Ziua în care nu s-a prea văzut pisica

De Black Friday, shopaholicii cu țeavă de net au înroșit site-urile marilor magazine online din România și de peste tot din lume. Puține din .ro au supraviețuit onorabil leșinului general de servere încinse de vânătorii de chilipiruri. Emag e unul dintre mai-marii ce-au rezistat onorabil pe baricadele F5-ului.

Pisica neagră aducătoare de servere crăpate n-a prea fost văzută pe site-ul eMag pe durata Black Friday.

(Cosmin Popan, Bogdan Pencea)

 

Toată săptămâna asta în online.ro, cuvântul de ordine a fost Black Friday. Deși învățați abia de un an cu noul concept importat în dulcele stil formă fără fond de peste Ocean, românii, cârcotași până în al doișpelea ceas, nu s-au lăsat mai prejos decât restul lumii și-au dat iama în promoții.

 

Miturile din jurul marii sărbătorii anuale a consumului au fost multe, dar au mers mână în mână cu nădejdea că un gheșeft bun tot se poate face în toată nebunia cozilor virtuale de vineri de la toate e-magazinele românești. Ba că vor cădea serverele de n-o să se vadă urmă de promoții pe eMag, Altex, Domo. Ba că toți retailerii online vor trage sfori și vor ridica artificial prețurile ca să le coboare mai apoi la loc și să ne spună verde-n față că totul e redus. Ba că românii n-au, ca americanii, zi liberă vineri, să facă cumpărături ritualice cum se cuvine și vor întârzia cu tupeu la muncă pentru o plasmă mai ieftină luată la primele ceasuri ale dimineții.

Cu cât au crescut căutările Black Friday pe Google în ultima săptămână în România

 

Ieri dimineață, site-urile celor mai mulți retaileri se încărcau greu, înspre deloc, sub povara traficului. Cât oamenii stăteau de-o omletă cu cafea în bucătărie și mai apoi de-o înjurătură în trafic până la serviciu, stocurile mai că se epuizaseră. A pățit-o inclusiv eMag, unul dintre cei mai mari retaileri online din România. Das Cloud a fost curios cum au mers lucrurile în bucătăria magazinului online și cine-a avut timp de băut cafea în preajma serverelor supra-aglomerate în neagra zi de vineri.

 

E-paparazzi ținuți la ușă

 

Nu putem ajunge din bună dimineața în Pipera, unde eMag-ul își are sediul central pentru că nu ne dă nimeni voie înăuntru. La primele ore din zi, deși nu se anunțase din timp momentul când se dau drumul reducerilor de Black Friday, nimeni de la eMag n-avea nevoie de pisălogeală curioasă din partea media. Nervii erau încordați la maxim, așa că incursiunile de e-paparazzo ale marilor televiziuni, cu noaptea în cap, au fost înfundate din scurt de reprezentanții eMag. “La ora 8 dimineața Pro TV-ul era aici, abia ce-am ajuns. Le-am spus să mai aștepte puțin”, ne explică cei de la PR cum au trebuit să-i refuze pe insistenți.

 

Puțin după orele amiezei, când marea îmbulzeală de la cozile virtuale se cam epuizase, în sala în care se închegase celula de criză a zilei, șefii de departamente din cadrul eMag stăteau în jurul unei mese lungi, dreptunghiulare, rezemați a leneveală de spătarele scaunelor. “Nu operăm în mod normal în formula asta, cu toți șefii reuniți într-o singură încăpere. De la depozit, de la achiziții, de la marketing, de la financiar”, ni se explică caracterul excepțional al situației.

 

Pe două display-uri din capătul sălii, o plasmă mai la dreapta, și o pânză de proiector fixată central, curg fluctuațiile de stocuri, toate pe terminate.

Pe două display-uri imense din capătul sălii, o plasmă mai la dreapta, și o pânză de proiector fixată central, curg fluctuațiile de stocuri, toate pe terminate. Pe primul sunt afișate produsele mai în detaliu, cu scurgerea lor din stoc în real time, în timp ce pe al doilea sunt informații mai generale, despre număr de vizitatori, ce procent din fiecare categorie de produse mai sunt încă în stoc, cu ce viteză se încarcă paginile, câți vizitatori sunt pe site și alte insight-uri. În diverse declinări, informațiile de pe aceste display-uri sunt replicate și în alte birouri eMag. Nimeni nu pare să mai aibă însă stresul primelor ore ale dimineții, deși tricourile negre cu pisica Black Friday pe care mai toți le poartă ne spun că au făcut parte cu toții din batalionul de luptă cu avalanșa de trafic a zilei. Un girofar, pe post de alertă a zilei, se mai învârte încă într-un colț de lângă ușă, dar nimeni nu-i mai dă prea mare atenție.

 

Ora, secretul armei secrete

 

“Primele două ore au fost cele mai aglomerate. A mers site-ul, a picat, l-am ridicat, apoi iar a picat, apoi iar l-am ridicat. A fost ca o poveste, cu introducere, cuprins și încheiere”, face un rezumat în puține cuvinte Tudor Manea, IT & Software Development Director eMag. Primele produse pe care s-a îmbulzit lumea începând cu ora 8 au fost, spre nedumerirea tuturor, tigăile, șurubelnițele și tabletele.

 

De ce s-a ales ora 8, când alți retaileri au ridicat zăvorul chiar și de la 12 noaptea? “Trebuia să fie dimineață. Anul trecut i-am frustrat pe unii pentru că i-am pus să se scoale la ora 5 dimineața. Ora 8 e una naturală. Ora asta am stabilit-o și în funcție de ce era în jur. Oamenii de la eMag au fost chemați la muncă de la 6 și jumătate, însă ora de lansare pentru Black Friday n-am comunicat-o nici intern pentru că nu vroiam să ajungă publică. S-a tot speculat pe internet, cu bloggeri care spuneau că știu ei sigur că începem la 12 sau la 5 sau la 6.45. Unii susțineau că au surse din interior. Am luat ceva înjurături din cauza acestor ore vehiculate în blogosferă”, mărturisește directorul Radu Apostolescu.

