Virali, trenduri şi eRoi: best of 2012 (I)

Tehnologii disruptive care augmentează realitatea, pun IP-uri obiectelor din jur și ne printează în 3D tot ce ne poftim de pe raft; şi eroii care au adunat cele mai multe like-uri în ultimele 12 luni – un bilanț trendo-tehnologic al anului, sau al lumii?, care se apropie de sfârşit.

Foto: John Devolle - Behance

 

Am scris la Das Cloud despre toate tehnologiile emergente pe care le-am suspectat că vor avea impact în următoarele cincinale; dar şi despre personalitățile virale care și-au pus amprenta pe spike-urile de căutări din 2012. A venit acum timpul să facem o recapitulare a lor. Astăzi vă prezentăm primul episod din cele două.

 

3D printing

 

Foto: coroflot.com

 

La sfârșitul anului trecut, Das Cloud își printa în 3D un fluier. Ca să dea semnalul unui trend care lua amploare și în România. Ne ajuta în acest demers o imprimantă pe nume ZPrinter 450, comercializată încă din 2007 în România. În ultimii vreo șase ani, prețul acestor imprimante 3D a scăzut vertiginos, de la 30.000 de dolari, la numai 550 de dolari, cam cât se plătește pentru un iPhone. Să iei conținut deja existent, să îl remixezi și să-i dai o viață nouă într-o clipită era până atunci un obicei asociat strict lumii digitale. Costul scăzut, accesul instantaneu la conținut și la mijloacele de producție erau asociate virtualului, dar gata! Remixarea bate acum la porțile obiectelor fizice odată cu printarea 3D. Livrare instantă = gratificare instantă este un truism cu care utilizatorii din toată lumea sunt tot mai obișnuiți și pe care imprimantele 3D se ambiționează să-l facă posibil oricând și oriunde.

 

În 2013, printerele 3D vor scădea sub 400 de dolari, spun cei de la Wired UK, fenomen ce va implica serioase probleme de copyright și proprietate intelectuală. Pirateria se va face în scurt timp la nivel 3D, prin sharing rapid de fișiere CAD. Ca să nu mai vorbim de producția tot mai răspândită de armament în 3D, pe care Congresul American se chinuie din răsputeri să-l preîntâmpine. Fiți, deci, cu ochii pe categoria Physibles, special creată la începutul acestui an de către cei de la The Pirate Bay pe site-ul lor. La fel și pe atelierele de manufacturare virtuală ce apar la tot pasul: Shapeways, Ponoko, Sculpteo sau i.materialise. Oricine poate fi astăzi un demiurg 3D.

 

Gangnam Style

 

Foto: knowyourmeme.com

 

Apocalipsa va veni anul acesta pe 21 decembrie nu pe filieră mayașă, ci provocată de cel mai viral om al planetei: Psy, autorul psihoticului Gangnam Style. Vocile rele spun despre clipul urcat de sud-coreean pe YouTube la jumătatea lui iulie că va atinge pe fatidica dată un miliard de vizualizări și va aduce cu sine sfârșitul lumii.

 

Larry Page de la Google crede că, dimpotrivă, Gangnam Style oferă imagine a viitorului, și nicidecum a unei apocalipse: “E suficient să te miști destul de repede și ai obținut distribuție globală, fără să faci aproape nici un efort”. Celebrități precum Robbie Williams, T-Pain sau Josh Groban i-au oferit deja endorsement lui Psy și mai e puțin, spunem noi, până ce artistul asiatic va deveni studiu de caz prin universitățile de business din lumea întreagă. Ar fi și timpul, dacă ținem seama că specialiștii estimează că meme-ul a generat deja venituri de peste 50 de milioane de dolari.

 

Drone

 

Foto: Seattle Times

 

Dronele au fost văzute până de curând doar pe cerul înnorat al teatrelor de operațiuni din Afganistan, unde SUA a ordonat în acest an 333 de atacuri cu astfel de aparate. Valoarea estimată a sectorului american UAV (Unmanned aerial vehicle) este de 6 miliarde de dolari, fiind cel mai dinamic din cadrul industriei de aviație. Începând însă cu 2012, dronele au intrat în mainstream. Vehiculele aeriene fără pilot au început să fie încinse în văzduh de către cei care aplică legi, de agenții de știri, de către universități care le testează prin campusuri sau de către simpli hobiști, vrăjiți de potențialul camerelor zburătoare. Das Cloud a pilotat în această vară o dronă deasupra celei mai înalte clădiri din București, evident fără nici cea mai vagă intenție criminală. N-a trecut neobservată, dar nici n-a stârnit multe priviri suspicioase.

