Milionarul din afara ecosistemului Windows

Ce site românesc cu IP de Sibiu atrage în fiecare lună peste 10 milioane de utilizatori din întreaga lume? Răspunsul atent detaliat într-un Das Interviu “rara avis” cu Lucian Todea, fondatorul Soft32, un portal de dowload de software cu o cifră de afaceri estimată anul acesta la 9-10 milioane de dolari.

Browserul Netscape era unul dintre primele programe descărcate acum aproape 10 ani, când Lucian Todea a dat drumul afacerii Soft32.com.

 

Într-o Românie în care pirateria de software înregistra anul trecut o rată de 63%, echivalentul a 207 milioane de dolari, un business local reușește să facă profit cu un portal de dowload legal de aplicaţii pentru Windows, OSX sau platforme mobile. Se întâmplă la Hermannstadt, orașul business-urile online românești de milionare de dolari ce trec aproape neobservate pe radarul atenției publice naționale (vezi KeepCalling, despre care Das Cloud a scris săptămâna trecută).

 

Antreprenorul săptămânii, Lucian Todea, tânărul sibian care a început cu un portal dedicat piaței locale – softrom.ro -, i-a schimbat apoi numele în Soft32.com şi l-a dus pe locul trei în SUA ca număr de vizitatori.

 

Acum în vârstă de 32 de ani, Todea se amuză de coincidența cu cifra din URL-ul companiei, însă nu e neapărat dornic să facă tam-tam în jurul afacerii sale. Până la întâlnirea cu Das Cloud, a dat anul acesta un singur interviu presei din România, şi acela telefonic. Vorbește circumspect și se opintește în fața cifrelor pe care i le cer. Mărturiseşte pe un ton prevăzător că, după ultima sa discuţie cu “Ziarul Financiar”, din 2007, s-a trezit că au apărut tot felul de clone românești la Soft32. S-a spus atunci că site-ul ar fi de vânzare, însă Todea nu vrea să vândă. Nici nu are de ce. Nu la venituri ce ar putea ajunge anul acesta la 10 milioane de dolari.

 

Cum a pornit Soft32?

 

Domeniul a fost înregistrat în 2003. Acum 10 ani, core-ul Windows-ului se numea Win32, sistem de operare foarte popular atunci, ca și acum, de altfel. Pe vremea aia inclusiv folderul unde era instalat Windows-ul nu se numea Windows, ci Win32.

 

Varianta în limba română, Softrom.ro era lansată însă încă din 2001, fiind adresată pieței locale. Eu eram încă student pe vremea aceea. După un an și jumătate, am lansat și Softrom.net, care era predecesorul Soft32. Era varianta în limba engleză a Softrom.ro. Nu eram însă foarte mulțumit de nume, pentru că Softrom avea relevanță doar pentru România, pentru că pornea de la ideea de “Software România”. Așa că am găsit domeniul acesta, Soft32, care se eliberase recent. Era foarte în vogă conceptul de Win32, iar noi aveam pe vremea aceea doar aplicații de Windows. Și acum, 95% din focusul nostru, atât ca şi conținut, cât și ca trafic, este, tot pe utilizatorii de Windows.

 

De unde a venit ideea?

 

Eram student la ASE, în București. Am stat acolo cinci ani de studenție. Prin anul doi de facultate, accesul la internet în România începuse să fie, în sfârșit, mai facil. Connex-ul introdusese atunci MyX-ul, cu care prindeai net gratuit după ora 22.

 

Începuse să mă pasioneze domeniul, citeam mult reviste precum CIP sau PC Magazine. Mai erau și cele de jocuri, precum Gaming Level sau Extreme PC. Avusesem un calculator la Sibiu, dar când am ajuns la București nu l-am putut lua cu mine. În lipsa calculatorului, citeam foarte mult, reviste de genul acesta, tot felul de cărți despre istoria internetului. Eram pasionat să instalez Windows-ul, Linux-ul, dar și de zona de gaming.

