Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre businessuri online. Atracţia săptămânii vine din Polonia şi speră să aibă casă bună cu piaţa imobiliară.  

For Sold press S!

StarBroker este un startup polonez ce speră să condimenteze puţin amarul industriei locale de real estate prin lansarea unui portal cu vino-ncoa. În vreme ce majoritatea site-urile tradiţionale îşi întâmpină vizitatorii cu liste peste liste şi criterii peste criterii de căutare, polonezii vor să transforme noul portal într-o piaţă în care proprietarii, cumpărării şi brokerii îşi dispută piaţa şi reglează preţurile prin cerere şi ofertă.  Brokerii vor avea pe site un profil vizibil, ceva asemănător celui al vânzătorilor de pe Amazon sau Ebay, astfel încât utilizatorii știe în orice moment dacă au de-a face cu un intermediar oarecare sau cu o agenţie consacrată.

 

Am stat de vorbă cu unul dintre co-fondatorii companiei, David Rice, care mi-a explicat că, în Polonia, rata tranzacţiilor imobiliare finalizate prin intermediul unui agent de specialitate e de cel mult 30-40%, procent cu mult sub cel înregistrat în majoritatea ţărilor vecine. StarBroker vrea nu doar să umple acest gol, dar şi să aducă o mai mare transparenţă în piaţă, prin promovarea agenţiilor care şi-au demonstrat fiabilitatea.

 

 30-40%  rata tranzacţiilor imobiliare finalizate în Polonia prin intermediul agenţiilor

Cum serviciul este gratuit şi nu există nici reclame, l-am întrebat pe Rice, un investitor cu experienţă în real estate, care s-a stabilit în Polonia în 2005, care sunt planurile sale pentru valorificarea portalului. O sursă constantă de venituri ar putea fi introducerea unei taxe pentru brokeri şi agenţii care doresc să folosească StarBroker. Numai că înainte de a-şi diversifica sursele de venit, startup-ul se concentrează mai mult pe extindere. Cu o ofertă în momentul de faţă doar pentru Varşovia, serviciul ar urma să fie adaptat într-o primă fază pentru toate marile oraşe ale Poloniei, pentru ca apoi să se extindă şi în trei-patru dintre ţările vecine.

 

Din perspectiva utilizatorului, site-ul este plăcut, uşor de utilizat şi oferă o experienţă inovatoare; pentru brokeri există deja o aplicaţie dedicată iOS, cu ajutorul căreia pot gestiona rapid şi uşor noile oferte/cereri. Compania a promis simplitate şi eficienţă, şi s-ar putea spune după un prim test că a şi reuşit să le ofere.

 

Totuşi, Starbroker s-a putea confrunta în piaţă cu o situație-dilemă de tipul oul sau găina: agenţii să folosească StarBroker doar în măsura în care există o cerere/ofertă suficient de bogată, în vreme ce, de cealaltă parte, clienţii ar putea fi dispuşi să o facă doar dacă vor ştii că rezultatele vor veni și vor fi bune. Până la găsirea unei metode de a împăca şi capra, şi varza, ambelor tabere le rămâne alternativa site-urilor de căutări tradiţionale, Gratka.pl și Domy.pl, două nume de top din imobiliarul .pl.

 

Între timp:

 

Tot în Polonia, Brainly, brandul umbrelă pentru mai multe site-uri de social-learning, şi-a anunţat extinderea în Portugalia şi Brazilia. Compania a primit în urmă cu câteva luni o finanţare de 500.000 de euro de la fondul german de investiţii Point Nine Capital şi se pare că lucrurile se îndreaptă în direcţia bună, de vreme ce îşi propune acum să acopere două dintre cele mai mari ţări vorbitoare de portugheză. În faza de startup, Brainly a pornit cu un singur site, Zadane.pl, transformându-se apoi într-o reţea de portaluri ce acoperă 17 ţări, cu 8 milioane de vizitatori unici/lună.

 

La doar o săptămână de la intrarea în iTunes, aplicaţia letonă Cobook a ajuns pe locul 1 în topul brazilian al celor mai bine vândute productivity apps şi locul 5 la general. Simplificat, Cobook este o agendă pentru iPhone, ce permite importarea datelor de contact de pe conturile social media.

 

VetCloud, un startup din Serbia care şi-a propus să dezvolte o bază de date in cloud pentru medicii veterinari, a primit o finanţare de 25.000 de euro de la acceleratorul bulgar de afaceri Eleven,  în schimbul unei participări de 8%.

 

Autorul acestui text, Brendan Maynard, este colaborator al GoalEurope, o firmă de consultanţă specializată în segmentul tehnostartup-urilor din Europa de Est fondată de Natasha Starkell, colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud. Natasha poate fi urmărită pe Twitter la @natashastarkell.

Alte articole