 

Deloc scumpe și extraordinar de eficiente, au toate șansele să ne reconfigureze o dată în plus noțiunea de intimitate. Și-aici nu mai e vorba de relația pe care o avem cu guvernele, ci cu fiecare dintre noi, spun jurnaliștii de la The Atlantic. Legislațiile naționale sunt încă deficitare la acest capitol, așa că, dacă vedeți în 2013 vreo dronă deasupra capului, nu aveți mare lucru de făcut: dronele vor stârni o reacție viscerală vizavi de intimitate, avertizează profesorul Ryan Calo de la Universitatea din Washington.

 

Felix Baumgartner

 

Foto: knowyourmeme.com

 

Austriacul a stabilit pe 14 octombrie un record mondial sărind dintr-o capsulă presurizată aflată la 39 de kilometri distanță de Pământ. Cu o viteză de 1.342 de kilometri pe oră, Felix Baumgartner a devenit totodată prima persoană care a bătut viteza sunetului fără să fie propulsat de altceva decât de gravitația terestră. Evenimentul, transmis în direct pe YouTube, a bătut la rându-i recordul celui vizionat eveniment transmis în regim streaming din istorie: peste 8 milioane de tube-spectatori simultani. Evenimentul a fost transmis de 40 de televiziuni din 50 de țări, iar pagina oficială Facebook Red Bull Stratos a adunat peste un milion de like-uri și share-uri în numai 24 de ore de la momentul săriturii.

 

Augmented reality

 

Foto: artisopensource.net

 

Un layer de informație digital suprapusă peste lumea fizică cea de toate zilele. Conceptul de Augmented Reality există din anii ’90 și a fost utilizat inițial de un inginer de la Boeing care l-a folosit pentru a descrie un display digital cu ajutorul căruia mecanicii de bord învăţau să asambleze cablurile din aparatele de zbor. 2012 a adus boom-ul, iar pe piața românească s-a lansat primul proiect de AR, destinat companiilor. La nivel internațional, ochelarii Google încă n-au ajuns pe rafturile magazinelor, dar au făcut destulă vâlvă pe nasul lui Sergey Brin sau al modelelor de la New York Fashion Week.

 

Când ne gândim însă la viitorul tehnologiei AR n-ar mai trebui să ne limităm la ochelari și smartphone-uri. Informațiile digitale referitoare la lumea înconjurătoare sunt la tot pasul, sunt de-a dreptul invazive; trebuie doar să găsim display-ul cel mai potrivit pentru a le face disponibile privirii. Unele lentile de contact sunt deja capabile să ne afișeze mesaje text când suntem la duș. Parbrizele viitorilor bolizi Mercedes vor veni la pachet cu informații despre barul pe lângă care tocmai am gonit. Tehnologia prin care AR-ul va deveni disponibil la scară largă se află, vedem bine, la doar o aruncătură de băț. Întrebarea este ce conținut dorim să ni se servească. Ce vom vrea să audim, să vedem și să simțim din ceea ce e disponibil pe marele internet atunci când pribegim prin lumea asta largă?

 

Robotzi

 

Foto: robertlazar.ro

 

Săptămână de săptămână, în fiecare zi de joi, aproape negreșit, Robotzii Mo și F.O.C.A. vin pe micile ecrane de Vimeo cu un nou episod detătitor. Când se întârzie cu upload-ul, spiritele se încing, fanii uitând adesea că au parte de-o distracție neaoșă ardelenească complet gratuită. Pagina de Facebook a celor de la Creative Monkeyz, creatorii seriei, are peste 700.000 de fani, iar Meme Stoica le-a asigurat statutul de meme în offline când l-a comparat pe Victor Pițurcă cu unul dintre roboți: “(Pițurcă) e acest MO din RObotzi al fotbalului românesc”. Replicile celor doi eroi metalici au devenit citate celebre, inscripționate inclusiv pe automobilele din România. Aşadar, nu e întâmplător că Mo și F.O.C.A. au înregistrat anul acesta cea mai mare creștere în căutările roGoogle.

Alte articole