 

În 2001 am reușit să îmi iau, în sfârșit, un calculator. Mă uitasem și nu exista nici un site de download pentru software în limba română. La fel cum exista, la nivel internațional, download.com. Așa că am pornit de îndată Softrom.ro. Coincidența face ca la distanță de 2-3 luni s-au lansat și cei de la Softpedia. Fără să știm practic unii de ceilalți.

 

”Și acum, 95% din focusul nostru, atât ca şi conținut, cât și ca trafic, este, tot pe utilizatorii de Windows” – Lucian Todea, Soft32

Am pornit mai mult ca un hobby. Atunci am învățat html, CSS, apoi am învățat să fac baze de date și, mai târziu, administrare de servere. De la shared hosting, unde nu aveam control asupra serverelor, am trecut la a avea un server al meu. A durat 2-3 ani până au început să se miște lucrurile. Multă lume îmi zicea să mă opresc, pentru că dacă după 2-3 ani nu se întâmplă nimic, “sigur nu-i de tine”.

 

În 2003 am înființat ITNT-ul (n.r. firma proprie), dădusem de foarte de curând drumul la Soft32.com. În 2004 am început să avem primii angajați și să creștem destul de accelerat în primii trei ani. Apoi lucrurile s-au mai liniștit, iar în ultimii doi ani am început din nou să ne extindem foarte mult.

 

Care este cifra de afaceri a companiei în acest moment?

 

Anul trecut a fost unul dintre cei mai buni ani, istoric vorbind. În 2005 am depășit un milion de dolari cifra de afaceri, iar anul trecut am ajuns tot pe-acolo. Anul acesta vrem să creștem de cel puțin câteva ori. Ne așteptăm la o cifră de aproximativ de 9-10 milioane de dolari.

 

Unde sunt reinvestiți acești bani?

 

Atât în 2011, cât și în acest an, am reinvestit o mare parte în Research & Development, cât și în marketing (media buying pe diferite canale ca Adwords, Bing sau Facebook). Motorul acestei creșteri atât în 2012, cât și în 2013, a fost influențat foarte mult de partea de marketing, iar bugetul a crescut pe măsură. Având o creștere destul de accelerată, am preferat să investim destul de mult din profitul de până acum. Profitul acesta e 20-40% din cifra de afaceri, la fel ca la alte business-uri din această zonă.

 

Cum ați ajuns la această creștere bruscă a cifrei de afaceri?

 

În 2011 am lansat două servicii noi: Soft32 Updater, care este o aplicație client-server, ca o extensie a site-ului. Ne doream să interacționăm mai mult cu userii și să le dăm motive să se reîntoarcă. E o aplicație free care scanează ce are instalat userul și îți spune ce aplicații sunt out of date. Te reîntoarce pe site, de unde poți să-ți descarci foarte ușor toate update-urile.

 

O altă tehnologie este Download Managerul, care permite să descarci mai multe fișiere direct, dintr-o pagină web, cu un singur click. Îți descarci în acest fel toate update-urile cu un singur click. Download Managerul gestionează procesul de download, iar on top of it am construit și o platformă de advertising. Putem acum să recomandăm userilor, știind ce downloadează în momentul respectiv, și alte softuri, fie gratuite, fie pe bani, fie sponsorizate.

 

Asta ne-a deschis niște perspective cu totul noi: e o altă monetizare față de display-ul clasic pentru că am început să interacționăm cu advertiserii în mod direct, dar și cu userii. Până acum, când userul downloada, noi îl pierdeam, pentru că își atingea scopul pentru care era pe site și ne era foarte greu să mai ajungem la el. Asta, deși aveam un sistem de newsletter, de conturi. Ne-a creat niște oportunități mult mai mari decât până atunci. În ultimii doi ani, aceste lucruri au dat rezultate și ne-au permis să avem această creștere.

 

Încercăm să oferim o experiență de la A la Z userului în ceea ce privește utilizarea unui software: de la găsirea acestuia, până la cumpărarea lui, acolo unde este cazul. E vorba de tot efortul de a aduce userul, de a găsi aplicația, de a o descărca, de a actualiza.

 

Nu vă ocupați și de gestionarea plăților. V-ați gândit să faceți acest lucru?

