Le Windows 8

Versiunea finală a Windows 8 și-a făcut într-un târziu debutul oficial: totul e nou și nimic nu era neștiut de presă. În paralel cu lansarea din New York, Microsoft a ales și alte orașe strategice printre care și Parisul, unde am fost să vedem pe viu lansarea.

Windows 8

 

Probabil că Microsoft a fost mult chinuit de ceea ce e numit ”dilema inovatorului”. Potrivit cărții lui Clayton Christensen companiile pot face totul corect și tot își vor pierde supremația dacă nu știu când să renunțe la vechi modele de produse sau practici. Dacă schimbi ceva, riști să pierzi clienții de azi. Dacă nu schimbi totul, riști să nu mai existe un mâine. Microsoft a ales a doua variantă.

 

La 17 ani de la lansarea primului Windows, Microsoft încearcă să demonstreze că poate reintra în cursă. Pe atunci nu erau nici tablete, nici smartophone-uri, nici alte sisteme mobile. Acum, Microsoft vrea să atace pe toate planurile. Arma îndelung așteptată se numește Windows 8.

 

În jur de 30 de jurnaliști europeni și încă 200 din Hexagon au fost chemați ieri seară la lansarea europeană a noului sistem de operare semnat de Microsoft de pe  malul Senei, la Palais Tokyo, clădire în care este găzduit și Muzeul de Artă Modernă al Parisului. Alegerea nu e deloc întâmplătoare: Microsoft a pus mult accent pe design în noua versiune de Windows. Toate produsele companiei sunt sau vor fi îmbrăcate într-o interfața vizuală unitară numită inițial Metro UI și, ulterior unui proces cu un retailer german, Modern UI. Ca paranteză, și Google a fost nevoit până anul acesta să țină denumirea de Gmail în afara Germaniei datorită unui neamț care înregistrase un brand cu același nume.

 

Că Microsoft vrea să intre într-o zodie <artsy> stă dovadă chiar efortul parizian de a pune la un loc o gașcă de artiști francezi să se joace cu nou lansatul univers “huit” într-un spațiu mustind de creativitate.

Microsoft vrea să intre într-o zodie <artsy> odată cu lansarea noului sistem de operare, Windows 8

 

                                                                                                                                             Galerie foto – lansare Windows 8

 

Într-o sală mare cu vedere la Sena, jurnaliștii au fost dublați, la scurt timp de la keynote-ul dedicat lor, de tinerii “branchés” ai Orașului Luminii, așa cum spunea Laure, o jurnalistă franceză venită la lansare. Se anunța o ploaie de concepte artistice în jurul Windows 8, pe care crema capitalei franceze nu trebuia să o rateze. 35 de artiști francezi, arhitecți, pictori, muzicieni, street-artiști, chiar și un grand chef de cuisine, s-au jucat cu noul Windows în tot soiul de experimente, unele mai post-moderne decât altele.

 

Evenimentul ține două săptămâni, pentru că Microsoft vrea să se asigure că tot Parisul află despre ce știe să facă al lor 8. Efortul de la Paris face, de altfel, parte dintr-o campanie globală de marketing pentru Windows 8, pentru care Microsoft va plăti, estimează revista americană Forbes, mai mult de 1,5 miliarde de dolari. Asistăm astfel la cea mai mare lansare de produs din istoria industriei IT. Ca termen de comparație, se estimează că pentru lansarea Windows 95, Microsoft a scos din buzunar 200 milioane de dolari.

 

Jean-Philippe Courtois, președinte Microsoft International, are nas pentru publicul acesta francez, doar e unul de-al lor. Urcat pe scenă, Courtois a vorbit ba-n franceză, ba-n engleză celor adunați: “De ce Paris și de ce Windows 8? Pentru că sunt parizian prin adopție, am petrecut aproape jumătate din viață aici. Pe de altă parte, Parisul este în continuare recunoscut ca unul dintre centrele cele mai reprezentative din punct de vedere artistic, al design-ului, al modei”.

