Das Startup

Dacă e marţi, nu mai e Belgia, ci Europa de Est. Cel puţin atunci când este vorba despre startup-uri online. Atracţia săptămânii vine din Rusia şi e la mare modă.

Matrioşka Fashion

 

Cam asta se întâmplă când te ocupi de alte lucruri decât de blogging. Laşi totul pentru o zi şi ceva mare de tot vine peste tine. Fără să mai pierdem nici măcar un minut, LaModa, retailerul rus online de fashion susţinut de Rocket Internet a atras o finanţare masivă de la JP Morgan, şi deşi detaliile nu au fost făcute publice, se speculează că valoarea acesteia s-ar situa undeva între 40 şi 80 de milioane, da!, 80 de milioane de dolari.

 

Izbitor de asemănător cu leaderul german al retailului online de fashion Zalando, LaModa a fost lansat anul trecut de consultantul şi investitorul olandez Bas “Digital Dutchman of Russia” Godska, pe lista sa de clienţi aflându-se şi KupiVIP, clubul privat rus de shopping cu peste 200.000 de membri înregistraţi, în care s-au investit doar anul acesta 38 de milioane de dolari, dintr-un total de peste 100 de milioane de la lansarea sa din octombrie 2008.

 

Pentru o imagine de ansamblu a ceea ce înseamnă retailul online rus de fashion, să mai spunem că, numai în 2011, fonduri precum ru-Net, Index Ventures, Alpha Associates au investit peste 100 de milioane de dolari în liderul pieţei locale, Ozon, în vreme ce alte 75 de milioane de dolari de la Accel au mers spre versiunea .ru a Craigslist, Avito, din câte se pare pentru a-l transforma într-un eBay al Rusiei. Cu vânzări de 232 de milioane de dolari în 2011, Ozon a preluat la începutul lunii februarie a acestui an retailerul de pantofi şi accesorii Sapato, pentru o sumă care nu a fost făcută publică. Lansat în iunie 2010, Sapato are peste 200.000 de vizitatori zilnici şi a fost beneficiarul unor investiţii de peste 20 de milioane de dolari.

 

40-80 mil. USD
La atât s-ar ridica, potrivit unor surse independente, valoarea investiţiei JP Morgan în retailerul rus de fashion LaModa

 

Cu o astfel de concurenţă, LaModa îşi pregăteşte acum extinderea în ţările Содружество Независимых Государств (CSI). Compania are în momentul de faţă 800 de angajaţi şi vinde peste 500.000 de produse sub 700 de branduri.

 

Tot în Rusia şi tot într-un domeniu la modă, al educaţiei, Runa Capital a investit 5 milioane de dolari în Dnevnik.ru, o reţea socială educaţională pentru elevi, părinţi, profesori şi administratori de şcoli. Până în momentul de faţă, Dnevnik.ru este punctul de legătură între 21.000 de şcoli din Rusia, dintr-un total de 54.000 inventariate de Wikipedia, şi alte 10.000 din Ucraina; iar numărul lor ar putea creşte în condiţiile în care ministerul rus al Educaţiei a luat decizia introducerii de anul viitor a ziarelor electronice în şcoli, o funcţionalitate oferită la liber de Dnevnik.ru. Şi pentru că tot am ajuns la cifre, portalul e vizitat de 2,4 milioane de elevi, 337.000 de profesori şi peste un milion de părinţi, la o medie zilnică de 265.000 de vizitatori, ce petrec aproximativ 8 minute pe site.

 

Încă în faza în care mai caută metodele de monetizare ale acestui trafic, Dnevnik.ru a generat deja venituri de câteva milioane de dolari. Fondată în 2009 după modelul de learning management folosit de Universitatea Columbia, pe care fondatorul Gabriel Levi a absolvit-o în 2004, a mai atras în 2011 o investiţie de 1,7 milioane de dolari, de la Prostor Capital.

 

Între timp:

 

Că tot se apropie de final sezonul vacanţelor, portalul rus de turism OneTwoTrip a atras 9 milioane de dolari de la Phenomen Ventures. Fondatorul său, Peter Kutis, e mai pus bazele site-ului de rezervări de bilete de avion AnywayAnyday, cu venituri de aproape 200 de milioane de dolari în 2011.

 

Ucrainienii de la TA Venture au investit o sumă rămasă confidenţială în portalul de shopping de lejerie personalizată AdoreMe. Algoritmul de funcţionare e cel al unor chestionare pe care utilizatorii le completează pentru a primi recomandări în funcţie de anumite criterii.

 

Un nou fond de investiţii de risc vine din Armenia şi pune la bătaie 40 de milioane de dolari, pe care ar urma să-i investească în companii IT&C din Georgia, Armania şi Azerbaijan.
Infogr.am, serviciul letonian interactiv de infografice a anunţat lansarea unei noi versiuni; web based tool, serviciul a fost folosit până acum de peste 90.000 de utilzatori.

 

Analist independent şi colaborator permanent TechCrunch și Das Cloud, Natasha Starkell s-a specializat pe segmentul start-up-urilor din Estul Europei. Este născută în Rusia, dar locuiește în Germania, unde conduce GoalEurope, firma sa de consultanță. Pe Twitter o poți urmări la @natashastarkell.

Alte articole