 

Noi nu gestionăm nimic din ceea ce ține de plată, există terți care se ocupă de acest proces. Explorăm posibilitatea de a oferi o experiență completă, iar asta poate însemna să deschidem un app store sau software store. Sunt câteva dintre posibilele direcții. Nu e însă nimic bătut în cuie.

 

Ce ar presupune deschiderea unui app store?

 

Partea de app store este în stadiu de research momentan. Nimic nu e sigur referitor la acest aspect. Nu știu ce să zic ca și investiție și mărimea ei în această fază. Știu că cei de la allmyapps.com, un prim Windows App Store apărut pe piață acum aproximativ doi ani, au luat la început un milion de euro investiție de la un business angel.

 

La fel ca și Apple și Android, și Windows are în plan un app store. Ce implică asta pentru Soft32?

 

Microsoft va lansa un app store, care va fi probabil compatibil doar cu Windows 8. Cei care nu fac upgrade, nu vor avea acces la Windows 8. Nu există un mare incentive însă pentru vechii utilizatori de Windows să facă trecerea la Windows 8, care a fost gândit în special pentru tablete. Partea de desktop va fi în continuare foarte similară cu ce facem noi: în continuare va trebui să ajungi pe site-ul producătorului, nu va fi o experiență controlată de Microsoft. Asta înseamnă că zona în care activăm noi nu va fi foarte afectată pe termen scurt și mediu. Dar dacă te uiți în termeni de 3-4 ani, clar vor fi niște modificări în ceea ce privește modul în care se va cumpăra software-urile odată cu apariția app store-urilor.

 

Deja există câteva app store-uri care activează în zona de Windows: vezi Amazon sau Steam de la Valve (care e pentru hardcore gamers – au 40 de milioane de jucători –, dar care vor începe să vândă și softuri începând cu 5 septembrie). Din punct de vedere al evoluției, acesta ar putea fi un next step pentru un site de download precum al nostru. Dacă dorește să se adapteze și să evolueze. Există însă foarte multe variabile, posibile scenarii. Rămâne de urmărit și timpul ne va arăta ce se va întâmpla.

 

Care sunt avantajele și dezavantajele unui app store?

 

Din perspectiva unui producător, asta înseamnă automat 30% comision pentru app store. Vezi cât cer în acest moment Apple sau Android. Un appstore îți asigură, pe de altă parte, un canal de distribuție care te scutește pe tine ca producător de niște costuri. Poate ajuta micii producători, dar marii producători ar putea să fie dezavantajați. Dacă softurile respective devin foarte populare în web store, asta ar putea înseamna și mai multe vânzări cu efort minim.

”Ocupăm în acest moment locul 3 în SUA, după Download.com și Softonic. Cred că suntem printre puținele site-uri, cel puțin în SUA, care am avut o creștere a traficului” – Lucian Todea, Soft 32

 

Din perspectiva userului vorbim de ecosisteme închise, iar cel mai bun exemplu e ultimul update la Lion, în urma căruia doar producătorii autorizați de soft pot să comercializeze pe această platformă, inclusiv în cazul desktopurilor. Aplicații valoroase de tip open source, precum VLC-ul, nu au cum intra în app store și rămân în afară.

 

Microsoft nu va merge pe varianta de a închide ecosistemul, cel puțin pe partea de desktop. Ei sunt și într-o postură mai rea decât Apple, pentru că dețin destul de mult din piață; dacă vin cu o soluție de app store e posibil să nu li se permită acest lucru.

 

Un appstore trebuie să rezolve experiența foarte fragmentată pe care o au oamenii atunci când descarcă un soft (multă fricțiune la fiecare pas: de a găsi aplicația, de a o descărca, de a o instala, de a da agree, agree, de a da keep up to date – dacă vrei să o cumperi –, de a gestiona licențele atunci când ai 10 aplicații plătite).

 

Nu există un sistem centralizat, experiența e fragmentată și poți pierde userul la fiecare pas. E clar că dacă se rezolvă aceste probleme, mulți useri vor migra și vor începe să folosească un app store. Dar vor rămâne întotdeauna acele aplicații free, open source, care ori nu pot să intre în appstore, ori nu au nici un motiv să intre în appstore pentru că e free. Întotdeauna va exista loc pentru genul acesta de site-uri, care așa au și crescut, mergând foarte mult pe zona de free și de open source.

