Google. I feel inspired!

Omul de Chrome-London, o verigă 2.0 în evoluţia speciilor? Cinci experimente interactive Google încep să şteargă graniţele dintre on şi offline. Se întâmplă 24 de ore din 24, la The Science Museum.

O orchestră digitală colaborativă asigură fundalul sonor al expoziției Web Lab.

 

Muzeele au încetat să fie spații în care trecutul este arhivat pur și simplu și dat la digerat în cocoloașe greu de mestecat nostalgicilor sau escavatorilor de istorie mai mult sau mai puțin recentă. Computerele au invadat muzeele din întreaga lume şi vin la braţ cu tablete instalate tacticos pentru a accesa informații suplimentare despre cutare sau cutare exponat, cu guide book-uri direct accesibile de pe smartphone-uri sau cu instalații interactive care să le facă atractive pentru generația născuților digitali. Un trend pe care Google l-a dus cu un pas mai departe, prin inaugurarea în această vară, la Science Museum din Londra, a unui laborator de experimente Chrome, Web Lab, ce va rămâne deschis până în iunie 2013.

 

2,5 milioane – numărul vizitatorilor online ai experimentului londonez Google, proveniţi din 196 de țări

Das Cloud a fost acolo şi a stat apoi la un pahar de vorbă cu inițiatorul proiectului, Steve Vranakis.

 

Coada la intrarea în Science Museum e numeroasă, însufleţită de o hoardă agitată copii ce-și trag de mânecă părinţii să ajungă mai repede pe tărâmurile tehnomagice ale Google. Impasibili, adulţii butonează în liniște smartphone-uri; mai au puțin de așteptat până să intre în sala imensă.

 

Dincolo de porţi, Web Lab-ul Google te atrage în ispită încă de la prima pagină a broşurii muzeului, dominată de imaginea unui robot ce desenează în nisip conturul unei feţe. E unul dintre cele cinci experimente prin care Google provoacă publicul “să vadă magia web-ului adusă la viață cu ajutorul unor experimente Chrome”.

 

Un tag de carton recuperat la intrare urmează să arhiveze cele cinci experimente la care vizitatorii sunt chemați să ia parte: un proiect colaborativ de creat muzică (Universal Orchestra), o decriptare a locurilor unde sunt depozitate diverse imagini de pe net (Data Tracer), un robot care desenează direct în nisip o poză pe care tocmai ți-a făcut-o (Sketchbots), un Big Brother ce-ți permite să stai cu ochii 24/24 pe acțiunea desfășurată în real time într-un anumit colț de lume (Teleporter), și-un rezumat al creațiilor făcute în întreaga lume cu ajutorul Web Lab (Lab Tag Explorer).

 

Vedeți mai jos o galerie foto cu atmosfera de la Web Lab și detalii despre cele cinci experimente Google.

 

Galerie foto – Web Lab

 

Urmăriți și un video de prezentare pentru Web Lab:

 

 

După ce-am dat o tură pe la Science Museum, am vrut să aflăm care este conceptul Google din spatele Web Lab şi am făcut o vizită la sediul central din Londra al companiei, unde am stat de vorbă cu Steve Vranakis, director de creație în cadrul Google Creative Lab.

 

Steve Vranakis. Foto: blog.tedxathens.com

Cum a apărut ideea pentru un Google Chrome Lab?

 

Ideea era să găsim o modalitate interesantă de a aduce frumusețea, puterea și magia web-ului la viață prin acest browser modern. Printr-o serie de 5 experimente Chrome am reușit să depășim limitele lucrurilor pe care le putem face în mod normal cu un browser. Am explorat diverse teme legate de colaborare, de modul în care circulă informația, de traduceri. Am dorit ca aceste experimente să fie accesibile publicului într-un muzeu, dar totodată să oferim această experiență întregii lumi, online. Este una dintre primele expoziții cu adevărat globale. Asta reflectă foarte fidel relațiile pe care oamenii le au unii cu ceilalți, atât online, cât și offline.

 

Cum ați adunat ideile pentru această expoziție?

 

Am lucrat cu parteneri diferiți. Am colaborat cu o companie de inginerie robotică, denumită Tellart, cu B-Reel, cu o companie de web design, precum și cu o firmă de arhitecți, Universal Design Studio. Am dorit să arătăm că tehnologia ce animă aceste experimente poate să fie foarte accesibilă, umană, jucăușă. Dacă o făceam să arate prea clinică, prea asemănătoare unui laborator științific, ar fi rezultat o tehnologie prea SF și prea înfricoșătoare. Așa că am ales să ne fixăm la granița dintre artă și știință. E mai degrabă o instalație decât un experiement. E foarte estetică și se aseamănă cu un loc de joacă pentru copii.

 

Am văzut mulți copii la muzeu. Ce poți să-mi spui despre audiență?

 

”Este una dintre primele expoziții cu adevărat globale. Asta reflectă foarte fidel relațiile pe care oamenii le au unii cu ceilalți, atât online, cât și offline” – Steve Vranakis, Google Creative Lab

Credem că arătându-le oamenilor lucrurile incredibile ce se pot face pe net, precum și tehnologia din spatele acestor lucruri, le amintim cât de minunat e internetul. Am ales Science Museum pentru că doream să adunăm cât mai mulți oameni și să inspirăm următoarea generație de informaticieni, de dezvoltatori, de ingineri. Să le arătăm lucrurile ce sunt posibile grație internetului. Tocmai de aceea vedeți așa de mulți tineri care vin la această expoziție. Dacă un astfel de lucru ar fi existat în orașul meu când eram mic, nu aș mai fi mers probabil la o școală de arte și design, ci la una de informatică.

 

Am mai avut inițiative asemănătoare, vezi Space Lab, unde ne-am dorit să inspirăm generația următoare de exploratori. La sfârșitul anului trecut am provocat copiii din toată lumea să înscrie un proiect științific într-o competiție, desfășurată pe YouTube. Proiectul câștigător a fost trimis în spațiu pentru a fi pus în aplicare de o echipă de astronauți de pe International Space Station. Am avut 50 de milioane de vizitatori pe site. Există de fiecare dată o miză educațională în toate aceste proiecte pe care le facem.

 

Câți vizitatori ați avut offline și online?

 

Cifrele offline nu le știm cu exactitate. Pe online am avut până în acest moment peste 2,5 milioane de vizitatori din 196 de țări, care au creat peste 2 milioane de portrete Sketchbot, compoziții cu Universal Orchestra, vederi Teleporter și cadre surprinse cu Data Tracer.

 

Este coding-ul următoarea limbă străină obligatorie pentru fiecare dintre noi?

 

Da, iar acest lucru este fantastic. Letonia a introdus coding-ul în programa școlară, ceea ce este fascinant. Copiii mei deja înțeleg limbajul tabletelor. Sunt niște competențe din ce în ce mai căutate. Trăim într-o cultură de tip maker-based. Oamenilor le place să transforme, să hack-uiască. Acest lucru se întâmplă cu Rasberry Pi, precum și cu alte proiecte. Oamenilor nu le place să li se dicteze ce să cumpere de pe raft și cum să folosească anumite lucruri. Le place să manipuleze lucrurile, să le augmenteze, să le modeleze pentru nevoile lor specifice și personale. Asta poți să o faci doar dacă înțelegi inginerie, mecanică, informatică, coding.

Alte articole