Interviu: Leonard Brody

Un vizionar cu multe pălării vorbește despre lucrurile pe care trebuie să le știi înainte de a ți-o pune pe cea de antreprenor.

Leonard Brody

 

E dificil să găsești un singur sertar în care să-l pui pe canadianul Leonard Brody. Pe de o parte a studiat artele, are o echipă de fotbal în Marea Britanie, a fost de două ori nominalizat la premiile Emmy, a scris două cărți și e un vizionar speaker. Dar, în același timp, Brody e un antreprenor din liga mare, a studiat dreptul, e absolventul unui curs de private equity la Harvard și a fost în conducerea Onvia, o companie pe care ulterior bursa a evaluat-o la 240 de milioane de dolari. În 2004 a fondat NowPublic, un proiect de jurnalism participativ în domeniul sportului numit de revista Time unul din primele 50 de site-uri din lume pe care l-a vândut către grupul Anschutz, cel care deține publicația Examiner. Mai recent a înființat în Vancouver un accelerator de startupuri, GrowLab, iar unul dintre startupuri este și SunnyTrail, al românului Octav Druță. Pentru că am vrut să aflăm despre ce va vorbi peste câteva zile la HowToWeb, în București, i-am luat un interviu prin Skype.

 

”Innovation Nation: Canadian Leadership from Java to Jurassic Park”, de Leonard Brody

 

 

 

Ce sfat ai da tinerilor antreprenori, celor care au acum în jur de 20 de ani și vor să-și înceapă propriul business?

 

Sfatul pe care l-aș da nu are nici o legătură cu business-ul. Cred că cel mai important lucru pentru un antreprenor e să aibă obiectivele lui pentru viață extrem de bine fixate și foarte bine aliniate cu cele specifice business-ului pe care vrea să-l construiască. Pentru că cei mai mulți antreprenori încep cu o problemă. Vor spune că sunt foarte pasionați de găsirea unei soluții de … supply chain sau de medicină și vor sări într-o afacere. Problema e că nu s-au gândit suficient la stilul de viață pe care-l vor avea astfel. Nu și-au răspuns la niște întrebări fundamentale. De câți bani am cu adevărat nevoie? Vreau să am copii? Vreau să mă căsătoresc? Cât timp vreau să petrec în avion? Cât timp vreau să petrec făcând alte lucruri? Și astea sunt întrebări foarte importante pentru că dacă nu ai o definiție a modului în care ai vrea să arate viața ta vei ajunge într-o situație în care afacerea ta se va lovi cap în cap cu modul cum vrei să-ți trăiești viața iar asta va avea efecte devastatoare de-a lungul timpului.

”Cel mai important lucru pentru un antreprenor e să aibă obiectivele lui pentru viață extrem de bine fixate”

 

Cred că ăsta e unul din motivele principale care fac ca un startup să eșueze: pentru că antreprenorii nu sunt sinceri cu ei. Dacă te uiți la business-urile imigranților din America de Nord, oameni care se mută aici ca să construiască afaceri, rata de succes e mai mare pentru că dacă îi întrebi de ce o fac vor răspunde că motivația lor e foarte simplă. Vor să-și educe copiii și să le pună un acoperiș deasupra capului. Iar când lucrurile devin dificile, astea sunt două principii importante care-ți dau răspunsul la întrebarea ”de ce o fac?”. Cred că ăsta e sfatul pe care aș fi vrut să-l primesc atunci când m-am apucat: să fiu foarte sincer cu mine cu privire la viața pe care vreau să o duc, la răspunderea pe care pot s-o iau în privința familiei și celorlalte persoane din viața mea, altele decât cele de la muncă, și să încerc să construiesc o afacere care se suprapune corect peste acest stil de viață pe care vreau să-l am.

 

Ai ajutat startupuri să atragă milioane de dolari. Care sunt ingredientele care fac diferența între un startup de succes și unul fără viitor?