 

Câți utilizatori aveți?

 

Ocupăm în acest moment locul 3 în SUA, după Download.com și Softonic. Cred că suntem printre puținele site-uri, cel puțin în SUA, care am avut o creștere a traficului. Avem 10 milioane de vizitatori unici pe lună la nivel mondial, iar 40% sunt din SUA. Un trafic destul de semnificativ vine din Marea Britanie, Canada, Australia, Franța. Acum două luni am lansat versiunea în limba franceză, iar până în ianuarie ne propunem să lansăm varianta în germană, spaniolă și portugheză. Ne-am focusat foarte mult până acum pe piețele vorbitoare de engleză.

 

Cât de mare este echipa Soft32?

 

Avem opt angajați. Suntem în proces de extindere, vrem să ajungem la 10-12 în perioada următoare. Numărul maxim de angajați a fost 15.

 

Partea de content este acoperită de web editori, în timp ce programatori se ocupă de administrarea serverelor. Mai avem încă câțiva pe marketing. În echipă responsabilitățile pot să fie suprapuse din cauza asta.

 

Cum funcționează monetizarea?

 

Banii vin din advertising-ul clasic, prin bannere. Mai există apoi partea de afiliere, prin care ajutăm userii să cumpere o parte din software-ul listat. În fine, a treia metodă este tot advertising, dar nu clasic, ci printr-o platformă de advertising construită peste structura acelui Download Manager. Putem face în acest fel recomandări sponsorizate de la alți producători de software. Cea mai importană sursă de monetizare pentru noi este cea oferită de propria noastră platformă de advertising.

 

Cum au evoluat trend-urile în materie de software-uri descărcate de pe Soft32 în acești 10 ani?

 

Există câteva tipuri de software care au cunoscut creșteri și descreșteri de-a lungul timpului.

 

PE PLUS:

Security software – este una dintre cele mai importante zone. Antiviruși, privacy, firewall, în general protejarea identității online, a calculatorului. Acest interes a sporit odată cu evoluția internetului.

Foto, video, audio – Consum de media și audio. E vorba de playere video, audio, editare video, convertoare în mp3-uri, din dvd în avi. Au cunoscut o explozie în ultimii 5-5 ani. Inclusiv pentru poze – editare, management, efecte.

 

PE MINUS:

Gaming, inclusiv casual gaming – jocuri precum Angry Birds sau Zuma. Mai ales în cazul jocurilor casual se migrează foarte mult spre Facebook, spre browsere.

Utilities – cele care țin de îmbunătățirea performanței sistemului de operare, de PC organization. E însă discutabil cât sunt ele de folositoare. În variantele mai vechi de Windows se impuneau. Cu cât instalai mai multe chestii pe versiunile mai vechi de Windows, cu atât rămâneau mai multe chestii rămase de la dezinstalări anterioare. Au existat multe aplicații care promiteau că rezolvă astfel de probleme, unele reușeau, altele nu. Astfel de aplicații erau căutate în special de persoanale mai puțin tech savvy.

Arhivatoarele – erau în vogă acum 10 ani. Nu exista în sistemul de operare Windows posibilitatea de arhivare zip. Erau probleme și de viteză (conta mult să micșorezi fișierele din acest motiv), dar și de spațiu (se foloseau încă dischetele). Nu exista suport pe Windows pentru astfel de lucruri. Arhivatoarele erau number one din cauza asta. Zip, 7Zip, WinRar, WinAce. Acum sunt foarte multe variante free open source.

Rețelele de tip peer-2-peer – vezi Napster, Kazaa. Toate au dispărut pentru că au pierdut procesele de copyright. În locul acestor bunici ai acum file sharing networks, torenții adică. Tehnologia e ok, legală, dar utilizatorii o folosesc în marea lor majoritate pentru a descărca aplicații sau filme cu copyright. Au dispărut, deci, rețelele, au apărut însă alte tehnologii ce facilitează transferul.

Alte articole