CESe întâmplă în Vegas, nu rămâne în Vegas

Cel mai mare show de tehnologie al anului își deschide azi porțile. Device-urile expuse promit să fie mai subțiri, mai mari în diagonală și mai rapide, însă tot mai multă lume se întreabă ce relevanță mai are Las “CES” Vegas.

Foto: The Verge

 

3.000 – numărul de companii-expozant care şi-au anunţat participarea la CES 2013

Crăciunul vine pe rit vechi în tehnologie, la început de ianuarie. Se întâmplă din 1967, anul în care avea loc în “bright light city” Las Vegas prima ediţie a Consumer Electronics Show. Cu doar 14 companii participante, a fost un debut cu multe televizoare, fără nebunia, glamul şi cifrele de acum.

 

Anul acesta se reunesc în Vegas 3.000 de expozanți, iar numărul vizitatorilor este așteptat să depășească recordul de 153.000 al ediţiei 2012. Numai că, în ciuda statisticilor, strălucirea show-ului CES păleşte din nou. După ce Apple a declinat în ultimii ani invitația în Las Vegas, preferând să organizeze propriul eveniment, Microsoft a renunțat la rându-i la prezenţa la CES.

 

Un show blocat în lumea hardware

 

Cum mișcarea Microsoft e parte a unui trend adoptat de marile firme de a găzdui evenimente separate, croite după propriul calendar, industria high tech se întreabă pe bună dreptate dacă nu cumva zilele CES-ului sunt numărate. În plus, vânzările multor device-uri, precum camerele digitale foto și video sau playerele, sunt în cădere liberă. Smartphone-urile și tabletele canibalizează piața, iar marii producători preferă mai nou să le scoată la rampă în la Barcelona, la Mobile World Congress (februarie).

”Pe măsură că software-ul contează din ce în ce mai mult, CES-ul contează din ce în ce mai puțin” – Mat Honan, Wired

 

Wired scrie că CES-ul a devenit în acest moment cel mai mare show de hardware blocat într-o eră a software-ului. Mat Honan dă ca exemple două rateuri istorice din ultimii ani în lumea gadget-urilor ce-au făcut inițial vâlvă la CES; şi ambele din cauză că partea de software a fost cam neglijată – Nokia Lumia 900 la ediția 2012, respectiv tableta Playbook de la BlackBerry, capul de afiş din 2011. “Problema cu CES-ul este că n-a fost niciodată un show dedicat software-ului. Și pe măsură că software-ul contează din ce în ce mai mult, CES-ul contează din ce în ce mai puțin. Internetul e deja cel mai mare show cu vânzare, iar blogurile de gadget-uri sunt acum noile congrese. Cele mai proaspete produse sunt acum toate în app store-uri sau pe Kickstarter. Desigur, marile show-uri electronice oferă oportunitatea de a întâlni oameni și de a crea relații. Dar și acest ritual s-a mutat deja online într-o epocă a social media în timp real”, spune Honan.

 

CES-ul nu se va îngropa fără doar și poate peste noapte. Ediția din acest an, chiar și cu absențele sale notabile, promite să traseze trendurile anului în materie de tehnologie. Das Cloud vă prezintă câteva dintre noile direcţii și produsele-far despre care se va vorbi în următoarele zile în toată presa tech.

 

Telefantul din sufragerie

 

Foto: Mashable

 

Cea mai mare presiune la CES o vor resimți fără îndoială marii producători de televizoare. Marile speranțe legate în anii trecuți de concepte precum smart TV sau ecrane 3D s-au năruit, pentru că n-au ajuns niciodată în mainstream. Anul acesta vom auzi dinspre Las Vegas un alt termen de marketing pregătit să vândă mai bine decât au făcut-o precedentele gimmick-uri. Este vorba despre Ultra HD sau 4K HD, televizoare cu o rezoluție a ecranului de patru ori mai mare decât cea a HD-urilor de azi – adică 3.840 x 2.160, față de standardul 1080p. Multe companii sunt așteptate să lanseze astfel de aparate, iar Sony are deja unul în ofertă, la prețul astronomic de 25.000 de dolari. Beneficiile noii tehnologii sunt și ele puse sub semnul întrebării de specialiștii în display-uri: Ultra HD-ul ar face diferență doar în clipa în care diagonala televizorului depășește 80 de inci.

 

Telerevoluția este așteptată însă din zona Apple, care ar putea lansa anul acesta mult așteptatul televizor atot-conectat și împănat cu toate aplicațiile de net posibile.

 

Gadget-uri prin forța maselor

 

Foto: prweb.com

 

Până de curând, singura metodă prin care puteai ajunge la CES era să ai o căruță de bani și o companie care să-ți asigure spatele. Creșterea spectaculoasă a platformei de crowdfunding Kickstarter a întors însă pe dos modul de finanțare al noilor concepte tehnologice. Un antreprenor cu o idee curajoasă poate produce azi un prototip și, cu puțin ajutor din social media, poate aduna o masă critică de clienți gata să arvunească produsul și să finanțeze dezvoltarea și producerea acestuia.

 

2013 este anul Kickstarter la CES, unde vom vedea câteva produse care s-au făcut cunoscute pe platforma de crowdfunding. Iar cel puţin două dintre ele cu siguranţă nu vor fi trecute cu vederea: camera Kogeto Dot, un kit de software cu lentile 3D pentru iPhone, ce face video-uri tridimensionale, şi deja cunoscutul ceas de mână Pebble, cu e-ink, care a adunat mai mult de 10 milioane de dolari pe Kickstarter (producătorii săi au promis că vor prezenta la Vegas o versiune funcțională).

 

Automobile autonome și inteligente

 

Foto: worldcarfans.com

 

Chiar dacă nu vorbim de un show auto, producătorii de automobile vor sta ciorchine la CES să își prezinte modelele autonome. Toyota și Audi și-au anunțat intenția de a demonstra competențele unor versiuni fără șofer. Alte tehnologii precum Ford Sync sau Livio Connect, niște platforme de aplicații în automobil care permit telefonului mobil să se conecteze direct la bord, promit să facă mersul cu mașina mai sigur pentru șoferi și mai distractiv pentru restul pasagerilor.

 

Fiți cu ochii pe toate astea și pe restul celor 20.000 de produse expuse la CES. Unele dintre ele ar putea ajunge la groapa de gunoi în mai puțin de un an. Altele ar putea fi must have-uri cu stoc lichidat înainte să ajungă la rafturile românești.

Alte articole