 

Pedagogia touch-ului

 

În afara reprezentațiilor cultural-artistice à la Windows 8, devoratorii de tehnologie au avut la dispoziție și device-uri pe care rulează noul sistem, de la notebook-uri, la all-in-one desktops, la tablete convertible sau PC-uri hibride. Atingerea și senzațiile aferente sunt parte esențială din experiența noului Windows, așa că era musai să existe și o cohortă de astfel de device-uri. Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo, Samsung, Sony și Toshiba și-au etalat în total vreo 20 de produsele compatibile.

 

Tabletele Surface au fost, în schimb, cele mai scumpe la vedere, deși ele trebuiau să fie practic vedetele serii. Cele 2-3 exemplare, dintre care unul prezentat și presei, nu prea au ajuns pe mâna jurnaliștilor, darămite a publicului, care au trebuit să se mulțumească cu restul produselor tactile cu Windows 8, cunoscute deja de către cei mai mulți. Surface este tableta 100% Microsoft, fiind concepută cap-coadă de compania din Redmond. Este răspunsul Microsoft la iPad și are șanse în luptă: e construită din materiale solide, e puternică și are un design atractiv. Vine cu tastatură opțională și cu Windows RT pe ea. Ecranul este de 10,6 inch, așa că pusă în comparație cu noul iPad îți dai seama că Microsoft are o altă viziune despre dimensiunea tabletelor.

 

Că suntem la capitolul tactil, am observat că noile reguli pentru atins ecranele senzitive nu sunt substanțial diferite de cele de la tabletele cu iOS sau Android. De îndată ce intri în interfața Windows 8, te lovește din prima lipsa consacratului “Start” din stânga jos, care făcea legea de prin 1995 pe Windows-uri. În locul ei te întâmpină Metro, interfața cu fundal uniform pe toate computerele de-acum înainte. Poate fi “măturată” de la sânga la dreapta, cu mouse-ul pe un PC sau cu degetul pe o tabletă. Utilizatorii de Iphone și iPad știu exact la ce mă refer.

 

Cu toate astea, nu toți văd o adopție ușoară pentru Windows 8, în special printre utilizatorii de PC trecuți de o anumită vârstă, care nu au experiența touch de pe tablete sau smartphone-uri. “Cred că va fi nevoie de puțină pedagogie cu aceștia”, spune un tânăr, care a urmărit pas cu pas evoluția Windows 8.

 

Sabrine Buquoy, Consumer Marketing Manager at Microsoft France, este însă de părere că procesul de învățare se va face destul de rapid: “Cei tineri îi vor învăța pe cei mai în vârstă. Așa s-a întâmplat și cu MSN Messenger la lansare, cei mai pricepuți i-au învățat pe cei mai puțin pricepuți”.

 

De azi și în România

 

În România, Windows 8 poate fi cumpărat începând de astăzi din magazinele de retail locale și, în cazul companiilor, de la partenerii comerciali. Alături de România, Windows 8 este disponibil în peste 140 de piețe și în 37 de limbi, în versiunile Windows 8 și Windows 8 Pro. Versiunea dedicată companiilor mari poartă numele Windows 8 Enteprise.

 

Vechii clienți Windows pot face totodată upgrade PC-urilor din dotare. Până la sfârșitul lui ianuarie 2013, consumatorii care utilizează Windows XP, Windows Vista sau Windows 7 pot achiziționa Windows 8 Pro Upgrade la prețul de 59,99 euro.

 

PC-ul rămâne baza

 

Nici nu s-a lansat bine că analiștii au început deja să pună pariurile. Cei de la Forrester sunt de părere că Windows 8 nu va însemna o revoluție Microsoft decât cel mult în zona de PC-uri. Analistul Frank Gillett de la Forrester Research crede că Windows 8 va păstra relavanța Microsoft pe piața de PC-uri, dar că în zona de tablete nu va reuși mai mult de un loc doi, în timp ce la smartphone-uri va ocupa doar un îndepărtat loc trei. În 2016, prevede analistul, Microsoft va deține în continuare 90% din piața de PC-uri, 27% din cea de tablete și abia 14% din cea de smartphone-uri. Bursa americană Nasdaq nu a văzut ceva nou odată cu lansarea oficială. Cotația acțiunilor a rămas aproape neschimbată.

 

C’est ça!

Alte articole