Sunt acceptate proiecte din diverse domenii (Arta, Cultura, Muzica, Teatru, Film, Tehnologie etc)