Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţiile săptămânii vin din Cehia şi Polonia. E boom 2.0, dar pregătiţi-vă pixurile să luaţi notiţe!

 

Analyze This!

 

Să punem indexul direct pe subiect. Also, Index Ventures, probabil cel mai dorit investitor din mediul 2.0, a investit şase milioane de dolari în SocialBaker, o companie cehă specializată în analiză social media. Fondată în 2008, compania a dezvoltat un algoritm de analiză care a atras deja atenţia unor grei precum Kraft, Samsung, GE, Lufthansa şi Peugeot. Mai mult, compania cu sediul central în Praga s-a extins la nivel internaţional, prin deschiderea unor birouri de operaţiuni în Londra, Munchen, Paris, San Francisco, Sao Paolo, Mexico City, Dubai şi Istanbul.

 

În ultimii ani, creşterea unor platforme social-media precum Twitter, Facebook, Google+, Linkedin, Youtube, etc. a creat canale alternative prin care companiile pot ajunge la potenţialii clienţi. Numai că, spre deosebire de mediile tradiţionale – televiziune, radio, print -, platformele social-media sunt şi un instrument prin care aceştia din urmă pot răspunde activ campaniilor de marketing care îi vizează direct.

 6 milioane $ – au investit cei de la Index Ventures în businessul ceh de analiză social-media SocialBaker

 

Şi aici intervine SocialBakers, prin dezvoltarea şi livrarea de software cu ajutorul cărora companiile nu doar monitorizează succesul campaniilor de promovare, dar oferă şi bazele unor noi mijloace de a ajunge la publicul lor ţintă. SocialBakers furnizează o gamă largă de date despre gradul de răspuns al clienţilor la o anumită campanie, inclusiv o comparaţie cu rezultatele concurenţilor direcţi.   

 

Şi pentru că tot vorbim de rezultate şi eficienţă, fondatorul Jan Rezab spune că, în cei patru ani de la înfiinţare, SocialBakers a atras cel puţin unu din cinci nume de pe lista Fortune 500 a celor mai mari companii din lume, devenind în acelaşi timp şi cea mai citată sursă de statistici, cu peste 10 milioane de indexări. Iar după cum se mişcă, toate astea ar putea fi doar începutul pentru tânăra companie cehă.

 

Pentru cei încă aflaţi la un altfel de început, pe băncile şcolii, polonezii de la Notatek au dezvoltat o platformă de sharing online a notiţelor de la cursuri. Oferta e valabilă deocamdată doar pentru piaţa poloneză, dar după ritmul de creştere a bazei de date s-ar putea spune că şi-a atins destul de bine scopul.

 

Utilizatorii pot să caute un anumit curs după subiect, profesor sau universitate, cu posibilitatea să pună întrebări suplimentare în cazul în care au nevoie de ajutor. Cea mai mare parte a notiţelor de pe site sunt gratuite, dar există şi cazuri în care acestea pot fi descărcate doar contra cost. Pentru a putea cumpăra astfel de cursuri, dezvoltatorii au pus la punct un sistem de credite, care fie pot fi cumpărate via SMS, fie pot fi obţinute prin postarea de noi cursuri sau prin răspunsul la întebările userilor. Serviciului îi lipseşte o versiune mobilă, dar, per ansamblu, dă semne că ar funcţiona cât se poate de bine.

 

Ceea ce îmi place în mod desoebit la acest startup este parteneriatul cross-promo pe care l-a dezvoltat cu diferite businessuri locale, majoritatea youth/career-oriented, şi care ar putea fi un bun mijloc pentru o dezvoltare ulterioară. Apropo de asta, antreprenorul britanic Richard Lucas a anunţat săptămâna trecută că este interesat să investească în Notatek.

 

Între timp:

 

Forbes Rusia a anunţat cei 11 semifinalişti ai competiţiei sale anuale pentru  startup-uri, selectaţi din peste 200 de aplicanţi. Iată-i, pe scurt: youdo.com (versiunea .ru a TaskRabbit), my-apps.com (serviciu de dezvoltare de aplicaţii mobile pentru diferite platforme), docdoc.ru (un motor de căutare pentru medici), Russian Football League (o reţea pentru amatorii din Liga rusească de fotbal), BioFoodLab (un portal dedicat mâncărurilor bio), Sunrise (Montessori pentru grădiniţe), Indigo Kids (un mediu de învăţare interactiv pentru copii), Tactile Vision (aparatură pentru persoanele cu deficienţe de vedere), Digital Signature (reţea socială pentru scriitori), Pingbox (un instrument care asigură feedback de la consumatori) şi Monokrystal (tehnologie pentru creşterea cristalelor). Cei trei câştigători ai competiţie vor fi cunoscuţi în 1 iunie 2013.

 

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole