Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţia săptămânii ne vorbeşte din Rusia, via WebRTC.

WebRTC, noua senzație din telecom.

 

Vă propun de data asta un text despre Web Real-Time Communication (WebRTC), scris de invitatul meu Alexey Aylarov, CEO şi co-fondator al startupului rusesc Zingaya. Îl puteţi găsi pe Twitter şi Google+.

 

Cei mai mulţi dintre noi folosim şi azi serviciile, să le spunem, tradiţionale de telefonie. Desigur, în ultimii 10 ani, o grămadă de oameni au început să sune via VoIP, iar protocoale şi servicii precum SIP sau Skype au contribuit decisiv la creşterea numărului de utilizatori VoIP din toate colţurile lumii.

 

Numai că, în cazul VoIP, lucrurile nu se limitează doar la partea de software. În calitate de simplu utilizator ai nevoie de o conecţiune cu o lăţime generoasă de bandă, dar şi de un echipament minimal, iar microfonul e primul care îmi vine acum în minte. Pe măsură ce reţelele au evoluat, conexiunile broadband au devenit accesibile şi utilizatorilor de reţele de telefonie mobilă de generaţie nouă. Gadgeturile au evoluat la rândul lor. Am văzut mai întâi cum laptopurile au surclasat segmentul desktop, pentru ca mai nou piaţa tabletelor şi a smartphone-urilor să anunţe lună de lună noi şi noi recorduri de vânzări.

 

Iar între toate aceste deviceuri există o punte de legătură extrem de importantă – microfoanele built-in şi conexiunile rapide la internetul de mare viteză. Datorită evoluției industriei de microcipuri, cele mai recente smartphone-uri (cum ar fi iPhone5) au o putere de procesare comparabilă cu cea a unor supercalculatoare de începuturile industriei, astfel încât codarea şi decodarea semnalului video/audio e floare la ureche, chiar şi în format HD.

”Imaginaţi-vă miliarde de gadgeturi transformate automat în telefoane VoIP. Acesta e viitorul imediat” – Alexey Aylarov, Zingaya

 

Puse cap la cap, toate acestea sunt fundamentul pentru următorul mare pas al industriei telecomunicaţiilor.

 

Tehnologiile VoIP pot deveni complicate atunci când vine vorba despre implementarea codecurilor audio/video, licenţe sau procesul de standardizare a noilor idei pe care industria încearcă acum să le adopte. Pentru a înţelege mai bine raportul de forţe dintre dezvoltatorii VoIP cu experienţă şi cei web de aceeaşi clasă, i-am putea compara pe cei dintâi cu populaţia Luxemburgului, iar pe ceilalţi cu cea a Chinei. Şi lucrurile au stat astfel multă vreme, până când Google a decis să cumpere Global IP Solutions (GIPS), pentru a da apoi startul proiectului WebRTC.

 

În universul VoIP, aplicaţiile-client (Skype, YM, Google Talk etc) sunt cunoscute sub numele generic de User Agent (UA). Cum SIP este un standard open-source, există o gramdă de UA pentru reţelele specifice. În funcţiile de nevoile individuale, companii diferite au dezvoltat aplicaţii diferite – unele au folosit protocoale şi standarde open-source, iar altele nu. Aşa cum s-a întâmplat şi în cazul codecurile audio/video. Am ajuns în cele din urmă să avem o grămadă de aplicaţii diferite, multe dintre ele incompatibile unele cu altele.

 

Odată cu WebRTC, Google a venit cu o idee extrem de interesantă: integrarea UA în browserul web. Există tone de aplicaţii dedicate, dar browserelor încă le lipseşte capabilitatea built-in de comunicare video/audio în timp real, în baza şi prin intermediul unor standarde şi tehnologii open-source. Sunt o mulţime de furnizori pe piaţa browserelor, dar principalii actori rămân Google (Chrome), Mozilla (Firefox) şi Microsoft (Internet Explorer).

 

Odată ce au înţeles cât de greu ar fi să le solicite dezvoltatorilor să implementeze WebRTC în browserele lor, după specificaţii exclusiv Google, cei de la Google au pus bazele unui grup de lucru pentru standardizarea WebRTC. A fost o decizie inspirată, iar grupului i s-au alăturat, printre mulţi alţii, Mozilla, Microsoft (via Skype), Cisco, Ericsson, Opera sau Huawei.

 

Dar ce vom putea face odată ce WebRTC va deveni în sfârşit parte integrantă a browserelor noastre? Vom putea telefona direct din browser, fără downloaduri sau instalări de terţe programe. Iar asta va include convorbiri audio/video între browsere diferite, apeluri către numere tradiţionale de telefonie sau diferite soluţii VoIP etc. Imaginaţi-vă miliarde de gadgeturi transformate automat în telefoane VoIp. Acesta e viitorul imediat.

 

În loc să creeze o aplicaţie nativă pentru fiecare platformă în parte, dezvoltatorii vor veni cu aplicaţii web cu aceeaşi funcţionalitate, pe care utilizatorii le vor putea rula direct de browsere, de pe orice device. Şi nu va trebui să fii un guru VoIP să poţi face asta. Toate procesele vor fi implementate pentru utilizatori de dezvoltatorul browserului. Ce ziceţi de asta?

 

Nu mai există nici o îndoială că WebRTC va fi parte integrantă a browserelor de îndată ce standardele vor fi adoptate şi implementate de cei direct implicaţi. Tehnologiile utile şi uşor de folosit sunt adoptate repede de către consumatori, iar WebRTC a apărut exact la momentul potrivit: oamenii, aparatura şi reţelele sunt pregătite pentru schimbările pe care această tehnologie le poate aduce.

 

Mingea este acum în terenul celor din grupul WebRTC, dar e puţin probabil să vedem o implementare a proiectului într-o versiune finală a unui browser înainte de adoptarea standardelor. Dacă e să mă întrebaţi pe mine, cel mai probabil în trimestrul al doilea al lui 2013.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole