Interviu: Daniela Neumann, RocketInternet

Pământul e plat pentru Daniela Neumann: a schimbat 4 țări în ultimii 7 ani lucrând pentru XING, LinkedIn-ul european, sau la propria aventură antreprenorială, un business social. Acum lucrează din Berlin, ca manager de produs pentru Rocket Internet, compania supranumită ”fabrica de startup-uri” a Europei. Ne-a răspuns la câteva întrebări în avanpremiera conferinței How To Web, unde este speaker.

Daniela Neumann

 

De care dintre produsele Rocket Internet te ocupi şi care e activitatea ta acolo?

Payleven este unul dintre startupurile Rocket care s-a lansat la începutul acestui an şi are deja în spate o investiţie de zeci de milioane de euro. Rolul meu de product team leader este  dezvoltarea produsului web în cele 6 ţări şi lansarea pe noi pieţe.

Payleven este o aplicaţie web, iOS şi Android care se adreasează tuturor comercianţilor dn sectorul de servicii, facilitând acceptarea de plăţi online rapid, cu comision foarte mic şi maximă securitate pe pieţele din UK, Germania, Olanda, Polonia, Italia şi Brazilia.

 

Ce înseamnă product management? Toţi cei care lansează un start-up trebuie să fie product manageri? Care e diferenţa dintre un product manager bun şi unul slab?

”Din păcate cele mai multe startup-uri se lansează plecând de la premisa că ideea va funcţiona.”

Product management este arta de a dezvolta un produs care reuşeşte să atragă, să entuziasmeze şi să reţină milioane de utilizatori. Dacă vrei să lansezi un startup trebuie să ai o percepţie bună asupra realităţii: ce necesitate reală există pe piaţă sau ce problemă rezolvă ideea ta, cum va fi utilizat produsul şi de către cine, cum se va autosusţine pe piaţă o dată ce a fost lansat, şi altele.

Din păcate cele mai multe startup-uri se lansează plecând de la premisa că ideea va funcţiona, iar fondatorii încep prin a crea un website. Este o premisă greşită şi care rezultă în majoritatea cazurilor în multă muncă şi rezultate dezamăgitoare. Abordarea corectă ar fi să descoperi o problemă reală (şi nu să inventezi o problemă) şi să cunoşti utilizatorii cărora urmează să le oferi soluţia. Următorul pas este să defineşti o aplicaţie minimă care reflectă partea esenţială, centrală a produsului; aceasta trebuie lansată şi trebuie să fie supusă testului de accept cu consumatorii. Acesta este prima etapă către validarea conceptului.

Un bun product manager este cel care reuşeşte să propună o soluţie care rezolvă o problemă reală pentru un grup de consumatori bine identificat şi care împreună cu o echipă reuşeşte să transforme ideea într-un produs viabil.

 

Eşti avocatul ideii sau al execuţiei? Ce e mai important acum într-o perioadă de transformări în societate?

Există idei şi idei. Sunt adepta unei idei care vinde, care răspunde unei necesităţi reale, care a fost validată de piaţă. Apoi urmează execuţia şi aici vorbim de persoane super motivate, cu multă energie, care motivează prin atitudinea lor, dornici să înveţe, să se autodepăşească. Acestea sunt profilurile care reuşesc.

Se spune că ideile sunt ieftine. Să alegi o idee dintre multe altele şi să o validezi este un proces complicat. Este şi mai greu să te opreşti şi să schimbi abordarea atunci când îţi dai seama că prima încercare nu a funcţionat.

O idee excepţională, o oportunitate pe piaţă, un partener sau un investitor interesat nu înseamnă nimic atât timp cât nu poţi dovedi că ideea respectivă se materializează şi creşte. Eu cred că reuşita la nivel personal sau în cadrul unui startup (şi chiar la nivel mai general de micro şi macro grup) înseamnă să ai o idee care vinde şi să perseverezi în a căuta, atrage şi utiliza resursele şi mijloacele necesare pentru a o realiza. O singură idee excelentă are nevoie de sute de ore de muncă, disciplină şi perseverenţă pentru a reuşi.

 

Dă-ne un exemplu de decizie pe care ai luat-o în ultima vreme şi care a fost logica din spatele ei?

Acum doi ani eram în Barcelona şi am decis să renunţ la un job foarte comfortabil şi să mă lansez într-o aventură nebunească la Londra. Împreună cu două fete am înfiinţat şi pus în mişcare un startup care susţinea cauze umanitare şi obţinea donaţii din toată lumea prin intermediul jocurilor online. Motivaţia a fost pe de o parte aventura de a realiza ceva nou, iar pe de altă parte ideea inovativă şi cu mult potenţial pe pieţele din UK, US, sau Japonia. A meritat încercarea.

Acum câteva luni am fost recrutată de Rocket Internet, cea mai agresivă fabrică de startup-uri din Europa. Am fost onorată de propunerea lor şi am acceptat imediat. Pnetru mine înseamnă o dezvoltare incredibilă de produse pentru o serie de startup-uri cu activităţi foarte diferite şi localizate pentru consumatorii din Asia, Europa sau Africa.

 

Ce carte / cărţi ai recomanda cuiva interesat de product management?

”Berlinul are ceva din aerul şi cultura subversivă a anilor `60 în San Francisco”

Inspired – Marty Cagan

Lean Start-up – Eric Ries

Don¨t make me think – Steve Krug

Venute Deals – Brad Feld

Unleashing the idea virus – Seth Godin

 

De ce ai plecat din România? Există ceva ce te-ar putea face să te întorci?

Am plecat pentru că mi-am dorit aventura cunoaşterii, să explorez ce pare dificil, să îmi demonstrez că nimic nu este prea greu. Probabil că m-aş întoarce dacă România ar redeveni ceea ce se spune că era înainte de perioada comunistă: o Românie civilizată, cu oameni educaţi, cu o clasă politică ce oferă susţinere morală pentru a reuşi în plan economic, o Românie unde talentului şi creativităţii (care nu ne-au lipsit niciodată) li se adaugă o porţie sănătoasă de educaţie antreprenorială, unde sistemul educaţional rămâne doar 30% teoretic şi restul practic, real, ancorat în realitate şi care pregăteşte studenţii pentru viaţă.

 

Se spune că Berlinul e Silicon Valley-ul Europei? Chiar aşa e? De ce Berlin?

Berlinul a preluat titlul de noul Silicon Valley datorită unui mix de factori ecnomici şi geografici: este în centrul Europei şi în proximitatea unui cluster imens de talent din ţările din Europa Centrală și de Est, raportul calitate – preţ este net superior Londrei, este foarte internaţional, tânăr, tolerant şi are ceva din aerul şi cultura subversivă a anilor `60 în San Francisco. În ultimii 2 ani Berlin s-a remarcat şi diferenţiat de Londra prin numărul de startup-uri, incubatoare, spaţii de co-working la preţuri foarte accesibile, programe şi facilităţi pentru antreprenori.

 

 

 

Acest material face parte din seria „Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, unul din cele mai importante evenimente dedicate tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei http://howtoweb.co

 

Alte articole