 

Din păcate nu e așa ușor să răspunzi. Ca regulă generală, startupurile de succes evoluează în jurul unei echipe. Vrei una cu oameni care sunt dedicați, au mult talent tehnic și de marketing și sunt pasionați și conectați la mediul pe care vor să-l revoluționeze. Pentru mine totul se reduce la echipă.

 

Așa alegi startupurile care intră în programul GrowLab?

 

Avem foarte mulți aplicanți. Ne uităm la echipă în primul rând, dacă au suficient talent tehnic, dacă produsul e bun, dacă timing-ul pentru acel produs e potrivit și apoi facem interviuri directe prin care filtrăm. Alegem 5 startupuri, sperăm că și ele ne vor alege pe noi și off we go.

 

Cât de greu e pentru un antreprenor să facă un exit din compania pe care a fondat-o (el a făcut unul din cele mai mari IPO-uri din internet)?

 

De cele mai multe ori depinde de maturitatea antreprenorului, de câte ori a făcut-o până atunci dar și de câțiva alți factori care nu au vreo legătură cu antreprenorul. Ca, de exemplu, relația cu venture capital, relația cu asociații din companie și sunt multe companii care …una din lecțile pe care le-am învățat ca antreprenor e că, dacă faci simpla matematică și îți pui întrebarea – e mai bine să fiu genul de antreprenor care construiește companii de 10 milioane de unul singur versus genul care are 10% dintr-o companie care are o valoare de 100 de milioane? -, matematica de multe ori nu funcționează așa. Dacă-ți spui ție, vreau să construiesc un startup și valoarea lui să fie de 100 de milioane…De fapt numerele nu contează.

”E mai bine să fiu genul care construiește companii de 10 milioane de unul singur versus genul care are 10% dintr-o companie de 100 de milioane?”

 

Dacă o fac cu foarte puțini bani și fac bootstrapping tinzi să deții o parte mai mare din business decât dacă faci o companie mult mai mare în care deții doar 10% și ajungi să ai aceeași valoare de piață pentru tine. Chestiunea e: merită traseul acesta? Să faci o companie de 100 de milioane sau una de 10 milioane, ajungând la același rezultat? Și răspunsul e că depinde de antreprenor. Depinde de natura și apropierea ta față de acei investitori, dacă ai mai mult bani de la investitori înainte. Exit-urile sunt foarte complexe. De cele mai multe ori, ce se întâmplă într-o vânzare e că o bună parte din bani e rezervată pentru earn-out (profitul investitorilor) și se întâmplă foarte rar ca o companie să-și atingă valoarea de piață și să-și câștige toți banii din vânzare.

 

Ce preferi, 10% dintr-o corporație sau 100% dintr-o companie?

 

Eu prefer varianta companiei în care am 100%. Pentru că, la finalul zilei, sunt foarte multe avantaje în a avea 10% dintr-o mare companie dar mai trebuie și să fii într-un punct al vieții în care trebuie să ai un mindset potrivit pentru a folosi bine această pârghie. Dacă la capătul zilei ceea ce contează e controlul creativ și construirea de valoare, adică valoare financiară pentru tine și familia ta, aș alege a doua variantă. Și asta pentru că am făcut asta deja de câteva ori. Am trecut prin greutățile începuturilor de câteva ori, am construit companii de 100 de milioane sau am încercat să construiesc companii de 100 de milioane și, la sfârșitul zilei, cred că viața noastră e scurtă pe planeta asta și vrei să faci lucruri pe care, creativ, să le poți controla și, eu acum cred că aș alege să ridic (raise) mai puțini bani dar să am mai mult din business. Și mai e un lucru pe care ar trebui să ți-l menționez Bogdan. Să crezi în companii mai mici și să vinzi pentru mai puțin păstrează plaja potențialilor cumpărători mult mai mare. Sunt mult mai puține companii care ar putea să plătească 100 de milioane pentru ceva dar sunt o mulțime de companii care ar putea să plătească 10 milioane. Ăsta e un lucru de ținut minte.

