Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre businessuri online. Atracţiile săptămânii vin una câte una dintr-un domeniu mai puţin cunoscut, .cz.

Vyhledat Seznamem - Search List

 


Cu peste 7.220.000 de utilizatori, reprezentând 70.9% din populaţie, 91% conexiuni broadband  şi un segment ecommerce de aproape 1,5 miliarde de euro, .cz e o piaţă vie, în care staronline-urile şi ierarhiile se schimbă de la un click la altul. Într-o ordine mai mult sau mai puţin aleatorie, o scurtă dare de seamă despre internetul cehesc, în alb, negru şi gri.

 

Seznam.cz – se traduce listă/tabel şi e considerat primul portal creat în .cz. Lansat în 1996 de Ivo Lukačovič, a pornit ca un hibrid între un motor de căutare şi o versiune internet a Paginilor aurii, pentru ca în momentul de faţă să aibă peste 15 servicii şi branduri web asociate. Cu un profit de 40 de milioane de euro în 2011, nu e exclus ca Seznam.cz să devină liderul pieţei în viitorul apropiat.

 

Google.cz – uşor de imaginat, Google e un jucător de primă mână şi în .cz, iar în condiţiile în care Chrome a devenit browserul preferat al internauţilor cehi se conturează ca un competitor major al Seznam

 

Idnes.cz – controlat de conglomeratul media MARFA, este versiunea online a ziarului Mladá fronta DNES, al doilea cel mai bine vândut cotidian din Cehia, şi ocupă un oficial loc doi într-un top al celor mai vizitate portaluri de ştiri.

 

Allegro Group – numele său ar putea să devină în următorii ani un sinonim pentru ecommerce-ul din Cehia: a achiziţionat recent Heureka.cz (principalul site de comparare de preţuri al pieţei), Netdirect.eu (furnizor de soluţii e-business cu peste 1.000 de clienţi activi) şi Mall.cz, cel mai mare e-retailer al ţării, pentru care a plătit aproximativ 225 de milioane de euro.

 

Miton.cz – specializată în marketing, design şi advertising, e o companie mai mică decât cele prezentate până acum, ce şi-a clădit reputaţia că pune pe roate proiecte de succes (Stahuj.cz şi Heureka.cz sunt doar două exemple). Pe lista sa actuală de clienţi se află clona-Groupon Slevomat.cz, iar semnele de până acum arată că proiectul va aduce câştiguri serioase pentru fondatorul Tomas Matejcek şi partenerii săi.

 

40 mil euro – profitul pe 2011 al Seznam.cz, portalul veteran al internetului din Republica Cehă

Dar internetul nu înseamnă doar creştere şi nu toată lumea din .cz se simte la fel de bine. În timp ce unii cresc şi îşi extind operaţiunile, alţi veterani îşi pierd din strălucire şi dau semne serioase de oboseală. Să-i vedem şi pe ei.

 

Centrum.cz – totul pare să meargă pe dos la acest portal controlat de fondul de investiţii Warburg Pincus, după un al doilea an consecutiv de trafic în scădere, venituri intrate la apă şi concedieri de personal. Se spune că ar urma să fie scos la vânzare, dar scenariul încă are multe semne de întrebare.

 

Nova.cz – TV Nova a fost liderul staţiilor locale tv din Cehia, dar şi-a pierdut poziţia odată cu prăbuşirea ratingurilor şi a veniturilor. Acum încearcă să recâştige teren prin Voyo.cz, un portal care oferă în schimbul unei taxe atât filme şi seriale tv, cât şi diferite producţii proprii.

 

Sanoma.cz – chiar şi cu un nou CEO, situaţia rămâne nasoală, şi chiar dacă s-a descurcat bine înainte, compania nu a reuşit să se adapteze timpurilor 2.0.

 

Cum între alb şi negru există o tonă de nuanţe de gri, există şi câteva proiecte pentru care lucrurile au câte ceva din ambele.

 

Ihned.cz – portalul de ştiri a avut câteva idei bune – aplicaţia dedicată pentru iPad e una dintre ele -, dar au fost şi câteva mai puţin inspirate – cum ar fi preluarea volny.cz; puse cap la cap, rozul nu e cel mai roz – veniturile nu sunt semnificative, dar asta nu ar trebui să reprezinte o bătaie de cap pentru proprietarul său, miliardarul Zdenek Bakala.

 

Blesk.cz – în offline e cel mai citit tabloid, e controlat de Ringier Axel Springer CZ, dar nu a avut nici un rezultat notabil.

 

Tiscali.cz – în ciuda unor previziuni sumbre despre viitorul său, portalul de ştiri a demonstrat în ultimii ani nu doar că e un veritabil supravieţuitor, dar şi că are un potenţial încă neexploatat. Controlează şi osobnosti.cz şi games.cz, iar parteneriatul de vânzări cu Goldbach e un semn că putea reveni în luminile rampei în viitorul apropiat.

 

Zlatestranky.cz – este versiunea locală a Paginilor Aurii, iar viitorul său e mai degrabă în spectrul cenuşiu, de vreme ce s-a prins târziu în hora internetrului şi nu a mai reuşit să recupereze terenul pierdut.

 

Autorul acestui text, Brendan Maynard, este colaborator al GoalEurope, o firmă de consultanţă specializată în segmentul tehnostartup-urilor din Europa de Est fondată de Natasha Starkell, colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud. Natasha poate fi urmărită pe Twitter la @natashastarkell.

Alte articole