 

Alături de o echipă de 70 de IT-iști, Tudor Manea a ținut în viață de Black Friday serverele eMag.

Cu tot acest orar de deschidere rezonabil, când ridicăm privirea pe graficele de pe display-urile din fundul sălii, observăm că la fel de bine puteau da drumul la Black Friday la orice oră din noapte. La 12 noaptea pe site erau deja 150.000 de oameni, care se așteaptau să pornească atunci totul. Toată noaptea de joi spre vineri, de altfel, eMag.ro a avut un trafic constant de 70.000 de vizitatori. “Sunt oameni care au întârziat la serviciu din cauza noastră”, se felicită satisfăcut Apostolescu.

 

În condiții normale, eMag.ro nu depășește 8.000 de vizitatori simultan și 200.000 pe toată durata unei zile. Vineri trebuiau să facă față la 200.000 în același timp. Sub această presiune imensă, strategiile de rezistență la asediu au fost obligatorii: “Am făcut un studiu (pdf) și știam că cel puțin 700.000 de oameni vin țintit deodată către eMag. Întrebarea era cum facem dacă anunțăm ora 5 și vin toți cei 700.000 odată. Noi știam că platforma poate să țină doar 200.000 odată și nu știam ce se întâmplă după aia. Cum facem să intre toți acești oameni, dar dacă se poate să nu dea toți click odată. Tot challenge-ul ăsta ne-a permis să inovăm și să descoperim o grămadă de chestii”.

 

“Știam că platforma poate să țină doar 200.000 odată și nu știam ce se întâmplă după aia. Cum facem să intre toți acești oameni, dar dacă se poate să nu dea toți click odată” – Tudor Manea

“Altex it’s gone!”

Au scăpat cu bine, în cele din urmă. În doar trei reprize de câte zece minute au zărit pisica care anunța site-ul picat. În acele momente, toată lumea sare cu gura pe Tudor. Ne uităm la el, nu pare să fi încărunțit în cele câteva ore de stres. Are un început de chelie și-o echipă de vreo 70 de oameni de IT care se uitau cu toții pe monitoarele lor, astfel încât să poată interveni ori de câte ori era nevoie pentru a restabili serverele. La care s-au adăugat și patru băieți de la Hostway, companie care găzduiesc serverele eMag, veniți special la clientul din Pipera pentru momentul Black Friday. Tot site-ul e ținut pe 110 servere, de 5 ori mai multe decât anul trecut. Niciodată numărul lor nu este însă suficient de mare, știe prea bine Tudor Manea.

 

Resimte niscai vinovăție pentru cele câteva momente de moarte clinică a site-ului, dar e conștient că viața bate online-ul de cele mai multe ori: “Predicțiile despre rezistența unor servere le poți face din punct de vedere matematic, dar nu poți, totuși, să reconstitui în laborator condițiile de trafic real. Noi am făcut teste de scriere a 10.000 de comenzi într-o secundă. Am făcut teste să vină 200.000 de oameni pe site. Dar nu poți să reproduci în laborator tot ce se întâmplă cu un utilizator. S-au testat unități individuale, dar testul adevărului nu putea fi făcut”.

Panoul principal de comandă eMag pe durata Black Friday.

 

Radu Apostolescu e mulțumit de munca echipei sale de IT-iști, ale căror cutii de pizza goale zac, pe jos, la intrarea în sălile mari în care au lucrat împotriva pisicii buclucașe. “Nu am prea servit pisica! La noi ori a mers, ori n-a mers”, spune el, înainte să dea o tură la concuranța Altex pe site și să se umfle puțin în pene: “Altex it’s gone!” Pentru el, the worst case scenario ar fi fost “să pornim mâine serverele. Și să dăm un mesaj ca la Altex: Vă așteptăm în magazine”. Nu e cazul, pentru că la jumătatea zilei de vineri 98% din stocul de 10 milioane de euro al eMag e epuizat. În total, 120.000 de produse, dublu față de 2011. Ziua e pe sfârșite pentru ei: până în jurul orei 14.00 au 75.000 de comenzi onorate și 1.300.000 de vizitatori online, cam cât se adunaseră joia de dinainte, pe tot parcursul unei zile întregi.

 

Placa turnantă de la depozit

 

În depozitul eMag din celălalt capăt al Bucureștiului, în Militari, au fost angajați special oameni pentru a face față livrărilor din această perioadă. Ca totul să meargă ca pe roate, s-au făcut teste cu cronometrări la secundă pentru a vedea în ce ritm se pot onora livrările. “Am vrut să știm în câte secunde se duce omul, ridică coletul, pune AVB-ul și-i dă OK-ul pentru livrare. În felul acesta am putut să facem o estimare câte produse putem livra într-o zi”. În depozit 12 multifuncționale despachetate așteptau încă de acum câteva zile momentul Black Friday. Erau pregătite să tipărească avizele de livrare către destinatarii ce urmau a face comenzi odată ce era dat drumul campaniei pe site-ul eMag. Le-au pus pe niște roți ca angajații să poată merge cu ele lângă rafturi, să factureze direct acolo.

 

Site-ul eMag s-a ținut destul de bine vineri. Comenzile au fost luate, procesate, iar produsele-s gata împachetate. Emoțiile lor s-au terminat. Ale noastre abia încep: oare în cât timp ne ajung comenzile pe care le-am plasat cu toții zilele astea la ei?

Alte articole