How to Do How to Web

Nu puţine sunt întrebările la care dezvoltatorii români de software așteaptă răspunsuri la conferința “How to Web” din noiembrie. Întrebarea Das Cloud pentru organizatori are deja un răspuns numai bun de arhivat în Evernote. Cum îl aduci pe CEO-ul Phil Libin ca speaker la București?

 

Realitatea bate de această dată imaginaţia – dacă utilizatorii Evernote ar forma o țară, Evernotia ar fi de două ori mai mare decât România. În schimb, dacă ar fi să alegi cel mai mare dintre startupurile fondate de români în ultimii patru ani (uşor de spus, greu de făcut), de la ediţia de debut a “How to Web”, acesta ar fi un Vatican al segmentului – dimensiunea primează acum în faţa simbolisticii!

 

Totuşi, dacă e să privim comparaţia din urmă şi dintr-o altfel de perspectivă, influența României în scena I(n)T-ernațională e mai mare decât s-ar putea crede la o primă şi profană vedere. E adevărat, produsele software românești utilizate la scară largă pot fi numărate pe degetele de la o mână. Dar cei 60.000 de angajați români care lucrează în industria software sunt o castă cu valenţe aproape religioase; o castă al cărei impact e indirect şi, tocmai de aceea, greu de definit şi cuantificat. Scriu linii de cod care ajung să fie feature-uri în produse software ale unor companii străine sau testează și rescriu parte a acestor produse. Nu i se spune religie, softwareism sau itism, ci outsourcing, și e un curent foarte popular printre programatorii români. Numai anul trecut, 90% din exporturile românești de IT&C au venit din outsourcing în 2011, arată cifrele Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS).

 

Dar care mai este preţul credinţei în ziua de azi?

 

În timpul conferinţei de presă în care a anunțat “How To Web”, Bogdan Iordache, organizatorul evenimentului, a făcut o comparație între o firmă oarecare cu 40 de programatori care fac outsourcing și Evernote, o companie cu același număr de programatori, dar care dezvoltă un produs propriu. La un barem de 50 de euro/ora de programare, prețul mediu cerut celor care apelează la firme de outsourcing, o firmă cu 40 de programatori ar putea genera într-un an venituri de 7,7 milioane de euro şi s-ar putea vinde cu aproximativ 20 de milioane de euro. Cu același număr de programatori, Evernote a atras în luna mai o finanțare de 70 de milioane de dolari, investiţie ce a ridicat valoarea estimată a companiei la un miliard de dolari.

0,5 miliarde USD – la atât s-a ridicat exportul românesc de produse IT&C în 2011

 

Din această perspectivă, “How To Web” ar putea fi privită ca o conferință pentru cei care au o altă credinţă, o conferinţă a celor care vor să facă produse, și nu să exporte servicii. Das Cloud a discutat cu Bogdan Iordache despre cum se construiește un astfel de eveniment.

 

Poate cel mai important lucru este să participi la multe conferințe din alte țări. Bogdan Iordache ar putea să devină oricând un ghid al celor mai importante evenimente din Europa. Recomandă Le Web-ul francez, un fel de Sfântul Graal al listei, The Next Web, Tech Forward, Dublin Web Summit – ”care a crescut foarte mult” -, European Pirate Summit din Koln, Balkan Venture Forum din Macedonia, Tech Open Air Berlin și recentul Pioneers din Austria.

 

Iar începutul propriu-zis e stabilirea unei structuri a evenimentului. De la (scurta) teorie la practică, una dintre noutățile ediției 2012 este organizarea Startup Spotlight, un concurs de startupuri ai căror câștigători vor primi premii în bani și sprijinul unor antreprenori mai versați.

 

În funcție de structură, continuă Iordache, se schiţează lista vorbitorilor principali, aşa numiţii keynote speakers, iar atracţia ediţiei de anul acesta e, indiscutabil, Phil Libin, CEO-ul Evernote. Omul la care Bogdan Iordache a ajuns printr-un tertip. Concret, i-a trimis o invitație prin intermediul lui Gabriel Coarnă, programatorul român ajuns la Evernote după ce Libin a cumpărat aplicaţia dezvoltată de acesta, Clearly.

”Nu vine nimeni în România din două mailuri”, Bogdan Iordache, How To Web

 

Când Libin a ieșit din birou a văzut că o parte a angajaților săi purtau tricouri cu invitația How To Web, împărțite în prealabil de același Gabriel Coarnă. Drumul către acceptul final a fost netezit de o altă româncă de la Evernote, Cristina Riesen, Director of Market Development Europa.

 

”Nu vine nimeni în România din două mailuri”, explică Iordache, adăugând că pentru unii speakeri trebuie să vorbești chiar și cu un an înainte. Iar dincolo de tehno-notorietatea lor, alegerea finală e serios influenţată de abilitatea lor de a vorbi în public. ”Sunt multe firme care merg foarte bine, dar au reprezentanți în zona publică care sunt destul de slabi ca și nivel oratoric, și energie și informații pe care le transmit”.

 

Odată conturată lista vorbitorilor principali, construcția unui eveniment continuă cu asigurarea bugetului, prin identificarea unor sponsori. După care se trece la partea de logistică: alegerea locului de desfășurare, închirierea echipamentelor audio-video, a scenei etc etc. Anul acesta, totul se termină pentru How To Web la 8 noiembrie, când începe şi munca pentru ediția 2013. Cu un precedent Phil “Evernote” Libin, presiunea pentru găsirea unui nou keynote speaker va fi pe măsură. De urmărit şi arhivat tertipul de anul viitor.

Alte articole