”Everything I Needed to Know About Business … I Learned from a Canadian”, de Leonard Brody

 

Apoi, mai e tendința asta de antreprenori din afara Statelor Unite, în care, că a venit vorba, aș include și Canada, unde vânzarea de companii pentru sume relativ mici de bani e văzută că un defect, ca ceva negativ. Știi replica: ar trebui să construiești o compania de un miliard de dolari. Adevărul e că ăsta e un mit. Numărul de oameni care sunt în stare să construiască o afacere de 1 miliard de dolari e foarte mic. Mai mult, realitatea e că majoritatea țărilor, fie că e vorba de Canada fie că e vorba de România, își datorează succesul construirii de companii mici sau mijlocii. În Canada, de exemplu, 98% dintre canadieni sunt angajați în companii care sunt mai mici de 40 de oameni. Deci, se pare, nu suntem buni la construcția de companii de 1 miliard. Economia se reazămă pe companiile mici și mijlocii care sunt sănătoase și profitabile.

 

Cred că există această mitologie care a fost creată de venture capitaliști că trebuie să construiești companii de un miliard. Dar adevărul e că construirea acestui tip de companii are foarte puțin de a face cu skill-urile tale și are mai mult de a face cu alți factori care sunt foarte greu de controlat.

 

E Canada un bun hub pentru crearea de startupuri?

 

O mulțime de studii au arătat, inclusiv Startup Genome Project, că orașele canadiene erau printre cele mai bune medii pentru construit startupuri. În primul rând oferă un mediu bun antreprenorilor care vin ca imigranți. Avem o istorie în asta, în a-i primi cu o aterizare ușoară pentru ei și acum Canada a anunțat că va lansa o viză de startup pentru Canada așa că vom bate Statele Unite la asta, va fi mult mai ușor pentru oameni să vină în Canada și să-și fondeze aici compania. Avem un foarte bun acces la capital, deopotrivă de la fonduri canadiene și americane. Pe lângă toate astea avem avantaj de costuri din punct de vedere al resurselor umane, cu oameni foarte buni și talentați.

”Viața noastră e scurtă pe planeta asta și vrei să faci lucruri pe care, creativ, să le poți controla”

 

Se spune că dacă vrei să construiești un startup ai cărui posibili clienți sunt din Statele Unite ar trebui să mergi în Sillicon Valley dar dacă publicul tău e unul internațional ai face mai bine să-l construiești în Canada. E ceva adevăr aici?

 

Nu, nu cred că e deloc adevărat. Dacă e o companie cloud-based, care nu necesită livrarea de produse fizice, o poți construi oriunde. Întrebarea e unde vrei să locuiești, unde poți avea o calitate a vieții ridicată, unde vei avea acces la oameni talentați, unde vei avea acces la talentul managerial al unor oameni care au mai construit companii pentru că dacă te uiți la Europa de Est, ai o bază de recrutare cu oameni incredibil de talentați, ai unii din cei mai buni antreprenori, aș spune chiar din lume dar partea care lipsește e că nu ai suficienți antreprenori cu experiență, care au construit afaceri pe care le-au scalat. Această oportunitate există în Statele Unite, sunt acolo oameni care au crescut companii mai mari ca oriunde în lume. În Canada cred că sunt companii care au foarte mulți clienți din Statele Unite dar și din restul lumii. La fel e și în Silicon Valley.

 

De ce companii internet sunt canadienii cei mai mândri?

 

Cred că sunt o mulțime. Acum există companii ca FreshBooks care oferă o soluție de contabilitate în cloud, mai ai desigur HootSuite din Vancouver, mai există PlentyOfFish tot în Vancouver care a devenit cel mai mare site de dating din lume. Și apoi mai sunt foarte multe companii care nu au luat până acum bani, ca de exemplu TinEye. Mai e desigur, Shopify care își are sediul în Ottawa. Avem probabil mai mult de 100 de companii startup care sunt competitive la nivel mondial și au venituri serioase.

