Portawwwocea

În internet nimeni nu te aude strigând? Un das interviu cu David Noël, VP Community SoundCloud, despre viitorul în mişcare al sunetului și vremurile în care vorbitul și ascultatul Reţelei vor fi o banalitate.

David Noël, VP Community SoundCloud. Foto: Silviu Panaite

 

“Unmute the web” este sloganul sub care Alex Ljung lansa în octombrie 2008 SoundCloud, la acea vreme un YouTube despuiat de orice asistență vizuală. După patru ani şi 25 de milioane de utilizatori, platforma berlineză se metamorfozează – Next SoundCloud e mai socială, mai mobilă și cu un feed audio ce permite sharing instantaneu. Dacă e să mai facem o comparaţie, un Twitter vorbit sau un Instagram cu povești în loc de imagini.

 

Sunetul ar putea deveni mai important decât video-ul pe internet, spunea recent Alex Ljung. Colegul său, David Noël, șeful de comunități al SoundCloud, a fost la București, la How to Web, şi a stat de vorbă cu Das Cloud despre cum se poate produce această schimbare de paradigmă.

 

Ce presupune munca ta zilnică la SoundCloud?

 

Mă ocup de mai multe zone. O parte ce ține de customer service, asta înseamnă că ajut membrii comunității atunci când aceștia au o problemă, au întrebări, caută feedback etc. Mă mai ocup de partea de trust and safety, mă asigur că comunitatea Soundloud este una sigură și prosperă, unde oamenii pot intra fără să le fie teamă de spam, de abuzuri. Mă mai ocup de ceea ce se numește community outreach, adică să creez programe care să implice mai mult comunitatea SoundCloud. Echipa mea este formată în acest moment din 15 oameni, care se împart între Berlin și San Francisco.

 

1,5 milioane – ritmul lunar de creştere a bazei de utilizatori înregistraţi SoundCloud

Ce unele folosești pentru implicarea mai eficientă a comunității SoundCloud?

 

Suntem prezenți pe toate canalele sociale, Facebook, Twitter, Tumblr. Folosim deasemenea și SoundCloud. Facem interviuri cu cei din echipă, la fel și cu cei din comunitate.

 

Aveți peste 25 de milioane de utilizatori înregistrați în acest moment pe platformă. Știți câți dintre aceștia sunt din România?

 

Nu, nu facem statistici în funcție de geografii. În afară de SUA, care este piața principală pentru noi, avem prezență puternică pe piața vest-europeană, fiind, de altfel, localizați în această zonă. America Latină și Asia de Sud-Est sunt și ele piețe tot mai active.

 

În afara creatorilor de conținut muzical, mai aveți și alte tipuri de producători de sunet prezenți pe SoundCloud. Ce poți să ne spui despre aceștia?

 

Încă de la începuturile SoundCloud am observat că lumea folosește în mod diferit serviciul. Am avut încă de atunci oameni care înregistrau sunete de animale, sunete ambientale. Acum aproximativ un an am observat o adoptare susținută a serviciului de către cei care doresc să înregistreze sunete direct cu ajutorul platformei, așa că am lansat funcția de înregistrare. Dintr-o dată, în clipa în care ai un smartphone, ai și un microfon în buzunar. Avem jurnaliști care folosesc zilnic SoundCloud pentru a înregistra interviuri. La fel cum avem părinți care înregistrează secvențele audio din momentul nașterii. Multe radiouri publice, dar și private din SUA, precum NPR, folosesc deasemenea podcast-uri urcate pe SoundCloud. La fel, universități mari precum Yale, Stanford sau Harvard folosesc serviciul pentru a da share la cursurile lor în format audio.

 

Cât de important a fost pentru voi avântul pe care l-au luat device-urile mobile?

 

E foarte important, pentru că în acest fel poți să asculți sunet peste tot pe unde ești. Odată cu adoptarea în masă a broadband-ului și a smartphone-urilor, toată lumea a ajuns să aibă în buzunar un playlist și un microfon. Mobilul este platforma perfectă pentru ascultat muzică.

 

Ați anunțat recent un parteneriat cu Getty. Poți să ne spui mai detaliat despre ce este vorba?