”Această eră va fi văzută istoric ca fiind cea mai importantă perioadă a modernității în istoria umanității.”
Despre ce vei vorbi la How To Web în România?

Cred că dat fiind faptul că probabil foarte mulți oameni vor vorbi despre antreprenoriat, lucrul despre care o să vorbesc cele 30 de minute va fi în principal despre faptul că motivul pentru care e important să înveți să vinzi pe internet e faptul că, în ultimii 15 ani comportamentul oamenilor s-a schimbat foarte mult. Ne-am dezvoltat aceste personalități online care sunt, ca și comportament, destul de diferite de cele din viața reală. Iar atunci când cumperi de pe un site de ecommerce, comportamentul tău e foarte diferit decât atunci când cumperi de la un magazin fizic. Învățăm din ce în ce mai mult despre aceste schimbări de comportament. Felul cum acționăm între identitățile acestea ale noastre, cea fizică și cea digitală. E prea devreme să spunem că ne-am dat seama care sunt modificările dar e important pentru antreprenorii digitali să se gândească serios cine le sunt clienții, oamenii cu care vorbesc, care e identitatea reală a clientului. Ne oferă mai multă încredere nouă decât ar oferi unui magazin fizic? Sunt mai sensibili la sfaturi din partea unor necunoscuți decât ar fi în viața reală? Voi vorbi mult despre schimbările de comportament din ultimii 15 ani.

 

 

Cum crezi că vor privi istoricii din viitor perioada pe care o traversăm acum?

 

Ăsta e chiar unul din lucrurile pe care o să le discut la How To Web. Dacă faci fast forward 200 de ani crezi că vei vedea că această perioadă, era pixelată dintre nașterea internetului comercial de la sfârșitul anilor 90 până la perioada de acum, cred că vei vedea că această eră va fi văzută istoric ca fiind cea mai importantă perioadă a modernității în istoria umanității. Cred că va face revoluția industrială să pară o chestiune minoră. Cred că vom vedea în următoarea decadă, întreaga planetă cu toate instituțiile printre care trăim și care au fost date de revoluția industrială, toate acestea vor fi puse greu la încercare, rescrise și reconstruite de la rădăcină.

Aș susține că această perioadă e una din cele mai- dacă nu chiar cea mai – , transformatoare perioade din istoria umanității.

 

Oamenii își iau acum riscuri mai mari decât o făceau înainte sau dimpotrivă?

 

Da, cred că oamenii își iau mai multe riscuri și cred că oamenii realizează că vechea paradigmă, cu siguranță valabilă în America de Nord și n-am vreun motiv să cred că în Europa Centrală și de Est e altfel, vechea paradigmă era că ai o carieră așa că ajungi un specialist în ceva și îți iei un job, lucrai în acea carieră 40 de ani după care te pensionai în colțișorul tău și îți trăiai viața. Cred că acel model s-a schimbat foarte mult pentru tot felul de motive. Cred că e chiar de nedorit acum pentru tânăra generație să gândească faptul că viața lor începe după ce se pensionează. Cred că acesta e un concept foarte neplăcut pentru cei mai mulți tineri. Dar mai cred că adevărul este că din ce în ce mai mulți tineri își iau riscuri mai mari de foarte devreme în viața lor și sunt dispuși să-și trăiască viața ca o serie de proiecte, fiecare cu diverse grade de risc. Așa că nu e vreun dubiu că oamenii fac mai multe, devin mai independenți, mai puțin dependenți de bani decât înainte și oamenii în general trăiesc cu mai puțin, își iau riscuri mai mari pentru a face lucruri mai mari.

 

 

Acest interviu face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi a fost realizat împreună cu Irina Nicoleta Scarlat de la How to Web, unul din cele mai importante evenimente dedicate tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei http://howtoweb.co

 

 

Alte articole