 

Am încercat mereu să găsim cele mai bune metode prin care oamenii să își facă cunoscute propriile creații audienței din jur. Conceptul de open API este foarte important pentru noi, pentru că putem oferi terților posibilitatea de a crea o experiență unică și nișată. Există peste 10.000 de aplicații construite cu ajutorul acestui API, de la Garage Band, până la alte ustensile de creat sunet, și continuând cu Facebook, Tumblr sau Twitter. Getty a fost un parteneriat strategic pentru noi, deoarece e foarte important ca anumiți utilizatori, care creează compoziții originale, să poată avea acces în diverse rețele. Cu ajutorul Getty, acești creatori pot licenția creația lor oricui vrea să o folosească. Serviciul este deja funcțional și a fost deja adoptat de compozitori, inclusiv de compozitori de orchestră. Este un parteneriat între useri și Getty, noi nu ne oprim nimic din veniturile care rezultă.

 

În afara conturilor pro, ce alte mijloace de monetizare mai are în acest moment SoundCloud?

 

Modelul freemium a funcționat cel mai bine pentru noi până în acest moment. Ne-a permis să creăm cea mai bună experiență și valoare pentru utilizatori. Oamenii își dau seama de valoarea SoundCloud, așa că optează adesea pentru conturi premium după o vreme.

”Sunetul este un mediu subestimat pe web. E ciudat, pentru că e primul lucru pe care îl faci la naștere, scoți sunete, sunetele sunt peste tot în jurul nostru” – David Noël, SoundCloud

 

Poți să ne spui care ar fi un top cinci al celor mai creative utilizări ale SoundCloud?

 

1. O temă importantă pe care am observat-o în ultimii ani este conceput de colaborare trans-frontalieră. Sunt oameni care își lansează carierele cu ajutorul SoundCloud. Urcă compoziții acolo pentru a primi feedback și devin mai buni în acest fel. O platformă foarte tehnică îi stimulează pe oameni să gândească noi modalități de utilizarea a tehnologiei pentru îmbunătățirea procesului creativ. De exemplu, e cineva care a compus un cântec de leagăn; a urcat melodia pe SoundCloud și a încurajat lumea să contribuie și să creeze un cântec complet nou. Au rezultat în cele din urmă vreo 80 de noi versiuni.

 

2. Mai sunt apoi compozitori care fac improvizații pentru pian, pe care le urcă pe SoundCloud pentru a primi sfaturi cum să transforme totul într-o simfonie. E un proiect rezultat din efortul unei întregi comunități.

 

3. Părinții care folosesc sunetul în relația cu copiii. Suntem obișnuiți cu părinți care măsoară înălțimea copiilor pe măsură ce aceștia cresc. Acum sunt unii care documentează cu ajutorul SoundCloud procesul de transformare a vocii. De la primele cuvinte, la primele cântece.

 

4. Mai sunt apoi politicienii care comunică cu cetățenii prin intermediul platformei. SoundCloud a fost folosit, de exemplu, de către un candidat la primăria din San Francisco. A cerut pe Twitter cetățenilor să îi adreseze întrebări, dar în loc să le răspundă tot pe Twitter, a înregistrat răspunsul, care putea fi mult mai lung în acest fel. În plus, era mult mai personalizat răspunsul atunci când e și voce la mijloc.

 

5. Educație cu ajutorul SoundCloud. Multe universități democratizează educația în acest fel. Mark Pincus a vorbit despre Zynga la Stanford, iar discursul lui e pe SoundCloud.

 

Creative Uses of Soundcloud from Das Cloud on Vimeo.

 

CEO-ul SoundCloud, Alex Ljung, spunea recent că ne apropiem de un moment în care vom putea să vorbim și să ascultăm internetul. Tu unde vezi viitorul sunetului pe Internet?

 

Sunetul este un mediu subestimat pe web. E ciudat, pentru că e primul lucru pe care îl faci la naștere, scoți sunete, sunetele sunt peste tot în jurul nostru. Este o valoare în sine să înregistrezi vocal istoria viitoare a umanității. La fel, e important să oferi oamenilor o modalitate simplă de a arhiva această istorie. Odată ce te gândești la puterea pe care o au sunetele, la emoțiile pe care acestea le stârnesc, îți dai seama că oportunitățile sunt la îndemână.

 

Ascultați mai jos o parte din înregistrarea interviului cu David Noël:

 

 

Acest material face parte din seria “Diferențiază-te și inovează” și este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei și web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 a avut loc pe 7-8 octombrie în București și a adus alături peste 800 de participanți și 40 de vorbitori internaționali. Detalii despre eveniment sunt disponibile pe site-ul conferinței.

Alte articole